• bullenochgrisen

hur fungerar fd med syskon?

Hej! Jag är bonusmamma till en fyraåring. Min tanke slog mig hur föräldraledigheten kan se ut om pappan tar ut fd för vår bebis när han har ett barn sedan tidigare. Får hans barn inte gå i förskola när han är föräldraledig? Det är ju vårat barns dagar och att barnet måste avstå förskola hade varit jätte jobbigt för henne då hon har sina kompisar där. Samt att stimulera och aktivera ett så aktivt barn samtidigt som en bebis kommer bli jätte tufft. Vill att vårat barn ska få ha ensamtid med sin pappa också precis som hans första barn har fått. Föräldraledigheten är ju till för vårat barn?. Och hur ser det ut med de tio första dagarna efter förlossning? Får inte hans dotter gå på förskola då heller? Vet inte hur man mår efter en förlossning riktigt än, men kan tänka mig att man kommer känna sig rätt omtömlad efteråt och behöver ett par dagar i lugn och ro tillsammans med min sambo. Begär jag för mycket? Döm mig inte nu, jag bara spekulerar och frågar.

• Svar på tråden hur fungerar fd med syskon?
  • yoshimi

En månad efter förlossning brukar barnen få gå vanliga tider.

Sen så kommer pappan få ha dottern 15 H på dagis när han är hemma.

• bullenochgrisen

Okej men hur fungerar det när de har delad vårdnad? Vi har ju hans dotter fredag till onsdag varannan vecka. Det ska ju vara normala tider när hon är hos mamman.

• chrissepisse

När pappan är föräldraledig kommer storasyskonet att få gå på förskolan enligt de regler som gäller för barn till föräldralediga i er kommun. Det gäller dock, som jag har förstått reglerna, bara den tid dottern bor hos er. Med reservation för att jag har missförstått reglerna, innebär det att om pappan är hemma på heltid med bebisen och dottern bor varanann vecka, är det bara varannan vecka hennes vistelsetid blir reducerad. Den tid hon bor hos sin mamma är det mammans tider som styr.

Det bästa är om pappan pratar med rektron på förskolan eller mer de ansvariga i kommunen så att ni får veta vad som gäller just där ni bor.

• yoshimi
    bullenochgrisen skrev 2014-07-13 22:58:48 följande:

Okej men hur fungerar det när de har delad vårdnad? Vi har ju hans dotter fredag till onsdag varannan vecka. Det ska ju vara normala tider när hon är hos mamman.

När pappan är hemma får

Dottern gå enligt det schema som

Förskolan erbjuder föräldralediga, dvs fre, mån-ons.

Det vanliga är att schemat är 5 dagar med 3 timmar om dagen eller 3 dagar med 5 timmar om dagen.
  • bullenochgrisen

Okej tack för svar. Hur är det med de 10 första dagarna efter förlossning. Är det okänsligt att be om bonusfritt?

• yoshimi
    bullenochgrisen skrev 2014-07-13 23:10:30 följande:

Okej tack för svar. Hur är det med de 10 första dagarna efter förlossning. Är det okänsligt att be om bonusfritt?

Då ska barnet kunna gå som vanligt på dagis, dock hade jag nog haft dottern som vanligt under den tiden. Hon är fyra skrev du väl och det är en stor sak att få ett syskon.

Sen får din sambo se till att du får det lugnet du behöver oavsett om ni har syskonet hemma eller ej.
  • humledummle
    bullenochgrisen skrev 2014-07-13 23:10:30 följande:

ja det är det bonusen vill väll oxå få vara med o se sitt syskon o få känna sig som en i familjen
  • bullenochgrisen

Självklart! Men kan man inte få landa i sin nya roll med allt vad det innebär innan bonusen kommer. Det handlar ju inte precis som veckor eller månader utan om 10 dagar. Jag vill känna min bebis och lägga all min energi där samtidigt som jag vill kunna ta det lugnt i början. Jag har en känsla av att om bonusen kommer direkt vid hemkomst så blir jag stressad, bebisen kommer bli stressad och även min sambo och hans barn. Om jag hinner landa lite innan och komma in i min nya roll, rutiner och bebisens signaler så känner jag mig säkrare och kommer kunna tackla bonusen mycket lättare. Det är inte för att frysa ut henne, utan att man helt enkelt andas ut innan och lär känna den nya lilla knytet innan man kan lära bonusen. På det sättet tror jag att vi alla kan få det mer harmoniskt runt omkring oss. Om jag har super ont de första dagarna så innebär ju det också att min sambo ska få lugn och ro att lära känna vår bebis och ta lite mer ansvar över denne, har han då också en dotter som vill ha sin pappa i lek och stoj så hinner ju inte han med i svängarna heller. Jag tror det bästa för oss är att vi två är hemma själva med bebisen de 10 första dagarna. Men tack ändå för svar.

• mammalovis

För det första ta dina önskemål med den blivande pappan och försök enas om några förslag. Nästa steg är ju att pappan får ta diskussionen med 4-åringens mamma om ni kan skjuta på umgänget en helg, om du blir väldigt dålig.

Jag gissar att du är förstföderska och då får du säkert stanna på sjukhuset några dagar och får lugn och ro där.

Med förskolan gäller 15 timmar i veckan för de flesta kommuner. Där jag bor börjar 15 timmar gälla redan från första dagen, så det varierar om de får gå en månad som förut eller inte.

• bullenochgrisen

Jag har pratat med min sambo och han tycker att det är en självklarhet att vi får lugn och ro och får tid att lära känna vår lilla bebis den första tiden. Han värderade själv sina första 10 dagar hemma med sin dotter som mycket viktiga, dels för att hjälpa den nyblivna mamman som knappt kunde röra sig och för att få landa i sin nya roll. Så han tycker inte det känns mer än rätt att jag och han också ska få ett par lugna dagar efteråt. Jag är förstföderska och antar att jag själv kommer behöva hjälp av min sambo den första tiden om jqg skulle få så ont att jag inte kan gå. När jag sedan repat mig efter allt så kommer jag kunna bli en bättre och lugnare bonusmamma som kan ta bebisen medans pappan kan leka och hitta på roligheter med sin dotter, så inte allt koncentreras på bebisen. Barnets mamma är jag dock orolig för då vi inte riktigt kan få henne att samarbeta sedan tidigare, även fast hon långt inne själv vet hur den första tiden med pappan hemma verkligen värderas då hon hade mycket ont. Men det löser sig nog.

mammalovis skrev 2014-07-17 08:33:57 följande:

För det första ta dina önskemål med den blivande pappan och försök enas om några förslag. Nästa steg är ju att pappan får ta diskussionen med 4-åringens mamma om ni kan skjuta på umgänget en helg, om du blir väldigt dålig.

Jag gissar att du är förstföderska och då får du säkert stanna på sjukhuset några dagar och får lugn och ro där.

Med förskolan gäller 15 timmar i veckan för de flesta kommuner. Där jag bor börjar 15 timmar gälla redan från första dagen, så det varierar om de får gå en månad som förut eller inte.

• bullenochgrisen

När kommunen säger 15 timmar på en vecka då pappan är pappaledig räknar de då per vecka eller på något annat sätt. För vi har ju bara bonusen från fredag till onsdag varannan vecka, dvs 3 dagar på förskolan. Då får barnet gå 5 timmar på förskolan de dagarna? För hos mamman ska det ju vara normal tid.

• mammalovis

Om ni bara nyttjar den allmänna förskolan från 3 års ålder, så får hon gå 3 timmar varje dag, oftast mellan 8.30-11.30, så alla måltider äts hemma.

Betalar ni kanske ni kan få avtalat att barnet går 5 timmar 3 av dessa dagar. Jag har aldrig haft ett vv-barn med inte riktigt hel vecka, så det är svårt att svara på, då det lär skilja sig från förskola till förskola. Dessutom vet vi ju inte tiderna för mammans del, så därför är det svårt att se helheten. Ni får helt enkelt höra med den berörda förskolan. Har du tur föder du samma dag efter ni har lämnat tösen och ni hinner få nästan 10 dagar ensamma ändå ...

Svar på tråden hur fungerar fd med syskon?