• Flizan30

Alice för vanligt namn?

Vi har valt namnet Alice till vår dotter. Vi har dock inte skickat in papper till skattemyndigheten än men har redan berättat för släkt och familj. Nu har jag fått kalla fötter att det kanske är för vanligt som namn. Helt plötsligt har jag börjat uppmärksamma att var och varannan flicka heter Alice och att det varit på högsta placering de 5 sista åren eller så. Finns det nackdelar med att ha ett för vanligt namn och ni som hetat "populära namn" har ni tyckt att det  varit jobbigt? Vi har bara på oss några veckor till innan tidsfristen går ut. 

• Svar på tråden Alice för vanligt namn?
  • Dixie

Ja - Alice är vanligt - men tycker ni om det ska ni så klart välja det!! 

Det tråkiga blir ju om många i samma klass heter samma namn, så det blir Anna B. Anna F och Anna H - så som nog många 70-talister minns sin barndom! Men sen vet man ju inte vilka namn som blir poppis bland ens barn, i min sons klass finns två Johanna - och det är ju inget vanligt namn för barn födda 2006! 

• Bestemor

Det är ju jättesött namn.

Känner EN liten flicka som heter Alice.

Passar både en liten tjej och en vuxen kvinna.

• Flizan30

Vår grannes dotter heter Alicia och både jag och min blandar ofta ihop namnen när "storasyster " och grannen leker ihop. Så vi kallar Alicia för Alice och tvärtom:D. Det beror väl mer på att vi börjar bli gamla och senila

• hernameispekka

Det är vanligt, ja. Men vackert. Och risken för att det blir som Anna A, Anna G etc är mycket mindre än då. Trots att namnet är högt upp på topplistan är antalet personer med namnet mycket lägre än det var med Anna tidigare. Och även om man har ett relativt ovanligt namn är det inte säkert att man är ensam. I min generation är inte Olof ett särskildt vanligt namn men ändå var det 2 stycken Olof i klassen. Elin (som var ett vanligt namn i min generation) fanns det dock bara en. Så kör på namnet!

• fluu

Ni bestämmer ju om det är för vanligt för er. Personligen tycker jag inte att det finns några namn som är för vanliga, bara vanliga. En stor fördel med ett vanligt namn, som jag ser det, är att man inte är så lätt att googla fram.
    Sen kan du heller aldrig veta om ditt barn kommer dela namn med någon i klassen oavsett hur vanligt eller ovanligt namnet är. Jag tyckte inte att det var minsta negativt att få heta "Anna S".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Sen är det ju väldigt tråkigt om ni väljer bort ett namn ni verkligen gillar pga en sådan här sak.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Alice för vanligt namn?