Nattliga hundslagsmål
Jag och min sambo har tillsammans två stycken parson russel-killar, kullbröder som nu är tre år gamla. Allting har alltid fungerat jättebra mellan dom och varit frid & fröjd. Min sambo har varit bortrest i fyra veckor och kommer hem om en vecka igen. Första 2-3 veckorna flöt allting på som vanligt men sedan startade slagsmålen. Om dagarna när jag hör dom börja morra åt varandra avbryter jag dom lätt med rösten eller med hjälp av ett vattensprut. Dom skärper då till sig resten av dan och kan sova, busa och promenera fint som vanligt tillsammans.
Dock har det nu senaste veckan hänt 5 eller 6 nätter att jag vaknar upp av att det är slagsmål. Då dom är så små är dom lätta att dra isär och efter det håller dom sig relativt lugna. Den utav dom som mest verkar trigga bråken får ibland en time out i ett annat rum om han inte kan lugna ner sig.
Varför blir det såhär och hur kan jag få det att sluta?! Min sambo är den med hundkoll och erfarenhet och har väl därmed även blivit flockledaren men han är nu inte här och kan hjälpa. Jag börjar få panik då jag inte besitter några större hundkunskaper och min nödlösning är nu att ha dom bundna i koppel, en i fotändan av sängen och den andra i huvudändan. Det är något varken jag eller hundarns trivs med men vet inte vad annars jag kan göra.
Tips, erfareneheter och tankar någon??
Ber om ursäkt ifall liknande tråd redan finns, skyller på stt klockan är halv fem på morgonen och mina hundar väckte mig med ett slagsmål för en timme sen.. :/