• luluu

Mycket tv-tittande

Hjälp, känner mig som en usel ensamstående mamma i bland. Min snart  treåring tittar mycket på tv. Han tittar hela morgonen , och sen hela em. Självklart pysslar vi ibalnd och jag läser för honom och så, men helst tittar han på sina program. Jag har ju fullt upp att göra med städa laga mat plocka tvätta packa väskan osv. Det blir ju då rätt bekvämt att han är lugn och fin och tittar på tv. Jag latar mig ju inte diretkt då( tja nu skriver jag iof ett medd här när maten lagas.) Men jag undrar vad gör era andra barn när ni far runt i huset. Dels under morgon rushen och sen när ni kommer hem på em. Vi går nästan alltid ut innan lunch och sen direkt efter lunch fram till 1600 då vi går hem för att laga middag ( och han tittar på tv) AV olika anledningar började jag med att sonen fick titta på datorn för att få honom att äta då han var mindre och nu är vi liksom fast idet.. Vi kollar olika youtube grejer när vi äter, men jag vet ju att det är fel.. Men det är inte helt kul när det bara är vi heller när vi ska äta. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Mycket tv-tittande
  • Natulcien

Vi har en pojke på drygt 3,5 år, och han tittar inte på TV alls. Men han tittar på filmer på datorn (mest SVT-play, och lite Youtube), och så använder han IPad för filmer och spel.
    Vi har maximerat den s.k. "skärmtiden" till max en timme om dagen. Det känns bäst för oss. Jag upplever det som väldigt passiviserande med mer än så.

På morgonen tar vi inte så lång tid på oss. Vi går upp tillsammans, äter frukost (han brukar rita medan vi gör frukost), och sen klär vi på oss och är klara för dagen.
    Övrigt tid leker han en hel del själv (mest med smålego, bilar, smådjur, rita, pussel) eller så leker vi med honom t.ex. studsar studsmatta, spelar boll, läser, pusslar eller något annat.

Städ, matlagning, tvätt och liknande fixar en av oss medan den andra umgås med sonen, eller så hjälper sonen till, eller så fixar vi när han har somnat för kvällen. Men är du ensamstående så förstår jag att det är svårare. Han vill inte hjälpa till med att stoppa tvätt i maskinen, fixa mat och liknande?

• Hjortron

Ja det blir ju två helt olika situationer när man är 1 vuxen kontra 2 vuxna så tänk på att du inte riktigt kan jämföra de två situationerna. Jag skulle inte oroa mig jättemycket om jag var du men däremot försöka hålla själva måltiden när ni äter "helig" och fri från annat.

Det kanske är lättare för honom att pyssla och rita t.ex medan du lagar mat om sådant ligger framme från början? Så att man inte sätter på tv:n alls förrän efter maten och ha det som en regel? Man kanske kan avvara en kökslåda med ritgrejor för honom (eller annat han gillar) så att det är lätt att bara ta fram och städa undan. Eller om han vill leka med något annat medan du lagar mat o fixar. Sen om han tittar på tv på morgonen och en stund på kvällen efter middagen tycker jag inte är så farligt alls.

Svar på tråden Mycket tv-tittande