Anonym (jag med) skrev 2014-07-13 18:01:09 följande:
Känner så väl igen mig, tycker inte alls det är särskilt mysigt med amningen... men känner mig tvungen eftersom min bvc-tant från start uppmanade mig att amma länge då mitt barn har förhöjd risk för allergi. Får se hur länge jag står ut. Det funkar egentligen bra men jag tycker det känns jobbigt och längtar efter att få tillbaka min kropp.
Amning minskar inte risken för allergi, det är nästan tvärtom!! Däremot minskar det risken för allergi att utsätta barnet för en rik bakterieflora, som följer med t ex husdjur. Så om ni inte redan har pälsdjursallergi i familjen kan det vara en idé att skaffa hund eller katt. Eller att bara städa lite mindre.
Så här säger Agnes Wold:
"Ingen forskning talar för att sex månaders exklusiv amning skulle vara bra för svenska barn. Hotet mot barnens hälsa i rika, rena länder är nämligen inte infektioner, utan sjukdomar som allergi och celiaki (glutenintolerans). De förorsakas av ett felreglerat immunsystem och tros bero på att immunsystemet inte får tillräcklig stimulans under spädbarnstiden. De har ökat kraftigt sedan 1970-talet, parallellt med bättre hygien, färre infektioner och ökad amning. Sverige toppar inte bara amningsligan, utan också förekomsten av sådana sjukdomar.
Svenska studier visar att barn som helammats i 6 månader får celiaki dubbelt så ofta som dem som ammats i 4 månader. Andra studier pekar på att helamning och sen introduktion av fast föda kan öka risken för allergi. Ammade barn skyddas mot infektioner, men deras immunsystem får därmed också mindre stimulans. Komplexa frågor om hur svenska barn bäst uppföds är en fråga för forskningen och löses inte genom lagstiftning."
www.dn.se/debatt/orimligt-att-i-lag-forbjuda-reklam-for-flaskmatning/