Förstorade halsmandlar
För några månader upptäcktes vid ett läkarbesök att vår son hade något förstorade halsmandlar. Läkaren sa bara att det inte var något att oroa sig för men om han började få problem att äta och svälja skulle vi återkomma. Idag är han ett år gammal och verkar inte ha problem med att äta mat, däremot sätter han ALLTID vattnet i halsen. Men orsaken till att jag skriver är att min mamma påpekade att han ofta är snuvig/täppt. När jag sökte lite hittade jag flertalet symtom som kan tyda på problem med tonsillerna: han sover dåligt, snarkar, andas oregelbundet och får kortare appneer. Samlar saliv i sömnen och väcker sig själv. Vi har tidigare rådgjort med BVC angående hans sömnstörningar men mest fått svaret att vissa barn är dåliga sovare helt enkelt.. Ska givetvis kontakta barnmottagningen imorgon men vill gärna höra från er - är det någon som har erfarenhet av förstorade halsmandlar på så små barn? Kan man operera? Känns ju fruktansvärt obehagligt om han faktiskt skulle ha svårt att andas? Tack för svar!