• Tamousha84

Vill inte amma men har dåligt samvete.

Någon annan som inte tycker särskilt mycket om att amma men som kunnat hantera sitt samvete gällande detta? Jag har mjölk som jag pumpar ut och ger till min son på flaska eftersom bröstmjölken har så många fördelar samt att jag ger honom bröstet ca en-två gånger dag för att snutta och mysa. Annars bli jag bara frustrerad av helamning och känner mig bunden och kvävd. Slutade helamma eftersom jag var rädd att min frustration skulle gå ut över min son. Har dock lite dåligt samvete och det verkar som de flesta andra kvinnor är så präktiga och duktiga när det gäller detta.

Någon som känner igen sig och vill dela?

• Svar på tråden Vill inte amma men har dåligt samvete.
  • Malima

Jag tyckte sist att amningen var jättejobbig! Jag fick aldrig till det ordentligt så jag ammade med amningsnapp. Vid 3 månaders ålder introducerade vi ersättning på deltid och jag hade jättedåligt samvete tills jag insåg att jag var gladare själv! Jag delammade trots allt och lyckades till slut få mig att inse att amma lite är bättre än inte alls!! Jag (del)ammade till slut tills sonen var 8 månader!

• fluu

Jag känner iofs inte igen mig, men ha inte dåligt samvete. Bröstmjölk må vara det allra bästa, men ersättning är på intet sätt dåligt. Särskilt inte här i Sverige där vi har så bra vatten. Så bara släpp det. Det att du går runt och har dåligt samvete lär också gå ut över barnet, tänk så så kanske det är enklare att släppa det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (jag med)

Känner så väl igen mig, tycker inte alls det är särskilt mysigt med amningen... men känner mig tvungen eftersom min bvc-tant från start uppmanade mig att amma länge då mitt barn har förhöjd risk för allergi. Får se hur länge jag står ut. Det funkar egentligen bra men jag tycker det känns jobbigt och längtar efter att få tillbaka min kropp.

• fluu
    Anonym (jag med) skrev 2014-07-13 18:01:09 följande:
    Känner så väl igen mig, tycker inte alls det är särskilt mysigt med amningen... men känner mig tvungen eftersom min bvc-tant från start uppmanade mig att amma länge då mitt barn har förhöjd risk för allergi. Får se hur länge jag står ut. Det funkar egentligen bra men jag tycker det känns jobbigt och längtar efter att få tillbaka min kropp.
    Fast nu har det ju faktiskt kommit flera studier på senare tid som säger att amning icke förhindrar allergier. Jag är långtidsammare och har ändå ett barn med två allergier liksom.
    Du måste kunna trivas med hur du matar ditt barn. Är du gladare och lugnare smittar det över på barnet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Killmemylover

Känner igen mig, vill växla mellan bröst och flaska. Alltså bröstmjölk i flaska. Känner mig nästan tvingad att amma eftersom det "ska vara så". Min dotter är 1,5 månad och jag mår dåligt över amningen. Hon verkar dessutom inte bli mätt, och efteråt passerar minst 1 timme skrik och gråt. För att sedan vilja ha bröstet igen. Just nu är det byta blöja, amma, trösta, amma, trösta, byta blöja, och amma. Jag vill kunna gå ut med hundarna på en längre promenad utan att ha lillan med mig och inte behöva vända och gå hem efter 20 minuter.

• Penida

Du inte ska ha dåligt samvete! Om du känner dig obekväm med amningen kan det också komma att påverka barnet, det bästa är att du matar barnet på det sätt du känner dig mest bekväm med. Det handlar om mer än mjölk (ingen är dålig) och personligen tror jag att känslan mamman känner vid amningen påverkar barnet mer än att bröstmjölk är något bättre.

Avskyr CIO-metoder
  • Sofie29

Jag känner igen mig. Jag hade stora problem med amningen i början och tyckte att det var en total plåga. Vår dotter är nu 2 månader och jag tycker fortfarande inte att det är speciellt kul eller mysigt, den enda mysiga amningen är den sista på dagen då jag vet att hon kommer att somna efteråt. Problemet är att hon oxå vill amma så länge ibland, eller ja, jag tycker att det är länge, det är i snitt 20 min per gång och ofta så bråkar hon, hon släpper taget, sparkar, slår osv, det är en kamp och det är inte kul.
    Jag började ge henne ersättning efter en månad, lite då och då så att mina bröst fick vila lite. Det var jättejobbigt i början, för mig, jag hade så dåligt samvete, det kändes som om jag misslyckades, man "ska" ju amma, men det var sköterskan på amningsmottagningen som föreslog att jag gjorde så och sa att det inte är någon skam med ersättning, och jag pratade med min mamma och flera andra kvinnor och det visar sig att det är så många fler som faktiskt inte ammar, jag fick tydligen ersättning som barn och det är inget fel på mig, jag är inte sjukare än andra människor, varken nu eller när jag var liten.

Det är ingen skam med att ge sin bebis ersättning och om du är olycklig så är det inte värt det. Sköterskan sa det till mig, "en glad mamma ger en glad bebis".

• ingen vinner
    Anonym (jag med) skrev 2014-07-13 18:01:09 följande:

Amning minskar inte risken för allergi, det är nästan tvärtom!! Däremot minskar det risken för allergi att utsätta barnet för en rik bakterieflora, som följer med t ex husdjur. Så om ni inte redan har pälsdjursallergi i familjen kan det vara en idé att skaffa hund eller katt. Eller att bara städa lite mindre.

Så här säger Agnes Wold:

"Ingen forskning talar för att sex månaders exklusiv amning skulle vara bra för svenska barn. Hotet mot barnens hälsa i rika, rena länder är nämligen inte infektioner, utan sjukdomar som allergi och celiaki (glutenintolerans). De förorsakas av ett felreglerat immunsystem och tros bero på att immunsystemet inte får tillräcklig stimulans under spädbarnstiden. De har ökat kraftigt sedan 1970-talet, parallellt med bättre hygien, färre infektioner och ökad amning. Sverige toppar inte bara amningsligan, utan också förekomsten av sådana sjukdomar.

Svenska studier visar att barn som helammats i 6 månader får celiaki dubbelt så ofta som dem som ammats i 4 månader. Andra studier pekar på att helamning och sen introduktion av fast föda kan öka risken för allergi. Ammade barn skyddas mot infektioner, men deras immunsystem får därmed också mindre stimulans. Komplexa frågor om hur svenska barn bäst uppföds är en fråga för forskningen och löses inte genom lagstiftning."

www.dn.se/debatt/orimligt-att-i-lag-forbjuda-reklam-for-flaskmatning/

Svar på tråden Vill inte amma men har dåligt samvete.