• Anonym (Ledsen)

8e dagen i koma

Finns det nån sköterska eller läkare här inne, eller någon med egen erfarenhet utav komapatienter?
    Mitt syskonbarn ligger i koma, 8e dagen.
    H*n led av mycket huvudvärk, och skulle in på röntgen. Bodde på boende för missbrukare/självmordsbenägna, där de efter ett par dagar hade hittat h*n liggande i sina egna spyor på boendet.
    H*n slår spontant upp ögonen men ser rakt igenom personen framför, nästan som att h*n är blind, okontaktbar. Reagerar ej på tilltal eller smärta. Skriker spontant och får spasmer.
    H*n har 50/50 på att klara sig igenom.
    Någon röntgen har inte skett.
    Detta är det enda jag vet.
    Jag vill så gärna att dessa spontana men tomma blickar och skrik ska vara tecken på uppvaknande.
    Är detta normalt för komapatienter?
    Någon som vet?
    H*n är bara 19 år å har hela livet framför sig!
    Ska jag hoppas på det bästa eller åka dit för att säga hej då??

• Svar på tråden 8e dagen i koma
  • LillaJag06

Ush vad hemskt! Har ingen erfarenhet så kan inte ge några råd men varför har de inte gjort någon röntgen? Det låter ju jättekonstigt!

Eller tog ditt syskonbarn en överdos?

Hoppas att han/hon blir bättre snart!

• Anonym (Ledsen)
    LillaJag06 skrev 2014-07-13 22:03:59 följande:

Ush vad hemskt! Har ingen erfarenhet så kan inte ge några råd men varför har de inte gjort någon röntgen? Det låter ju jättekonstigt!

Eller tog ditt syskonbarn en överdos?

Hoppas att han/hon blir bättre snart!

Ingen som vet varför de inte gjort röntgen, heller inte om h*n tog överdos... Tycker det är jättekonstigt! H*ns mamma är psykiskt sjuk, väldigt virrig och helt förkrossad så där får vi liksom inga svar....
  • Anonym (Ledsen)

Ingen som vet något om hur vanligt det är att öppna ögonen osv under koma?

• Anonym (ssk/läk)

Öppnar han ögonen är det inte koma, det låter som att han drabbats av någon form av allvarlig hjärnskada, ev anoxisk (skador pga syrebrist) om han nu kvävts av sina egna spyor, eller locked-in-fenomen. Och det kan vara något annat, kan inte ställa diagnos helt säkert naturligtvis... Ligger han på sjukhus? I så fall låter det MYCKET märkligt om han inte genomgått en CT skalle och det ska ni i så fall kräva genast, men om hans mamma nu inte mår bra och är uppriven har hon kanske inte helt klart för sig vilka undersökningar som gjorts, prata själv med läkare/sjuksköterska när ni hälsar på. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (ssk/läk) skrev 2014-07-14 10:40:19 följande:

Öppnar han ögonen är det inte koma, det låter som att han drabbats av någon form av allvarlig hjärnskada, ev anoxisk (skador pga syrebrist) om han nu kvävts av sina egna spyor, eller locked-in-fenomen. Och det kan vara något annat, kan inte ställa diagnos helt säkert naturligtvis... Ligger han på sjukhus? I så fall låter det MYCKET märkligt om han inte genomgått en CT skalle och det ska ni i så fall kräva genast, men om hans mamma nu inte mår bra och är uppriven har hon kanske inte helt klart för sig vilka undersökningar som gjorts, prata själv med läkare/sjuksköterska när ni hälsar på. 

Tack!

Enligt sjukhuset är hen i koma, men jag har googlat å får inte koma att stämma överens med att hen öppnar ögonen. Även om hen inte är komtaktbar öht.

Jag vet inte hur man står som anhörig när hen "bara" är mitt syskonbarn...

Barnets far, min bror, har inte funnits i barnets liv pga mamman. Hon har nekat honom umgänge.
Svar på tråden 8e dagen i koma