• sansun

priser i Turkiet?

Hej???? Min familj ska åka till Turkiet i slutet av september.
    Vad är det för priser där tex lunch,glass,läsk,transporter, kläder?
    Tacksam om nån har svar????

• Svar på tråden priser i Turkiet?
  • Erkki

Kläder är nog hur man prutar! Köpte handdukar med seriefigurstryck för 75kr huvtröjor för 100kr.

Mat strax under svenska priser och beroende på vad du äter och var.

Dryck i affär eller bar?

Billigare än i Sverige överlag men inte superbilligt.

Taxi Alanya till Pascha Bay kostade 40 turkiska lira dvs ca 120:- det var ca 13 km uppgjort pris.

• Erizajo

Som ovanstående skriver, strax under svenska priser på det mesta, men pruta som en galning!!

• sansun

Ska vara en glad smiley inte frågetecken :)

• Nalliwer

Nyss hemkommen från Turkiet.
    I mataffär ligger priserna ungefär på 70-80% av motsvarande i Sverige.

Svårt att generaliser priserna i övrigt då det är väldigt stor skillnad på om du är i närheten av turistställena eller inte. Tex går en köttbit på restaurang lätt på 30-35 lira  om det finns turister i närheten medans du på ett vanligt ställe får en trerätters för de pengarna.

En strut med turkisk glass betalade vi 4-6 lira för. Glas färskpressad apelsinjouce låg på 3 lira. En stor kaffe på stan 5 lira. 1,5 liter vatten 1lira.

Finns mängder av äkta kopior på allt du vill ha. Gäller att pruta så man skäms och ändå lite mer. Köpte tex ett par "nike" skor till ena sonen. Utgångsbudet var 125 lira, säljaren verkade ändå rätt nöjd med de 45 lira jag betalade i slutändan. Ett par vuxensandaler "ecco" gick ner från 105 till 50 lira efter lite diskussion och då vi försäkrat att vi inte var rika tyskar. 

• mia maria

Lunch finns från 6-7 lira om man gillar hamburgare eller kebab i bröd.
    Annars ligger en omelett eller enkel pastarätt på ca 11-12 lira (vi var ner senast i juni).
    Solstol betalade vi 5 lira för i Alanya, på Cleopatra beach.

Pinnglass finns från 0,5-1 lira vill jag minnas, om man handlar i små supermarkets. Oftast är det dyrare vid stranden o på en del hotell.

Kläder; där handlar det helt o hållet på hur mkt man kan pruta
    Säger de en summa så kontra med halva priset - sen möts ni någonstans på mitten
    Eller så håller du fast vid halva summan

Trevlig resa!

Svar på tråden priser i Turkiet?