• Wishupon

TFP?

Hej! Tar ni ut Tfp vid besök till habiliteringen vid nätverksträffar och föreläsningar? Psykologen sa att man har rätt till det och jag har läst om det på F-kassans hemsida. En fråga på det; hur tar er arbetsgivare det? Att ni ibland är borta från jobbet. Irritation?

• Svar på tråden TFP?
  • pigglet

Ja, innan vi hade fått vårdbidrag så tog båda föräldrarna tfp om vi var hemma från jobbet för dessa träffar.

Sedan blev habiliteringsbesök inbakat i vårdbidragsdelen, förutom heldagar, så sedan dess har bara maken kunnat ta tfp för de kortare besöken.

Arbetsgivaren.... ja, helst ser väl alla arbetsgivare att man jobbar så mycket som möjligt? Men så är ju inte livet riktigt, och det är väl inte så mycket man kan göra åt det, varken som förälder eller arbetsgivare.

• Wishupon

Okej tack för svaret! Känns som en ny värld har öppnat sig... Sonen fick sin diagnos för två veckor sen och det är mycket att ta in nu. Har så mycket frågor vad gäller just detta praktiska runt omkring. Har inte kommit i kontakt med något föräldraforum eller liknande än.

• pigglet

Det är bara att fråga på... Det är mycket i början, men så småningom kommer man in i det och alla personer runt omkring är igång och i bästa fall rullar det bara på.

• Wishupon

Jag tycker det rullar på bra nu. Jag har fått tider året ut nu med handledningsträffarna och katalogen för höstens föreläsningar. Två utav datumen jobbar jag iallafall så långt schemat sträcker sig.

Ja det är väl bara att säga till sin chef hur läget är. Mycket beror nog på hurdan arbetsgivare man har, hur förstående den personen är osv. Och i mitt fall, inte särskilt mycket därför drar jag mig nästan för att prata med henne. Men vad gör man inte för sitt barn. Givetvis vill jag inte missa något.

Psykologen sa att F-kassan ibland vill ha ett intyg (?) och det skrivs av psykologen tror jag hon sa.

Hur gammalt är ditt barn?

• pigglet

Vet inte vad det är för intyg, att man varit på habiliteringen alltså? Vi har aldrig lämnat sådant.

Han är 7 år nu. Vi har varit inskrivna på habiliteringen 2,5 år nu, så numera är det inte alls så mycket kontakter längre, inte förra terminen i alla fall. Men man vet ju inte hur det ser ut framåt i tiden.

• Wishupon

Okej då förstår jag. Men man vabbar alltså, som "vanligt"? Ja det här ska nog re sig så småningom. Har din son också autismspektrumtillstånd?

• pigglet

Ja, det är alldeles vanlig tfp, man anger bara som skäl att det inte rör sig om sjukdom hos barnet utan utbildning (eller vad det nu är) på habiliteringen.

Nej, det har han inte.

• summa21

Hej! Vår son fick diagnos i juni och jag har funderat kring samma frågor. Svårt också att f ihop alla tider så vi redan gått ner i tid för att sonen ska vara mindre på dagis. Förstår faktiskt inte hur vi ska få ihop det. Hoppas det löser sig för dig!

• Wishupon

Man får ta ut TFP då när man ska till habiliteringen. Känns som att det är något arbetsgivaren inte gillar... Men men läget är ju som det är.

Okej sin son har också AST? Har läst igenom min pojkes testresultat från ADOS hundra gånger. Han har lindrig form. Hur gammal är din pojk?

• summa21

Jag känner också att att det inte är så populärt på jobbetmen inte så mycket att göra.

Min son är liten, fyller 2 till hösten. Svårt att bedöma hur stora svårigheter han kommer ha. Hur gammal är din son?

• Wishupon

Har han börjat med ibt terapi nu då? Hur går det isåfall? Intensivt? Min kille är nyss fyllda fem år.

• summa21

Nej tyvärr är det kö till det och sätts tidigast igång till nästa vår. Har ni satt igång och hur går det i så fall?

Svar på tråden TFP?