• Anonym (märta)

Köpa hus tillsammans men ändå inte tillsammans

Jag och sambon har hittat ett fantastiskt hus vi vill köpa. Eftersom jag har skulder hos kronofogden sedan tidigare får jag inte stå på något lån, min sambo har däremot hög inkomst och kan gott stå på lånet själv. 
    Däremot kommer vi, precis som idag, dela boendekostnaden på hälften. Det innebär ju att jag kommer betala lika mycket på lånet som han gör. Går det att genom exempelvis en advokat ta fram ett avtal som säger att vid separation, dödsfall eller försäljning är halva huset mitt? Vi är båda överens om att vi vill ha det så.

• Svar på tråden Köpa hus tillsammans men ändå inte tillsammans
  • Anonym (.)
    Anonym (märta) skrev 2014-07-14 14:49:49 följande:

Jag vill absolut inte att han skall betala skit som jag varit dum nog att dra på mig. 

Vi har redan pratat om att vi skall kontakta en jurist som får hjälpa oss med ett ordentligt avtal oss imellan.

Jag tjänar ungefär 15k netto och betalar av 1,5k per månad på skulden i dagsläget.

Men om han betalar skulden och du betalar 1,5 k till HONOM varje månad istället då? Då försvinner väl anmärkningen tidigare i alla fall?
  • Anonym (märta)

Ja det är jag medveten om, och han har erbjudit sig. Men jag vill ändå ordna det här själv, jag vill inte känna att jag är skyldig honom någonting. Många av hans nära utnyttjar att han är snäll och lånar ut pengar, jag vill inte vara en av dem och då får det hellre ta lite längre tid.

• ardath bey

Sätt er tillsammans med en advokat och berätta hur ni vill ha det så kan advokaten ta fram de avtal som kan behövas och ge råd om vad som händer juridiskt i de olika situationer du beskrivit.

• Anonym (märta)
    ardath bey skrev 2014-07-15 00:54:35 följande:

Sätt er tillsammans med en advokat och berätta hur ni vill ha det så kan advokaten ta fram de avtal som kan behövas och ge råd om vad som händer juridiskt i de olika situationer du beskrivit.

Jag tror också det blir det bästa.
  • Anonym (märta)

Jag tror också det blir det bästa.
  • Anonym (redan)

Du har redan fått många bra svar men här är något att tänka på.

Som många säger så är det så att om du står som ägare på huset så kan KF anse att det är en utmätningsbar tillgång, dock är din skuld så pass liten och du betalar så jag tror inte det är någon risk, men skriv hellre då att du skrivs in som ägare när din skuld är borta. Advokat/jurist kan hjälpa er med detta.

Tänk också på att banken KAN anse att hans inkomst ska klara av huset, hans egen försörjning OCH att försörja både dig och dina barn! Din inkomst får nämligen inte räknas med. Ni har fördelen av att inte vara gifta, hade ni varit det så hade de räknat det så men de kan alltså räkna det så fast ni 'bara' är sambos. Det kan alltså vara fördelaktigt för er att inte tala om att ni är sambos för banken.

Nu vet jag inte hans inkomst och vad huset kostar, men bankerna brukar räkna med att man ska ha ca 7000 kr per vuxen och 2000 kr per barn kvar efter att bolånet är betalt. Detta kan dock skilja sig från bank till bank.

På SBAB kan man skriva in sina siffror och se ungefär vad man kan tänkas få låna själv och där kan ni ju testa med olika alternativ, både med honom som singel och med dig och dina barn med.

• Anonym (s)

Jurist är jättebra att gå till.

Jag skulle bli förvånad om inte hen sa till er vad advokaten sa till oss när vi skulle skriva testamente.

Bostad som förvärvas gemensamt med avsikt att leva och bo i gemensamt, ska räknas som bådas ägodel, oavsett vem som har betalt och vem som står på kontraktet.

Det betyder att om ni köper det här huset och bor där tillsammans så har du lika stor del i ägandet som han har efter en viss tid.
    Jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid det handlar om, men det kan säkert juristen hjälpa till med.

• Anonym (redan)
    Anonym (s) skrev 2014-07-15 09:36:35 följande:

Jag skulle bli förvånad om inte hen sa till er vad advokaten sa till oss när vi skulle skriva testamente.

Bostad som förvärvas gemensamt med avsikt att leva och bo i gemensamt, ska räknas som bådas ägodel, oavsett vem som har betalt och vem som står på kontraktet.

Det betyder att om ni köper det här huset och bor där tillsammans så har du lika stor del i ägandet som han har efter en viss tid.
    Jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid det handlar om, men det kan säkert juristen hjälpa till med.

Om en bostad köps/hyrs i avsikt att båda ska bo där är det bådas direkt oavsett vem som betalar/står på lån/kontrakt. 

Men om TS flyttar in i en bostad som han redan köpt, med saker som han redan äger är det 5 år om jag inte minns fel som gäller för att TS skulle ha haft lika stor del i det som han.

• Anonym (s)
    Anonym (redan) skrev 2014-07-15 10:59:40 följande:
    Om en bostad köps/hyrs i avsikt att båda ska bo där är det bådas direkt oavsett vem som betalar/står på lån/kontrakt. 

Men om TS flyttar in i en bostad som han redan köpt, med saker som han redan äger är det 5 år om jag inte minns fel som gäller för att TS skulle ha haft lika stor del i det som han.
    Aha, så är det nog, du verkar ha bättre koll på det här än vad jag har.
    Jag vet bara att advokaten sa det till oss, eftersom vi var i princip i samma sits.
    Hon betalade kontant och jag hade inga pengar, så jag betraktade alltid huset som hennes.
    Sen fick jag veta att det faktiskt hade varit lika mycket mitt.
    Då blev jag rätt paff och det händer inte ofta.
    Tack för infon. Glad
  • Anonym (m)
    Anonym (märta) skrev 2014-07-14 14:39:37 följande:
    Jag har två barn sedan tidigare men som är hos mig varannan helg. Sambon har inga barn sedan innan och vi har inga som helst planer på att skaffa barn tillsammans.
    Vill inte din man ha några barn? Det låter lite appart.
  • Anonym (redan)
    Anonym (s) skrev 2014-07-15 11:03:51 följande:
    Aha, så är det nog, du verkar ha bättre koll på det här än vad jag har.
    Jag vet bara att advokaten sa det till oss, eftersom vi var i princip i samma sits.
    Hon betalade kontant och jag hade inga pengar, så jag betraktade alltid huset som hennes.
    Sen fick jag veta att det faktiskt hade varit lika mycket mitt.
    Då blev jag rätt paff och det händer inte ofta.
    Tack för infon. Glad
    Har kollat nu då jag står på lgh ensam eftersom mitt hyresbolag är lite krångliga Och vi letar köpebostad och eftersom jag har barn på heltid och han bara helgumgänge så vill jag inte hamna i sitsen sen att han får bostaden oavsett om det är hyres eller köpes
    Han vill iofs inte och är inte sån att han jävlas, men jag behövde vara säker.
    Anonym (m) skrev 2014-07-15 11:09:28 följande:
    Vill inte din man ha några barn? Det låter lite appart.
    Varför det? Det vill inte min man heller men han var naiv och så blev det barn.Han valde dock att lämna då situationen blev ohållbar även pga annat.

• Lord Hans

Det avtal som du efterlyser är nog ett av Sveriges vanligaste avtal och kallas för äktenskap.

• Anonym (redan)
    Lord Hans skrev 2014-07-15 17:18:30 följande:

Det avtal som du efterlyser är nog ett av Sveriges vanligaste avtal och kallas för äktenskap.

Fast om de gifter sig innan mannen tar lånet så riskerar de att han inte får långa då han anses ska kunna försörja både TS och hennes barn. Eller iaf TS. Hennes inkomst får inte räknas med då hon har skulder hos KF:
  • Anonym (B)

Basic.....
  • Anonym (märta)

Vi har börjat med att boka ett möte på banken i nästa vecka, så tar vi det där efter. Blir husköpet av så kontaktar vi en jurist som får hjälpa oss med ett lämpligt avtal som fungerar för oss båda så det inte blir något tokigt.

• Anonym (nja)
    Anonym (märta) skrev 2014-07-14 14:03:58 följande:

Så det ni menar är att ett särskilt avtal mellan oss egentligen inte behöver skrivas utan bostaden kommer att vara lika mycket min ändå vid separation, dödsfall eller försäljning?

Det känns ändå otryggt på något vis.

Inte vid dödsfall. Arvsordningen är maka - barn - osv.. 
    Ni måste skriva om arvsordningen om ni vill att sambon ska få ta del av dödsboet.

Det är inte svårt och kostar ingenting men om ni vill ärva av varandra måste ni skriva om detta. 
  • Anonym (nja)

Jag har en liknande situation nämligen. Fast i min situation är det min sambo som har anmärkningar.  Han gick in i väggen på jobbet för ett år sen och då blev ekonomin kaos och han berättade inget förrän det blivit allvarligt för han skämdes så mycket. Han har därför nu ett stort lån på ca 100 tusen som hans föräldrar har hjälpt honom med. Han betalar till dem varje månad.

Vi har löst det så att jag kommer ensam stå för alla lån och huset är skrivet på mig. Jag tjänar så pass bra att jag kan köpa huset helt själv. Jag har gått ensam till banken och jag har aldrig blandat in honom i diskussionen där. Jag har berättat för banken som det är och sagt att jag inte vill blanda in honom pga att han inte kan sköta sin ekonomi. Alla driftkostnader som el, bredband, sophämtning osv kommer stå på mig.

Min sambo kommer få stå för hälften av alla kostnader och amorteringar så emellan han och mig så äger vi huset tillsammans. Mitt enda krav var att min sambo för över en stor summa pengar varje månad till ett sparkonto som jag förvaltar över åt honom. På så sätt så har han ett skyddsnät om något skulle hända igen.

Om han skulle få ekonomiska problem igen så kommer jag klara av att stå för huset och alla utgifter helt själv. Hade det inte varit så så hade jag aldrig gått med på detta.

När hans anmärkningar försvinner (om två år) så kommer vi skriva oss på lånet båda två. Först då kan jag tänka mig ett eventuellt giftermål. Vill ju se att han sköter sig först. Hittills har det gått bra. Han har klarat ett år nu utan problem. Han har fått ta lite räkningar i taget för att vänja sig med att sköta sin ekonomi igen.

När vi har bott i huset ett tag och renoverat det såpass att värdet på huset ökat rejält så kommer jag försöka baka in hans stora skuld i huslånet. Då kommer han få amortera ner det själv. Jag vill inte betala för hans gamla synder.

Det juridiska då:

Han har rätt till halva huset vid bodelning (eftersom vi betalar lika mycket på lånet så känns det ok) och vi har ändrat arvsordningen så att vi ärver av varandra vid dödsfall. Vi har även skaffat ett familjeskydd via våra pensioner som ger utbetalningar i flera år så att den andra har råd att bo kvar i huset ett tag iaf. Detta går lätt att fixa på nätet.

När vi köper möbler osv till vårt gemensamma hem så dokumenterar vi allting med kvitton och skriver vem som betalat vad. Det kan vara skönt att ha ifall vi går isär eller om kronofogden skulle komma.

Hoppas något av detta gav lite idéer eller tips.

• Anonym (Mumin)
    Anonym (s) skrev 2014-07-15 09:36:35 följande:

Stämmer i stort, men inte helt. Man blir inte automatiskt ägare till huset, men vid en bodelning räknas huset med och man har rätt till halva dess värde. Många går bet där och tror att man blir delägare, men det blir man inte. Inte ens inom äktenskapet blir man automatiskt delägare om man inte står med namn på pappren. Allt räknas däremot med i bodelning vid en eventuell separation. 
  • Lev väl

Vill lägga till en sak. Om ni ska renovera så är det bra om båda står för huset för att kunna dra av maximal på skatten för rot. Jag klipper in en text här från http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5491

HUS-avdraget innebär att du får göra avdrag på 50% av arbetskostnaden när du reparerar och bygger om i din fastighet. HUS-avdraget gäller endast för ägaren till bostaden.

Är ni två som står som registrerade ägare för huset eller bostadsrätten kan ni få en skattereduktion på 50 000 kronor vardera, dvs. att ni kan dra av maxbeloppet som är 100 000 kronor per år om arbetskostnaden uppgår till 200 000 kronor. HUS-avdraget gäller även för arbeten som utförs i fritidshuset, om det är klassat som småhus i fastighetstaxeringen och en privatperson står som ägare till det. 
    Observera att HUS-avdraget är kopplat till ägaren av huset. Är ni ett par där huset bara står skrivet på den ena personen, kan det vara idé att ni båda registrerar er som ägare, vilket är en förutsättning för att ni ska få göra dubbelt avdrag och komma upp till maxbeloppet som är 100 000 kronor per år.

Ägarändringar kan göras hos Lantmäteriet. www.lantmateriet.se
Svar på tråden Köpa hus tillsammans men ändå inte tillsammans