• SandraS23

    vara på dagis eller hemma med mig och syskonet?

    Hej. Vill ha lite råd om hur ni gör med era barn jag har en dotter på 2 år och väntar nu syskonet nu i dagarna. Men hur ska man göra med dagis? Dottern har varit från och till sen i augusti förra året och pendlat mellan 15 tim/veckan till 40 timmar nu innan jag gick hem. Dottern har också pendlat emellan till att verkligen vilja vara på dagis till att verkligen vara ledsen vid lämningar och därför tänker jag nu när syskonet kommer är jag rädd att dottern kanske känner sig glömd om jag lämnar på dagis samtidigt som jag är orolig att hon känner att jag inte kommer räka till. Tips och råd.

  • Svar på tråden vara på dagis eller hemma med mig och syskonet?
  • Flickan och kråkan

    Jag hade haft äldsta hemma. Jag har tre barn varav två är i förskoleåldern eller har passerat. De skolades in vid 3 respektive 2,5 års ålder (det är bara 16 månader mellan dem så hade dem hemma tillsammans länge). De är totalt olika men ingen av dem har visat att de haft behov (trivts innan) för egen del innan de blev i alla fall 4. Passa på att njuta av att ha dem hemma utan att måsta stressa med tider för hämtning och lämning och eventuellt barn som inte riktigt vill gå dit etc. Låt dem få tid att knyta an till varandra lugnt och sansat och ge er alla tid att hitta balans i den nya situationen. Det är tid man aldrig får tillbaka. Så tänker i alla fall jag .

    Du räcker till även om man som nybliven tvåbarnsmamma kan känna sig otillräcklig då man är van vid att enbart ha ett barn. Var tror du att din dotter blir mest sedd - med dig och ett syskon eller i en barngrupp på 15-20 barn (?) och 2-3 (?) pedagoger?

  • Anonym (Mina tankar)

    Hej! Som mamma till 2 och förskollärare anser jag att barnen har det bäst hemma, med sin familj. Många anser att barnen har det bättre på förskolan men det håller jag inte med om. De har det bra på förskolan men de har det bäst hemma där de kan får mer tid, närvarande vuxna, kärlek engagemang mm. När vi väntade 2:an gick jag på havandeskap en tid innan och då sa vi upp storebrors förskoleplats, han var hemma i ca ett år innan vi ansåg att han behövde komma ut och möta barn i samma ålder, socialt samspel med andra barn. Förskolan är bra på många sätt men barnen är bara små en gång, förlora inte den tiden. Min man och jag gör allt för att få ner barnens förskoletid så VI kan vara med våra barn.

    Det är lätt att tvivla på sig själv som mamma...förälder men VI är det bästa för barnen (även om/när det blir jobbigt). De flesta verkar också tro att det är ett MÅSTE att lämna barnen på förskola så fort som möjligt, helst samma dag de fyller 1. Så är det inte. Få så mycket tid DU kan med dina barn!

  • Erizajo

    Jag har haft mina på dagis efter syskon. Dock är både nr två och tre födda på våren så syskonet har fått stanna hemma över sommaren. Men tycker barnen ska få fortsätta med sina kompisar de 15 h i veckan som de får vara där. Och det kan även vara skönt som mamma att få lite vila mm

  • The Fugly

    Beror på barnet och förskolan skulle jag säga.

    Vår dotter blev storasyster några dagar efter sin tvåårsdag. Hon älskar sin förskola och de var under våren tio barn på tre pedagoger. Vi bestämde oss för att låta henne gå men om hon verkade reagera negativt så skulle vi ta hem henne. Hon bad vid ett tillfälle om att få vara hemma och då fick hon det. Sen ville hon gå igen och så har det blivit.


    Ever stop to think, and forget to start again?
  • SandraS23

    Tack för era svar. Min tanke är att dottern och det ja syskonet ska få vara hemma tillsammans nu de första 2,5 månad så får jag se sen man behöver ju inte säga upp platsen men vill som någon skrev så mycket tid det bara går med mina barn särskilt när de är så små. Har också hört att barnen har det bättre hemma än på förskolan den första tiden men jag tänker just om man inte kan stimulera för även om de är 2-3 pedagoger på dagis så har ju barnen varandra men allt löser sig nog när man kommer dit.

  • SuzR

    Tycker du ska vänta och se. Min dotter är 3 och går 15h och jag är hemma med min 8 månaders bebis. Jag uppskattar absolut dessa 15 h mest för min egen del. Efter jobbiga nätter är det skönt att kunna vila/göra vad jag vill, samt att göra ärenden är så otroligt mkt enklare när jag bara har ett barn. Det är ett helt annat tempo med två barn, jättekul absolut men jag tycker det funkar bra nu och speciellt eftersom min dotter trivs så bra

  • Flickan och kråkan
    SandraS23 skrev 2014-07-17 07:43:42 följande:

    Tack för era svar. Min tanke är att dottern och det ja syskonet ska få vara hemma tillsammans nu de första 2,5 månad så får jag se sen man behöver ju inte säga upp platsen men vill som någon skrev så mycket tid det bara går med mina barn särskilt när de är så små. Har också hört att barnen har det bättre hemma än på förskolan den första tiden men jag tänker just om man inte kan stimulera för även om de är 2-3 pedagoger på dagis så har ju barnen varandra men allt löser sig nog när man kommer dit.


    Din äldsta är ju så jätteliten. Mina barn är nu 1 år, 5 år och 6,5 år. Mina äldsta gick förra året i förskola (15-timmars) samt förskoleklass (21 timmar). Båda var helt nöjda med detta trots att de är så pass "stora". Mellansonen som var drygt 4 år när vår yngsta föddes ville vara hemma helt mycket hela första halvåret. Det var egentligen inte förrän nu i våras som han verkligen ville gå alla dagar och även då räckte det med 12 timmar (blev inte mer i praktiken då jag samhämtade/lämnade äldsta i skolan). Man måste ju inte låsa in sig för att man har en bebis hemma . Lovar, en 2-åring kan du stimulera .
  • Ljuvalivet

    Jag hoppar in här.

    Väntar mitt andra barn om en månad.

    Sonen är då 2,5 år.

    Han älskar att vara med kompisarna på dagis och lär sig så mycket, men han är även väldigt mammig och hemmakär. Vild liten pojke som behöver stimulering för att inte hänga i gardinerna.

    Jag känner mig så kluven om jag ska låta han börja dagis nu om några veckor igen eller om han ska få vara hemma med nig och bebis.

    Har inte några vänner ned barn i hans ålder som är hemma heller.

    Verkar som att dom flesta dessutom låter sina barn gå på dagis medans dom själva är hemma med syskonet.

  • nozpa

    Kan du inte bara kolla hur det går? Märker du att barnet vill vara hemma med dig så låt det. Kanske vill hon vara på dagis där allt är som vanligt. Kan ju bli konstigt om hon inte ska vara med sina kompisar längre samtidigt som hon får ett nytt syskon. Det är 2 stora saker samtidigt.
    Eller så vill hon vara med dig och bebisen istället. Du lär ju märka det ganska tydligt tänker jag.
    Är det en bra förskola med bra personal och inte för stor grupp så hade jag låtit henne gå kvar och se om hon verkade ha det bra. Om hon inte ville gå på morgonen och var extra mammig hade jag låtit henne vara hemma.

  • The Fugly
    nozpa skrev 2014-08-01 23:32:51 följande:

    Kan du inte bara kolla hur det går? Märker du att barnet vill vara hemma med dig så låt det. Kanske vill hon vara på dagis där allt är som vanligt. Kan ju bli konstigt om hon inte ska vara med sina kompisar längre samtidigt som hon får ett nytt syskon. Det är 2 stora saker samtidigt.
    Eller så vill hon vara med dig och bebisen istället. Du lär ju märka det ganska tydligt tänker jag.
    Är det en bra förskola med bra personal och inte för stor grupp så hade jag låtit henne gå kvar och se om hon verkade ha det bra. Om hon inte ville gå på morgonen och var extra mammig hade jag låtit henne vara hemma.


  • vargaa

    Man får se till sin situation. Har man tänkt att vara hemma i 1,5 år och barnet inte har ngn speciell anledning att verkligen vilja vara på dagis hade jag haft det hemma.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • SandraS23

    Nu har syskonet kommit för 3 veckor sedan. Och jag känner mig kluven om hur jag ska göra jag behöver ju inte ha henne 15 timmar somna erbjuds utan bara ha henne där en dag och jag tänker också att det kanske blir konstigt om man tar bort förskolan/dagiset helt. Men min rädsla för att hon ska känna sig bort glömd eller bortlämnad ger mig en klump i bröstet vill ju bara min lilla flicka väl.

  • mammalovis

    ts: Är hon verbal, så hon kan uttrycka åtminstone ett ja eller nej till vad hon vill. Ett sätt kan ju vara att gå förbi förskolan och se vilken reaktion du får eller helt enkelt testa att lämna henne några dagar och se om hon vill eller inte.

  • Flickan och kråkan
    SandraS23 skrev 2014-08-11 13:37:38 följande:

    Nu har syskonet kommit för 3 veckor sedan. Och jag känner mig kluven om hur jag ska göra jag behöver ju inte ha henne 15 timmar somna erbjuds utan bara ha henne där en dag och jag tänker också att det kanske blir konstigt om man tar bort förskolan/dagiset helt. Men min rädsla för att hon ska känna sig bort glömd eller bortlämnad ger mig en klump i bröstet vill ju bara min lilla flicka väl.


    Men vill hon gå dit? Varför skulle det bli konstigt om hon inte gick i förskola alls? Om hon visar tydligt att hon vill vara där så är det ju bara att testa. Inget är hugget i sten bara att ta hem henne om hon ångrar sig. Om hon inte visar någon saknad eller intresse så har du henne hemma.
  • Isola80

    Min dotter var 2,5 år när lillebror kom. Hon var hemma ganska mycket men tyckte det var roligt på förskolan. Vi hade ett föräldrakooperativ med 15 barn och tre fina fröknar. Det var ett bra kontaktnät även för mig. Hon gick 3-4 dagar i veckan, sex timmar. Hade sonen kommit först hade han nog fått vara hemma mer, han har inte tyckt om förskolan så mycket. Gör det som känns bäst i magen.

  • SandraS23

    Jag har frågat min dotter om hon vill gå dit ibland blir det en ja och ibland ett nej. Men jag ska prova att lämna henne i början av september och se. Kanske är det jag själv som mår dåligt över att lämna henne på dagis för att jag känner mig som en usel mamma för att jag lämnar henne på förskola medan min dotter kanske har jätte kul där. Jag får helt enkelt prova och se.

Svar på tråden vara på dagis eller hemma med mig och syskonet?