• lillaponnyn

Far äger allt i huset? va?

Min far är gamla och kanske kommer dö snart, inget jag vill....

Jag har en dålig relation med min syster, vi är tre barn , min storebror och jag har en bra relation

Jag har en liten övernattningslägenhet där kan jag inte ha alla mina saker.

Då säger min syster allt som finns i huset ska ingå i dödsboet. Det är far som äger allt för du bor inte där.
    Så då har jag som syster rätt att sälja med mera alltså det är pappa som äger allt?

Alla min kläder med mera äger då pappa?

är det så? hon vill få ut så mycket hon kan alltså har hon rätt att säga att kläderna är pappas och att dem ska hon kunna sälja i dödsboende för du bor inte där

låter konstigt? min bror säger att nä det är ju dina kläder ju.

Någon som vet

• Svar på tråden Far äger allt i huset? va?
  • lillaponnyn
    Tadetlugnt skrev 2014-08-30 19:57:47 följande:

Vissa räkningar måste dödsboet betala, så om det är ont om pengar på den dödes konton, så räcker pengarna inte till begravningen. Därför ska ni sälja huset så fort som möjligt och avsluta tex telefonabonnemang. Annars fortsätter det komma nya räkningar för tele, el och annat.

Om dödsboet inte betalar tex elräkningen, så stängs strömmen av. Det är dåligt, speciellt på vintern eftersom vattenrör kan frysa sönder och huset blir förstört. Dessutom kommer elbolaget att kräva in pengarna ändå, så man kan inte välja att spara pengarna för begravning istället.

ja elräkningen och samhällföreningen eller vad det heter i det område huset står är betalat.

Alla abonomange är uppsagda

Bara bråk hela tiden det får kanske bli en sådan där förvaltare som tar över
    ska träffa min bror på måndag och han som har fullmakten och gå igenom kontraktet med mäklaren men jag skriver inte på om inte mäklaren är med
    Vi fick ett bra kontrakt, ganska snällt kontrakt

• lillaponnyn

en sak är så hemskt det är när de går bakom ryggen på en hela tiden
    och att han hela tiden räknar fel på allt och lägger sig i

vi vet ju inte ens vad som står i fullmakten

• Grappa
    lillaponnyn skrev 2014-08-31 12:35:46 följande:

en sak är så hemskt det är när de går bakom ryggen på en hela tiden
    och att han hela tiden räknar fel på allt och lägger sig i

vi vet ju inte ens vad som står i fullmakten

Det spelar ingen roll vad som står i fullmakten.
    Tänk så här: Han får göra allt din syrra får göra. Han är hennes ombud, alltså den som gör saker istället för henne.
    Om hon får gå in i huset, får han det också, eftersom han gör saker i hennes ställe.
    Om hon får följa med på möte på banken, får han det också, eftersom han gör det istället för att hon gör det.
    Om hon inte får ta ut pengar på banken, så får ju inte han det heller, för han får bara göra det din syrra får göra.
  • lillaponnyn
    Grappa skrev 2014-08-31 12:49:21 följande:
    Det spelar ingen roll vad som står i fullmakten.
    Tänk så här: Han får göra allt din syrra får göra. Han är hennes ombud, alltså den som gör saker istället för henne.
    Om hon får gå in i huset, får han det också, eftersom han gör saker i hennes ställe.
    Om hon får följa med på möte på banken, får han det också, eftersom han gör det istället för att hon gör det.
    Om hon inte får ta ut pengar på banken, så får ju inte han det heller, för han får bara göra det din syrra får göra.
    vilken soppa allt är

Snart begravning, och då ska dem två sita för sig själva, de vill inte ha med oss att göra och vi två min bror och jag ska stå i dörr öppningen och hälsa alla välkomna

hela släkten är sura på dem två nu eftersom de beter sig som de gör, vågligt att hon vågar gå på begravningen alls. Det hade jag inte vågat om jag var henne, bli helt ut mobbad.

Men hotar man fonus, vill dra in en begravning detta berättar vi ju för alla ju och många har stötta oss i släkten med mera
  • Ramborg

Tänk på att ni måste ha en bouppteckning registrerad och klar för att kunna sälja en fastighet.

(Jag stavade fel i min förra post. Dödsbodelägare förvaltar boet i SÄMJA skulle jag skriva.)

42.
  • lillaponnyn
    Ramborg skrev 2014-08-31 14:31:06 följande:

Tänk på att ni måste ha en bouppteckning registrerad och klar för att kunna sälja en fastighet.

(Jag stavade fel i min förra post. Dödsbodelägare förvaltar boet i SÄMJA skulle jag skriva.)

jag tror inte min syster går med på detta
    men jag ska träffa dem igen och mäklaren imorgon och prata då
  • lillaponnyn
    lillaponnyn skrev 2014-08-31 18:51:15 följande:
    jag tror inte min syster går med på detta
    men jag ska träffa dem igen och mäklaren imorgon och prata då
    har skrivt ett mail till min syster o hennes man då får man svaret att de tycker att vi kommer överens med mera och inte behöver någon dödsboförvaltare

skit skummt
  • Ramborg

De vill väl inte ha någon förvaltning som kostar pengar...

Mäklaren kommer berätta att ni inte kan slutföra försäljning av fastigheten förrän bouppteckning är registrerad. Orsaken är att försäljare inte är du och dina syskon, utan dödsboet efter din far. Dödsboet är en egen juridisk person som företräds av sina delägare. För att man ska veta vilka som är delägare måste bouppteckning finnas. Innan dess vet man aldrig. Det kan ju finnas hemliga "barn på bygden", eller ett testamente som ger hälften till Cancerfonden. Alltså fler delägare i dödsboet än de kända barnen. Beviset på att just du och dina syskon är de som har rätt att sälja, är bouppteckningen.

42.
  • lillaponnyn

nu börjar det gå framåt i sammarbetet,
    Konstigt nog
    De börjar in se att kanske ha banken rätt, svårt att få ut pappas kontosaldo
    Det får vi helt enkelt inte, men de skulle skicka till pappas adress sa banken.

Skrev på ett papper idag, tänkte mig inte för, kanske jag blir lurad där, det är min fars penison via fona? Att han har skrivit under att när han dör delas pensionen hos fona till alla tre barn? Alltså man kan få en klump summa eller kan få en liten summa per månda i några år framåt

men jag är rädd att min syster har lurat mig...och hennes sambo då som har fullmakt jag tänkte mig kanske inte för, ska få kopia på allt imorgon..
    Men nu blir man ju lite fundersam

Kan barn ärva penison? får inte tag i dem på Fona nu?

• Paulina P P
    lillaponnyn skrev 2014-09-02 16:13:40 följande:

Konstigt nog

Skrev på ett papper idag, tänkte mig inte för, kanske jag blir lurad där, det är min fars penison via fona? Att han har skrivit under att när han dör delas pensionen hos fona till alla tre barn? Alltså man kan få en klump summa eller kan få en liten summa per månda i några år framåt

men jag är rädd att min syster har lurat mig...och hennes sambo då som har fullmakt jag tänkte mig kanske inte för, ska få kopia på allt imorgon..

Jag tror inte att man kan ärva pension.

Jag hoppas att allt går rätt och riktigt till och att inte din skumma syster lurar dig. Håller tummarna!
  • Paulina P P
    lillaponnyn skrev 2014-09-02 16:13:40 följande:

Konstigt nog

På SPP gäller detta: "När du avlider och har en PLUSpension med återbetalningsskydd, betalas ditt försäkringskapital ut till dina förmånstagare (till exempel maka/make, sambo, registrerad partner eller barn). Försäkringskapitalet betalas ut som pension varje månad under minst fem år. Har du inget återbetalningsskydd, upphör försäkringen utan utbetalning när du avlider."

Kanske gäller samma för Fona om man har återbetalningsskydd? Vilka som är förmånstagare har i så fall din far redan bestämt och det är inget din syster kan påverka.
  • lillaponnyn
    Paulina P P skrev 2014-09-03 08:47:33 följande:
    På SPP gäller detta: "När du avlider och har en PLUSpension med återbetalningsskydd, betalas ditt försäkringskapital ut till dina förmånstagare (till exempel maka/make, sambo, registrerad partner eller barn). Försäkringskapitalet betalas ut som pension varje månad under minst fem år. Har du inget återbetalningsskydd, upphör försäkringen utan utbetalning när du avlider."

Kanske gäller samma för Fona om man har återbetalningsskydd? Vilka som är förmånstagare har i så fall din far redan bestämt och det är inget din syster kan påverka.
    Där är det nog rätt där kan min syster inte lura mig läst igenom kontraktet flera gånger.
    Min far var ju gift med mamma innan och nu dog hon innan honom och då går det till barnen.

Tack gode gud i så fall att inte min syster liksom kan göra något där.
    att alla tre får lika mycket
  • Paulina P P
    lillaponnyn skrev 2014-09-03 14:49:42 följande:
    Där är det nog rätt där kan min syster inte lura mig läst igenom kontraktet flera gånger.
    Min far var ju gift med mamma innan och nu dog hon innan honom och då går det till barnen.

Tack gode gud i så fall att inte min syster liksom kan göra något där.
    att alla tre får lika mycket
  • lillaponnyn

tack gode gud min syster och hennes man som då har fullmakt hade hittat pappas och mammas testamente

Om mamma hade levt hade hon ärvt allt, nu ärver alla tre barn lika mycket
    Tack gode gud, det har legat i ett bankfack innan och fanns kvar
    skrivit på 1980, tack god gud nu kan hon inte bråka lika mycket mer, eller alls

mäklare skrev vi på idag, det gick bra

• lillaponnyn

och nu har vi fått kanske n köpare, mäklaren hade lite förtidsvisning idag kväll fick nyss beskedet och allt flyter hitlls på ganska bra

o tack gode gud för testamentet känner mig inte lika hotad ännu

• Paulina P P

Vad skönt! Då kanske allt ordnar sig. Så jobbigt att man ska behöva brottas med sånt här samtidigt som man sörjer.

• lillaponnyn
    Paulina P P skrev 2014-09-05 10:53:56 följande:

Vad skönt! Då kanske allt ordnar sig. Så jobbigt att man ska behöva brottas med sånt här samtidigt som man sörjer.

ja verkligen
    men nu har vil kanske också en köpare till huset också
    så nu är det begravning i veckan och jag vill nu verkligen få sörja
  • Bolaget
    lillaponnyn skrev 2014-09-04 16:26:35 följande:

och nu har vi fått kanske n köpare, mäklaren hade lite förtidsvisning idag kväll fick nyss beskedet och allt flyter hitlls på ganska bra

o tack gode gud för testamentet känner mig inte lika hotad ännu

Har ni talat om för mäklaren att ni inte haft bouppteckningen ännu så det tar iallafall någon månad till innan ni kan sälja
  • lillaponnyn
    Bolaget skrev 2014-09-07 20:14:40 följande:
    Har ni talat om för mäklaren att ni inte haft bouppteckningen ännu så det tar iallafall någon månad till innan ni kan sälja
    ja då det har vi gjort, och att vi ska ansöka om förtid hos skatteverket så det går lite snabbare hela processen
Svar på tråden Far äger allt i huset? va?