• Anonym (Felet är på mig?)

Är det jag som gjort fel?!?!

Jag anmälde min bror för andra gången för misshandel. Första gången så ringde jag av impuls, då jag var i skräck tillstånd. Med andra ord så ringde jag 112.

Den andre gången ringde jag efter när min bror hade lämnat mitt rum. Efter några slag både mot kropp och huvudet. Han sade också en massa saker. Detta gjorde mig mer arg än ledsen/rädd för honom.

Så jag ringde 114 14, på grund av att jag kände nu är det droppen. Nu får det vara nog. Jag orkar inte mer!

Han har betet sig illa fler tal gånger i flera år. Och jag inte ringt polisen eller någonting. Jag har alltid förlåtit han kan man säga.Men nu så känner jag att jag aldrig vill förlåta han.

Idag konfronterade min mamma mig. Att man inte ringer polisen på sin egna biologiska familj. Hon hotade också att hon skulle sudda bort mig om det skulle hända någonting med min bror. Hon sade dessutom att hon skulle prata med mina halvbröder så de skulle också sudda bort mig.

Hon menade att bråk händer överallt, och ingen bryr sig lika mycket som i sin egna familj.

Jag var lite nedslagen när hon sa så. Vart dessutom rädd för hur det skulle bli i fortsättningen. Har jag gjort fel? Det frågade jag mig själv när hon sa så. Jag tänkte så.

Och jag undrar till er. Är det jag som gjort fel? Är jag skurken som anmält sin egna broder, efter flera års tid av slag både fysisk och psykisk?

• Svar på tråden Är det jag som gjort fel?!?!
  • Anonym (m)

du har gjort rätt, men frågan är vad du ska göra nu? Törs du stanna kvar hemma? Det låter inte helt bra att din mamma stöttar din bror och inte dig i detta

• MLB

Nej, det är inte du som gjort något fel. Din bror har valet att göra något åt sin aggresivitet och verkar inte villig att fatta det beslutet. När någon misshandlar en anmäler man personen, punkt.

Notera punkten. Inga "om (inte) bla bla bla" som folk kommer med. Jag vet inte vad din mammas problem är, men det är tyvärr vanligt att folk tror att om dom inte låtsas om något så finns problemet inte. En anmälan tar bort den möjligheten. Inte en ursäkt för hennes beteende, men en möjlig förklaring.

• Drottningen70

Du måste kontakta socialtjänsten för att

Komma bort ifrån det sjuka hemmet. Din familj verkar inte vara frisk. Det din mamma sysslar med när hon försöker påverka din anmälan är förövrigt "övergrepp i rättssak" och är även det ett allvarligt brott...

• Anonym (Syskonmisshandel)

Nej, du har inte gjort fel. Jag höll käften om att min syster slog mig för att mamma ville det, men det slutade ändå med en anmälan från eftersom hon envisades med att slå sina barn och kalla det uppfostran när jag sa ifrån. Idag ångrar jag att jag inte satte ner foten när vi var yngre så hennes barn kanske hade sluppit uppleva det de gjort. Det fanns ju ingen som på allvar sa ifrån till henne så hon hade uppenbarligen svårt att fatta att det var fel, fel, FEL!!! Nu som vuxen är jag också arg på min mamma som inte ställde upp för mig. 

• Zmulin

Jag tycker inte att du har gjort fel. Den som gjort fel är din bror som väljer att misshandla. Jag förespråkar inte anmälningar dock, då jag sällan tror det leder till något bättre. Men nu handlar det om flera upprepande gånger i flera år och en anmälning kanske är det som hjälper i detta fall.

Att din mamma agerar som hon gör handlar antagligen om att hon är rädd. (Ilska kommer från rädsla).

Men nej, du har verkligen inte gjort fel. 

Svar på tråden Är det jag som gjort fel?!?!