• FruBlöjor

Förstår inte mig på lärare som inte kan stava enkla ord.

Jag blir varje gång lika irriterad då skolpedagoger (lärare) inte kan stava enkla ord och känner varken till komma, punkt eller frågetecken.

Jag själv är inte perfekt på att stava och kan förstå, men jag är ingen lärare.

Hur kan dessa människor klara sin skolgång? Borde inte det satsas mer på stavning och grammatik? Själv tycker jag att alla lärare borde ha minst 30 hp svenska.

Några vanliga exempel på felstavningar:
    Väll, värkligen, de (när man vill säga DET), diskurtion, interjuvt, Stochholm, prinsesa, böker, kallas m.fl.

Har ni sett några hemska stavningar? Ge gärna exempel.

• Svar på tråden Förstår inte mig på lärare som inte kan stava enkla ord.
  • Anonym (K)

Thé. Det heter för helvete TE.

Skjuss

• The TARDIS

Enda när det ska vara ända, och tvärtom.

Chocklad = Choklad.

Äggande = Eggande.

Finns säkert massor av sådan exempel. Ännu värre är det med särskrivning! Eller förkortningar som bara låter helt idiotiska, såsom mellis, mello, frulle, osv.

Eller alla dessa jävla idiotuttryck som används på FL, bland annat, såsom: Bebisverkstad, baka bebis, tjejmage, mysa, osv. *Kräks*

Eller "Fikar med bästaste" "Puzzisar" "Fikar med finaste".

*Ryser av obehag*

• Anonym (K)

Haha, håller ned till hundra procent! Men alltså särskrivning och stavfel överlag; kom igen nu. Jag har fruktansvärt svårt att ta människor seriöst om de stavar fel.

Just det! De och dem är ett stort problem verkar det som? Människor blandar ihop dessa två.

• FruBlöjor
    Anonym (K) skrev 2014-07-11 21:45:06 följande:

Haha, håller ned till hundra procent! Men alltså särskrivning och stavfel överlag; kom igen nu. Jag har fruktansvärt svårt att ta människor seriöst om de stavar fel.

Just det! De och dem är ett stort problem verkar det som? Människor blandar ihop dessa två.

Precis, så känner jag också.
    Har svårt att ta seriöst en lärare som inte kan stava. Hur ska denna person lära min son att stava?

Självklart kan man råka skriva fel men upprepade fel är absurt.
  • FruBlöjor
    Anonym (K) skrev 2014-07-11 21:27:29 följande:

Thé. Det heter för helvete TE.

Skjuss

Håller med. Ok, ordet "skjuts" kan ses svårare men ändå ett vardagligt ord. Ordet "te" är enkelt. Märkligt att man kan göra "the" av ordet.
  • FruBlöjor
    Lekia skrev 2014-07-11 21:31:22 följande:

Egg = ägg

Princessa= prinsessa

Va? "Egg", låter knäppt och totalt oseriöst.
  • The TARDIS

Skärde = skar.

Jag såg han. = Jag såg honom.

Jag sa till han. = Jag sade till honom.

• soetnoet

Min mellanstadielärare (och resten av klassen) dumförklarade mig när jag påpekade att läraren stavat "handduk" med ett d.

• Ellindra
    The TARDIS skrev 2014-07-11 21:41:10 följande:

Enda när det ska vara ända, och tvärtom.

Chocklad = Choklad.

Äggande = Eggande.

Finns säkert massor av sådan exempel. Ännu värre är det med särskrivning! Eller förkortningar som bara låter helt idiotiska, såsom mellis, mello, frulle, osv.

Eller alla dessa jävla idiotuttryck som används på FL, bland annat, såsom: Bebisverkstad, baka bebis, tjejmage, mysa, osv. *Kräks*

Eller "Fikar med bästaste" "Puzzisar" "Fikar med finaste".

*Ryser av obehag*

Gahhh, jag blir upprörd bara av att läsa det här!!! Särskilt "fikar med bästaste/finaste"
  • The TARDIS
    Ellindra skrev 2014-07-11 22:41:51 följande:
    Gahhh, jag blir upprörd bara av att läsa det här!!! Särskilt "fikar med bästaste/finaste"
    Visst är det illamåendeframkallande? Särskilt när det är vuxna personer som skriver så.
  • Ellindra

[quote=73602594][quote-nick]The TARDIS skrev 2014-07-11 22:37:57 följande:[/quote-nick]

Skärde = skar.

Jag såg han. = Jag såg honom.

Jag sa till han. = Jag sade till honom.

Det här med att skriva han istället för honom är det något nytt? Jag ser det rätt ofta här på FL. Tex "Jag tycker ju om han". Riktigt illa låter det!!

• replica

Är utbildad F-6 lärare (jobbar dock som fritidspedagog) och känner inte igen mig i din beskrivning av oss pedagogerDrömmer.. Har även jag lite svårt för folk som t.ex. särskriver, inte kan skilja på de/dem (idag lär man sig tyvärr att skriva "dom" i skolan istället).

Några "roliga" stavningar jag har stött på här och privat är t.ex. jois (juice), damsugare, "jag hittade han"..

Med en sambo som har svåra skrivsvårigheter så har jag dock överseende med folk som har svårt för stavning och uttryck.

"Practise makes perfect"
Svar på tråden Förstår inte mig på lärare som inte kan stava enkla ord.