Hur ska jag göra? Många gånger vill jag bara ta livet av mig :((((
Min son blir 5 månader nu om en vecka. Sedan födseln har han alltid haft problem med sömnen. Jag förstår att bebisar har svårt att somna själv, behöver vaggas till sömn o.s.v. Jag har inga problem med att vagga honom, men han skriker varje gång han ska somna, natt som dag. Han spänner sig, sparkar med benen och är ledsen. Det räcker inte att vi bär och går runt med honom. Vi måste gungar, dansa, upp och ner med knäna, jag orkar inte gå runt mycket som sambon så jag sitter vid sängkanten och studsar, men det räcker inte, man måste göra alla rörelser ganska hårt för att lugna ner honom. Ibland måste jag hålla fast hans armar så att han inte viftar runt med dom. Efter ett tag somnar han, men så fort vi sänker farten på det gungandet så spänner han kroppen eller sparkar med benen och då får vi resa upp och röra på oss igen. Många gånger vaknar han direkt när vi lägger ner honom, även vi märker att han somnat och sover djupt eftersom han snarkar, men nej, han vaknar direkt!
Vill gärna ha honom bredvid och sova tillsammans så att han känner trygghet, men det gillar han inte. Har försökt att lägga honom tätt intill mig, napp i munnen, klappar ömt på rumpan, men han får bara panik och protesterar! Han gillar absolut inte napp, han spottar bara ut den, men utan den kan han inte somna, och det går inte att lägga ner honom i sängen utan napp för då vaknar han. Vi måste tvinga honom att ha napp, och hålla med ett finger så att nappen ska inte trilla ut. Men ofta spottar han ut den så fort vi lägger ner honom och då vaknar han.
Har alltid lägga honom på sidan för då blir han inte lika lättväckt som när han ligger på rygg, men efter en stund vänder han om sig. När han var nyfödd lindade vi honom i en filt, men det gick inte mer efter 3 veckor, han kämpar för att få ut armarna ur den.
Många gånger är han väldigt trött, efter maten (han äter mjölkersättning) tror man att han somnar, men nej, han ligger med ögonen blunda och viftar vilt med armarna. Jag har försökt att inte lyfta upp honom utan se om han somna/somna om, men nej han kan inte det.
Trodde många gånger att han kanske inte är tillräckligt mätt och provar ge lite mat, men det är inte maten han behöver. Han äter fortfarande var 3:e timme och även på nätterna. Har försökt dra ut på tiden så att han äter mer och inte ofta men nej han äter samma mängd.
Vi förstår att han har svårt att komma till ro. Han är trött och blundar många gånger men sedan öppnar han ögonen igen. Har försökt att massera lätt på huvudet och pannan men han gillar inte det.
Svårt att söva honom i bärsele, jag måste hoppa och gunga också när han sitter i bärsele. Han gillar inte att åka vagn, han skriker histeriskt i vagnen och kan aldrig somna om man inte plockar ut honom och vaggar först och sedan lägger man honom ner igen.
Har även provat det där med rutin, att bada honom, ger mat, mysstund innan läggdags, men nej det inte är bara kvällstid han har problem med, utan dagtid också, varje gång han ska sova.
Vi har även provat att låta honom skrika i sängen, men vi går inte ut utan sitter bredvid, håller i hans hand och pratar lugnt med honom, men nej han skriker tills han tappar andan, det kan bli mer än 1 timme, och ibland blir det matdags igen och då börjar allt från början :(
Har en son på 6 år och nu är sommarlov för honom och han också behöver närhet. Men lilla pojken är så gnällig att det inte går att göra nånting. Man måste vara med, bära, gå runt...man hinner inte borsta tänderna, äta sin mat, sätta upp håret....och stora pojken blir ofta besviken på sin mamma eftersom all hennes uppmärksamhet går till lillebror. Har många gånger blivit arg på stora pojken eftersom han låter när han leker (men herregud det måste han få göra! Han är barn och förstår inte hur mycket man får låta!)
Sambon jobbar heltid med hjälper till mycket när han är hemma. Men för mig så är det är dygnet runt. Även sambon tar över vissa nätter men jag kan inte ha lugn ändå när jag ligger i ett annat rum, jag är så spänd att han kanske vaknar snart för man hör honom ändå för vi bor i lägenhet.
Jag har börjat fundera på om det är så att jag använde mobilen för att surfa hela tiden under graviditeten och strålningar har påverkat honom. Dessutom fick jag gå igenom många extra UL i sista tiden av graviditeten p.g.a mycket fostervatten och han låg på tvärr. Så han blev påverkad av många olika strålning och därför han är som han är, så himla svårt att komma till ro, svårsövd och lätt väck. Så många gånger jag har varit så deppig att jag bara gråter och har en känsla att jag vill göra mig illa, vill bara ta livet av mig, för jag är en så hopplös mamma. Vad jag än försöker så fungerar det inte bra. Har skrikit flera gånger för det känns för mycket inom mig. Tror att grannar ringer socialen snart för de kanske tror att jag misshandlar barnen. Jag vill bara åka nånstans där det inte finns någon och bara får skrika ut.
Äldsta sonen hade också mycket problem med sömnen. Vad har jag gjort i mitt liv så att mina barn måste lida detta???
Jag har ingen familj eller släkt i Sverige som kan hjälpa mig. Svärföräldrar är över 80 och kan bara vara barnvakt ibland max 2 timmar.
Känner mig som en riktigt ond mamma och sambo. Barnen ska absolut få uppleva att sin mamma beter sig så dumt, det påverkar deras barndom negativt.
Men herregud, vad ska jag göra nu??? :(((((((((
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-18 10:07
Jag menar att barnen ska absolut INTE få uppleva sin mammas dumma beteende.