• nevermind

Fått påminnelseavgift för en faktura som skickats ut försent!!

Hjälp!!

Fakturan (från Svea Ekonomi AB) skulle ha varit betald 7 juli, 10 juli reser jag bort över helgen, kommer tillbaka 14 juli och då ligger fakturan där i posthögen. Ingen annan har varit i lägenheten så det är knappast så att någon gömt den sen lagt tillbaka den två veckor senare...

Idag kom en faktura med en "lagstadgad" (försöker de skrämmas..?) påminnelseavgift på 60 spänn som jag givetvis INTE vill betala.

Någon som vet hur jag går tillväga för att bestrida fakturan? Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Fått påminnelseavgift för en faktura som skickats ut försent!!
  • Tirem

Oavsett om du fått räkningen eller ej är du skyldig att betala.

• Drottningen70

Spelar ingen roll om den är sen eller inte kommer alls. Du är fortfarande skyldig att betala i tid. Om fakturan ej kommit som förväntat så ringer man.

• Frontline

Ooooh nej orka bry sig om hela 60:- betala och glöm skiten för vem i helvete orkar bry sig om en struntsumma som det?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nevermind

Jag har slängt kuvertet tyvärr.

dfuoih skrev 2014-07-18 20:23:18 följande:

Vad står det för datum på poststämpeln?

• Gizmo

Betala och se glad ut! Tungan ute Varför tjafsa om en så liten summa som 60

• dfuoih
    nevermind skrev 2014-07-18 23:59:05 följande:

Jag har slängt kuvertet tyvärr.

Det är svårt för dig att visa att företaget på något sätt gjort fel då. (Om de nu gjort fel.)

Har du ringt dem?
  • Tirem
    dfuoih skrev 2014-07-19 11:27:33 följande:

Det är svårt för dig att visa att företaget på något sätt gjort fel då. (Om de nu gjort fel.)

Har du ringt dem?

Fast det spelar ingen roll tyvärr, man är skyldig att betala sina fakturor med eller utan en räkning per post.

• Galia

Då skulle jag inte göra någonting alternativt ringa o berätta att jag redan betalat. Oftast brukar det stå på en sån där påminnelse ngt i stil med " har du betalat den ursprungliga räkningen de senaste dagarna så kan du bortse från denna påminnelse". Står det inget sånt?

(Sen apropå det du skrev om "lagstadgad" så är det inte för att skrämmas utan mer för att tala om att summan inte är tagen ur luften eller att de själva hittat på ngt. De måste följa S.k god inkassosed o det finns en lag som heter inkassolagen.)

nevermind skrev 2014-07-18 23:58:19 följande:

Galia:

Jag betalade räkningen direkt.

Fakturan skrevs ut 23 juni.

• nevermind

Nej, det står inget sånt på fakturan. Flera har sagt att eftersom jag redan betalat kan de inte göra något.

Det var försent att ringa när jag fick fakturan, men jag tänker i alla fall maila.

Galia skrev 2014-07-19 16:01:24 följande:

Då skulle jag inte göra någonting alternativt ringa o berätta att jag redan betalat. Oftast brukar det stå på en sån där påminnelse ngt i stil med " har du betalat den ursprungliga räkningen de senaste dagarna så kan du bortse från denna påminnelse". Står det inget sånt?

(Sen apropå det du skrev om "lagstadgad" så är det inte för att skrämmas utan mer för att tala om att summan inte är tagen ur luften eller att de själva hittat på ngt. De måste följa S.k god inkassosed o det finns en lag som heter inkassolagen.)

• dfuoih
    Tirem skrev 2014-07-19 13:31:23 följande:
    Fast det spelar ingen roll tyvärr, man är skyldig att betala sina fakturor med eller utan en räkning per post.
    Gäller det inte bara löpande avtal? Alltså abonnemang och liknande? Jag kan inte minnas vad fakturan gällde.
  • Galia

Nej de lär inte göra ngt iom att du redan betalat. Att driva in en så liten summa som 60 kr kostar för mkt.

nevermind skrev 2014-07-19 22:45:44 följande:

Nej, det står inget sånt på fakturan. Flera har sagt att eftersom jag redan betalat kan de inte göra något.

Det var försent att ringa när jag fick fakturan, men jag tänker i alla fall maila.

• Tirem
    dfuoih skrev 2014-07-19 22:53:02 följande:
    Gäller det inte bara löpande avtal? Alltså abonnemang och liknande? Jag kan inte minnas vad fakturan gällde.
    Ja, det ska det göra. Dum fråga, jag vet, men visste du inte att du köpt en vara eller tjänst?
  • dfuoih
    Tirem skrev 2014-07-19 23:48:41 följande:
    Ja, det ska det göra. Dum fråga, jag vet, men visste du inte att du köpt en vara eller tjänst?
    Alltså jag minns inte att TS skrivit vad fakturan rörde sig om. Lite otydligt formulerat av mig men jag utgick inte ifrån att det var ett abonnemang.
  • nevermind

Smink från Tikei för 109 spänn.

dfuoih skrev 2014-07-20 14:35:00 följande:

Alltså jag minns inte att TS skrivit vad fakturan rörde sig om. Lite otydligt formulerat av mig men jag utgick inte ifrån att det var ett abonnemang.

• Tirem
    dfuoih skrev 2014-07-20 14:35:00 följande:
    Sorry, jag missade att du inte var Ts! Skyller på värmeslag
  • Zuzanne

Ring dem. Vi väntade på en faktura som aldrig kom, det var vår första från det företaget. Så damp en påminnelse ner. Vi ringde och sa att vi väntat på fakturan, okej sa dem och så behövde vi bara betala vad vi skulle från första början.

Svar på tråden Fått påminnelseavgift för en faktura som skickats ut försent!!