• Filippajonsson

Vad gäller vid gemensan vårdnand??

Hej nu kör jag ett akut inlägg och hoppas få svar på tal och att någon orkar läsa!!!!!
    Gör en lång historia kort jag lämnade min kille för drygt 2 månader sen och vi har en dotter ihop på 1 år & 9 månader! Vi har delad vårdnad och kör varannan vecka och jag och min dotter flyttade hem tillfälligt till mina föräldrar när jag gjorde slut och flyttar till egen lägenhet 1 aug!

Nu till mitt ex så lämnade jag honom för det var alldeles för mycket festande under vårt förhållande och han var ute var och varannan vecka medans jag satt hemma med vår dotter och 7/10 ggr däckade han och kom hem dagen efter och la sig!
    Varannan vecka går jätte bra och han är en jätte bra pappa till 110% när han har henne men nu till problemet han är så fruktansvärt labil! Ena stunden har han glömt mej och ska gå vidare andra får jag 100 sms och nu har han börjat med att:
    1: han kan begära ensam vårdnad bara för att jag bor tillfälligt hos mina föräldrar? Rätt eller fel? Min dotter har det fruktansvärt bra här hemma trots att vi fick flytta hem men hon fullkomligt älskar sina morföräldrar och jag ser inga som helst problem att jag har henne här?
    2: Han har 4 v semester jag har 2 och ska alltså jobba 4 dagar på min vecka när jag har vår dotter! Dagis har vi inget under semestern men alternativt att hennes morföräldrar då ska ha henne de få timmar när jag jobbar! Men där sätter han sej emot och menar på att han ska ha henne den veckan också alltså då 2 veckor i rad + att när semestern är slut är de automatiskt hans vecka och jag jobbar då andra skift så jag ska vara utan min flicka i 3 veckor i rad och jag får inte träffa henne på hans veckor!!!!????
    Kan tillägga han försökte ta sitt liv för några veckor sedan och nu käkar han antidepressiva

• Svar på tråden Vad gäller vid gemensan vårdnand??
  • WilliamsMom

Nej, han kommer inte att få igenom ensam vårdnad.

Under dina veckor så lämnar du barnet till vem du vill.

Barn under tre år bör dock inte bo varannan vecka. Men alla barn är olika och märker ni att er dotter inte påverkas av det, så kör.

• Filippajonsson

Åh tusen tack att jag får svar på tal jag har sagt det till honom men han säger bara att han har tagit pratat med familjerätten tydligen (tro jag bara han säger för han har inget direkt svar när jag frågar exakt vad dom sagt) och han är den som går i första hand när den andra inte han ha barnet på ens veckor! Nej det vet jag men eftersom jag jobbar skift finns ingen annan möjlighet:( jag har varit ute med vår dotter på mina veckor då han ej har körkort så han har fått träffa henne men nu är han så jävla dum i huvudet och vi ska inte ses på varandras veckor! Nu är det hela tiden bara för att jävlas med mig och inte tänka på vår dotters bästa:(

• WilliamsMom
    Filippajonsson skrev 2014-07-14 09:15:06 följande:

Åh tusen tack att jag får svar på tal jag har sagt det till honom men han säger bara att han har tagit pratat med familjerätten tydligen (tro jag bara han säger för han har inget direkt svar när jag frågar exakt vad dom sagt) och han är den som går i första hand när den andra inte han ha barnet på ens veckor! Nej det vet jag men eftersom jag jobbar skift finns ingen annan möjlighet:( jag har varit ute med vår dotter på mina veckor då han ej har körkort så han har fått träffa henne men nu är han så jävla dum i huvudet och vi ska inte ses på varandras veckor! Nu är det hela tiden bara för att jävlas med mig och inte tänka på vår dotters bästa:(

Om han börjar jävlas och trilskas så tycker jag att DU ska ta kontakt med familjerätten och försöka få till något slags samarbetssamtal, där ni även ser till att skriva schema för umgänge och sånt.
  • Filippajonsson

Aa jag har varit i kontakt en gång innan när han började jävlas ännu en gång då tog jag upp om hans självmord för han blev hämtad av polis o åkte in på psyket men blev släppt dagen efter (var ju på fyllan) och dom tyckte själva då att de va konstigt att de inte gått vidare längre redan då ang hans föräldraskap! Likadant nu över midsommar hade han vår dotter (vi byter på fredagar) redan dagen efter klockan 10 hörde han av sig då orkade han inte ha henne så jag åkte ut och hämtade henne sedan på kvällen fick jag se han hade åkt ut till sin alkoholist pappa! Så frågan är vem som kan jävlas rejält i slutändan om han inte passar sig!!!!

• PiiL

Går detta vidare på något sätt kommer det vara stor utredning med hembesök, registerutdrag m.m som tar flera månader. Så sommaren behöver du inte oroa dig för, ni har era veckor. Men att samtala med soc är en bra råd.

Ett annat tips är att tänka på vad du säger till honom, läs på vilka rättigheter och skyldigheter ni har (för din skull, inte för att föreläsa för honom) och framförallt skriv upp stora saker, kopiera sms m.m. Så finns allt svart på vitt. Om han vill gå vidare.

• Filippajonsson

Mm det sista man vill skulle hända men jag orkar inte med att han ska köra över mej hela tiden och på hans villkor hela tiden så vi får se hur detta slutar då! Han har suttit både i fängelse och på behandlingshem så han har nog inte så mkt att komma med, de sista han gör är att göra sej själv en tjänst när han sätter igång!

Japp det tänker jag på jag är både dum i huvudet och äcklig men sånt svarar jag inte på:)

• Filippajonsson

Och ena stunden skulle jag inte få något från vårt gemensamma boende (har hus på försäljning) han skulle ha bilen trots inget körkort! Och jag som använder den till jobbet & dagis! Inga som helst möbler skulle jag få ta! Bilbarnstol, vagn o allt sånt va hans! Ha ha hur fan är en del funtade!!!

• WilliamsMom
    Filippajonsson skrev 2014-07-14 10:05:04 följande:

Och ena stunden skulle jag inte få något från vårt gemensamma boende (har hus på försäljning) han skulle ha bilen trots inget körkort! Och jag som använder den till jobbet & dagis! Inga som helst möbler skulle jag få ta! Bilbarnstol, vagn o allt sånt va hans! Ha ha hur fan är en del funtade!!!

Hälsa honom att bilbarnstolen tål max 25 kg och han är inte rekommenderad att använda den. Således är stolen förmodligen inte hans, utan barnets.
  • mammalovis

Ta kontakt med familjerätten och försök få ett samtal bokat som ni båda går på!!! Hans psykiska hälsa låter väldigt instabil och inte det bästa för ett litet barn, sedan om han fixar umgänge tänker jag låta vara osagt.

Gemensam vårdnad innebär egentligen bara att båda parter måste skriva under vid val av vårdcentral, förskola, skola. Att han skulle få enskild vårdnad är otroligt, då det krävs väldigt tungt vägande skäl, vilket snarare talar mot tvärtom, OM något skulle ändras.

Umgänget hos små barn ska ske så barnet träffar båda föräldrarna ofta när barnet är under 3 år enligt familjerätten. Vi hade rekommendation om 3 gånger i veckan med pappan, när hon bodde heltid hos mig. Så 3 veckor i sträck utan den andre föräldern, oavsett vem är ju fullständigt vansinnigt. Enda rimliga skälet att undanhålla barnet är ju sådan psykisk sjukdom som gör omständigheterna olämpliga för barnet. Varför berättade du ens att mormor och morfar skulle vara barnvakt? Din tid har han inte med att göra hur du löser ev behov av barnomsorg.

Sedan skulle jag råda er att ta hjälp av en jurist, så bodelningen går rätt till. Han har ingen rätt att blåsa dig. Sedan får ni ju kvitta sakers olika värden mot varandra. Om bilen är värd si och så mycket får han saker till samma värde. Bilbarnstolen borde rimligen tillhöra barnet och sitta i bilen mestadels där den används. Så ni får väl lista alla saker ni köpt sedan ni flyttade ihop om ni varit sambos. Gör även en lista med vad var och en hade in i boet. Sedan vet jag att det kan bli sjuka diskussioner. Ett ex tyckte vi kunde ta var sin likadan stol hellre än att klumpa ihop saker. Tack vare hans vettiga mamma kunde hon diskutera honom till rätta. Lycka till!

Era problem låter delvis som de den äldsta tösens pappa orsakade. Han har psykiska problem, men vägrar erkänna dem mer än få korta stunder efter en panikångestattack. Han har självskadebeteende och självmordsförsök också på sin lista. Detta har skapat stora problem med umgänget som inte alls varit pålitligt i perioder och jag har fått hämta henne akut också, så jag kan inte planera att göra något när umgänget är.

Han har uteblivit från hämtning på förskolan, men det var hans mamma som gjorde en orosanmälan. Så vi har gått igenom soc-utredningen två gånger. Andra för att jag önskade en kontaktperson närvarande vid umgänge, då det var sådana problem orsakade av sk övertidsjobb, men egentligen hette skälet ny flickvän på annan ort ... så det ändrades tider stup i ett och han dök inte upp, plus att dottern kom hem skitig med obytt blöja efter 8 timmar full av kiss mm. Det ledde dock ingenstans.

Detta sammantaget har lett till att han har 2 timmars umgänge varannan söndag. Nu har det fungerat bra de senaste månaden sedan förra flickvännen försvann. I höst önskar han utökat umgänge. Just nu tillbringar de ca 50 minuter i bil av 2 timmars umgänge, så högt prioriterar han det ... Senaste knäpprycket var att sätta upp en stålrörsstol som gunga i ett träd. Detta avrådde familjerätten efter jag avstyrde umgänget den gången. Hade han istället föreslagit att gå till lekparken som vi hade innan hade det varit helt okej. Visst det var inte regelriktigt att avstyra umgänget, men jag ville inte ha en dotter som skadat sig allvarligt av så småningom avsågade stålrör i ögonhöjd om hon ramlade på rumpan.

Svar på tråden Vad gäller vid gemensan vårdnand??