• Abbe83

Ras som passar ihop med schäfer som är aktiv familjehund?

Jag och min sambo har en schäferhane på 1 år och jag är sugen på att skaffa en till hund fast inte förrän om nåt år. Har alltid drömt om att ha 2 hundar. Min förra hund var en långhårig tax. 
    Vi är ute i skogen flera timmar per dag, bor vid skogen. Syssla med lydnad, spår, sök, apportering och frisbee. Syssla med allt på amatörnivå, är inte intresserade av att tävla eller utställning. Vår vovve är snäll, lydig och leker rätt så intensivt.
    Han lekmorrar, kan nafsa lite vid lek och gillar att brottas. 

Vilken ras skulle kunna passa ihop med vår schäfer? Har på senaste tid blivit intresserad av Staffordshire bullterrier men vet inte om den rasen skulle passa oss?
    Har aldrig träffat en Staffordshire bullterrier  men verkar vara en intressant ras.
    Gillar de flesta raser men vill ha ras som funka bra med katter och barn. Vi har 2 katter och vill skaffa barn i framtiden. Vår schäfer funka bra ihop med min brorsdotter på 2 år, han är lugn och försiktig i barns närhet. 

Tror vi vill ha en tik som nästa hund, ska kastrera vår schäfer.

• Svar på tråden Ras som passar ihop med schäfer som är aktiv familjehund?
  • Östlund

Man kan inte direkt skylta upp raser som passar så, men om man bara kollar rasernas motion och egenskaper så är man på rätt väg.

Det första jag fick upp i huvudet är Jack Russell, de är väldigt aktiva, smarta, intelligenta, älskar att vara med och lära sig, och i det hela en liten ras!

Vi har en själv, vi kan promenera och leka hela dagarna och hon blir aldrig trött. Vid rätt uppfostran blir dom väldigt kärvänliga och vill jättegärna kela och vara med överallt, de litar fullt på ägaren. Och om man gör det hela rätt, så lyssnar de väldigt bra!

Om det är som du säger att din schäfer är väldigt aktiv, så skulle jag rekommendera denna ras!

• Abbe83
    Dexter dot com skrev 2014-07-14 09:05:49 följande:

Vad ska du göra med hunden och vad önskar du för egenskaper?

Vill ha  en allsidig hund som liksom vår schäfer gillar olika aktiviteter,som är mottaglig för olika former av träning. En hund som gillar att vistas mycket i skogen. Som inte har några problem med att ta det lugnt ibland, aktiv ute men lugn inomhus. 
    Vill ha en aktiv, sällskapssjuk, tillgiven, lyhörd, barnkär hund utan stor jaktinstinkt och inte för skällig ras. Vår schäfer skäller bara om det är nån främmande utanför vårt hus, om han hör nåt främmande ljud. Känns tryggt att ha en vakthund för vi bor avskilt i skogen men känner att vi inte vill ha 2 schäfrar.

Brukar fördra lite större raser. Förutom schäfer så gillar min sambo Golden retriver. Mina favoritraser är Schäfer,Tax, Golden retriver, Labrador retriver, Dalmatiner, Collie, Australian kelpie, Belgisk vallhund, Vit herdehund, Canaan dog. 
  • solskina

Jag skulle välja Kelpie. Jag ska skaffa en sen när jag ska träna upp en hund till att hjälpa mig med sådant jag inte klarar på grund av funktionshinder.

Jag älskar rasen för att dom kan konsten att ta det lugnt när jag tar det lugnt och är på när man behöver det. 

Svar på tråden Ras som passar ihop med schäfer som är aktiv familjehund?