• Kejkej91

Ta in en ny katt i familjen?

Jag har min lilla kattpojke på 1,5 år och har haft honom sedan han var 14 veckor. Han är uppväxt med två andra syskon i samma kull, sin mamma och en hund. Dessvärre var syskonen tingade och därför fanns bara en katt till mig och jag tänkte aldrig på att skaffa en katt från annan kull samtidigt (dumt av mig jag vet). 

Dock så hände lite trista saker och jag och min lilla misse fick flytta ifrån vår lägenhet (pga separation) när han var bara några månader, den lägenheten var större än vår nuvarande och han hade tillgång till att vara ute när han blev större. Nu finns inte dessa möjligheter (bor precis vid tågspåret och bor på 26 kvm) jag är så himla rädd att han skall vara deprimerad/ha tråkigt ,speciellt när vi jobbar. Försöker alltid se till att han har sällis så mycket som möjligt men det går inte alltid eftersom jobb kommer emellan. Han har leksaker och klättermöjligheter.

kan man skaffa en till katt på sådan liten yta eller är det djurplågeri? skulle man ens kunna ta in en till katt när han är så gammal? han är väldigt "mattig/mammig" och det känns som att han skulle ha svårt att dela med sig.. 

tankar?

• Svar på tråden Ta in en ny katt i familjen?
  • josefin125

Bor du i ett rum och kök?

• josefin125
    Kejkej91 skrev 2014-07-12 15:52:21 följande:

ja dessvärre gör jag det

Kollar på Jordbruksverket vad som gäller. Har för mig att de ska kunna ha ett eget rum, iaf kunna dra sig undan. Sen finns det ju aldrig några garantier för att katten accepterar en ny familjemedlem och då måste du ju ha en plan b. Jag skulle förr satsa på mer saker till katten, klösträd och leksaker. Den sover ju större delen av tiden du ör borta.
  • josefin125

Med det menar jag INTE att en katt ska vara ensam långa stunder ifall ngn missförstår. Men skaffar du saker så katten kan aktivera sig så tror jag inte den far illa. Katter är inte direkt flockdjur, och alla katter trivs inte ihop med en kamrat.

• nemo1

Tycker inte du ska köpa en till katt. Jag anser att 26 kvm är för litet för EN katt.

• Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-07-12 18:41:52 följande:

Tycker inte du ska köpa en till katt. Jag anser att 26 kvm är för litet för EN katt.

jo naturligtvis anser jag också det och kommer inte bo så litet för evigt, nu var inte planen att jag skulle behöva bo så här litet och då finns det ju inte så mycket att göra om man inte lämnar bort honom till någon och det känns ju inte så kul att lämna bort en familjemedlem
  • nemo1
    Kejkej91 skrev 2014-07-12 22:10:31 följande:
    jo naturligtvis anser jag också det och kommer inte bo så litet för evigt, nu var inte planen att jag skulle behöva bo så här litet och då finns det ju inte så mycket att göra om man inte lämnar bort honom till någon och det känns ju inte så kul att lämna bort en familjemedlem
    Fast att ta in en ny katt som ska funka med befintlig katt på 26 kvm, de kan ju knappast gå undan om det inte fungerar och de inte gillar varandra.
Svar på tråden Ta in en ny katt i familjen?