• Maya

    Blir mobbad, konstant av min mamma

    Jag är 20 år, är inte precis minderårig men bor fortfarande kvar hemma. Har ett jobb men tjänar inte så bra så pengar har jag knappt. Bor med mina föräldrar och min syster.
    Varje dag hör jag min mamma genom dörren till mitt rum skrika namn åt mig så som, "hora" och "din jävla kossa". Är detta verkligen normalt att en mamma säger sådant? Hon hotar med att slå mig, tar fram den där jävla tofflan och säger "är du inte tyst slår jag sönder ditt huvud och drar ut din tunga så du inte kan prata mer". Vilken mamma säger allvarligt talat att hon ska slå sönder mig?
    Hamnar jag åk min syster i bråk, försvarar hon alltid henne. Men jag då? Förtjänar jag inte att bli försvarad?

    Hon påminner mig alltid att jag inte kan prata med folk och att jag inte har några vänner, ingen pojkvän. Wtf? När blev det nödvändigt att ha en pojkvän? Att jag inte pratar mycket, kan väl bero på att jag får höra konstant att hon skäms över mig när vi är bland folk att jag inte kan prata och att när jag väl säger något skrattar alla åt mig?!

    Jag är inte heller en sådan person som har många kompisar, hade en kompis i gymnasiet som jag brukade kontakta men av en anledning slutade hon kontakta mig helt plötsligt. Har inge att prata med överhuvudtaget. Jag bokade tid hos en psykolog en gång men kunde bara inte gå in i det där rummet så åkte tillbaka hem.

    Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska göra! Jag kan ta och flytta men har inte råd med det så är fast i den hör helveteshålan. Blir nedtryckt gång på gång och så har det varit i ett par år nu. Därför har jag vänt mig till det här forumet, finns det någon som känner som jag eller är det bara jag som har en sådan mamma och syster??!

  • Svar på tråden Blir mobbad, konstant av min mamma
  • Pajama

    Oj då!
    Kan du prata med din syster?
    Du ska verkligen inte ha det så här, inget undra på att du blir tystlåten och får svårt att skaffa vänner när du antagligen känner dig mer eller mindre som hon behandlar dig! Som en skit. Gråter
    Om du flyttar bör du kunna vända dig till socialen med en gång. Jag kan inte sånt här riktigt, men om du får en lägenhet, ett rum att hyra, vad som helst så kan du söka bostadsbidrag och få socialbidrag i väntan på bostadsbidraget.
    Du har ett jobb - bra! Sträck på dig och lämna henne och använd de rättigheter som samhället erbjuder! Dålig lön kan man förändra på sikt, genom att jobba mer eller byta upp sig allt eftersom.
    Hon trycker ner dig och du behöver bli fri och känna ditt värde!
    Kram!

  • Kraxxa

    Som lärare träffade jag nyligen på en ung kille som hade det som du. Jag försökte stötta och 18 år gammal fick han en egen lägenhet med hjälp av Socialen trots att han fortfarande gick på gymnasiet. Du måste komma ifrån henne. Hon förstör din självkänsla och varje mäniska måste få höra att hon är unik och viktig. Att hon skriker saker efter dig är inte som det ska vara. Stå på dig! Det är ditt liv och det bästa ligger framför dig!!

  • astegmatism
    Maya skrev 2014-07-19 11:38:16 följande:

    Jag är 20 år, är inte precis minderårig men bor fortfarande kvar hemma. Har ett jobb men tjänar inte så bra så pengar har jag knappt. Bor med mina föräldrar och min syster.
    Varje dag hör jag min mamma genom dörren till mitt rum skrika namn åt mig så som, "hora" och "din jävla kossa". Är detta verkligen normalt att en mamma säger sådant? Hon hotar med att slå mig, tar fram den där jävla tofflan och säger "är du inte tyst slår jag sönder ditt huvud och drar ut din tunga så du inte kan prata mer". Vilken mamma säger allvarligt talat att hon ska slå sönder mig?
    Hamnar jag åk min syster i bråk, försvarar hon alltid henne. Men jag då? Förtjänar jag inte att bli försvarad?

    Hon påminner mig alltid att jag inte kan prata med folk och att jag inte har några vänner, ingen pojkvän. Wtf? När blev det nödvändigt att ha en pojkvän? Att jag inte pratar mycket, kan väl bero på att jag får höra konstant att hon skäms över mig när vi är bland folk att jag inte kan prata och att när jag väl säger något skrattar alla åt mig?!

    Jag är inte heller en sådan person som har många kompisar, hade en kompis i gymnasiet som jag brukade kontakta men av en anledning slutade hon kontakta mig helt plötsligt. Har inge att prata med överhuvudtaget. Jag bokade tid hos en psykolog en gång men kunde bara inte gå in i det där rummet så åkte tillbaka hem.

    Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska göra! Jag kan ta och flytta men har inte råd med det så är fast i den hör helveteshålan. Blir nedtryckt gång på gång och så har det varit i ett par år nu. Därför har jag vänt mig till det här forumet, finns det någon som känner som jag eller är det bara jag som har en sådan mamma och syster??!


    Din mamma måste vara sjuk i huvudet!!!! Polisanmäl henne
  • Mia765

    Jag är 14 och jag känner precis likadant jag har aldrig skrivit/pratat om det här för någon för jag skäms över det men jag blev mobbad som 10 åring i skolan och förra året började mina föräldrar att mobba mig.vad borde jag göra?

  • eko1971

    När jag var barn blev jag slagen ofta av min mamma och hon kallad mig också hora en gång. Det har jag aldrig förlåtit henne för. Jag var 14 år,var oskuld och hade aldrig kysst någon när hon kallade mig hora. (Obs - är från en helt vanlig svensk familj utan ngt särskilt religionsutövande).

    Jag tappade självkänslan för sen fick jag svårt att hävda mig bland andra och blev mobbad/utfryst av vissa skolkamrater.

    Hur som helst - direkt efter gymnasiet flyttade jag långt bort, pluggade och startade upp ett nytt liv. Fick nya vänner. Sen jobb och familj. Det var bra för mig att " bryta " kontakten en längre tid. Ätstörningarna försvann. Jag mådde lite bättre.

    Jag hoppas att du också kommer kunna flytta hemifrån - kanske som student till att börja med. I annat fall kanske du kan boka en tid hos familjerådgivare på kommunen för att gå dit själv och prata och hitta en lösning.

    Du behöver byta miljö. Din mamma är knäpp och skadar dig. Du är värd mycket mycket bättre. Kram

  • Elzaza

    Hej! Mia 765, är några mån sen du gjorde inlägg här och jag hoppas det har ändrat sig till det bättre för dig! Men om det inte har det, om dina föräldrar fortfarande mobbar dig är det inte ok! Jag förstår att det kan kännas jobbigt och att du kan känna att du skäms för att berätta om det för någon, men du har inget att skämmas för! Det är dina föräldrar som gör fel, osvsett hur deras situation ser ut, (om de kanske har psykiska problem eller nåt annat som påverkar deras beteende), så är det inte ok att behandla sina barn illa! Jag tror du skulle behöva hjälp av någon vuxen, kanske finns det någon i din närhet (tex mor/farföräldrar)du har förtroende för? Eller skolkurator, skolsyster, lärare? Låter som att du behöver få någon att prata med och stöd i din hemsituation. Det går också att kontakta socialtjänsten i kommunen (kanske med stöd av en vuxen), som kan stötta i din hemsituation. Önskar dig stort lycka till!!!

Svar på tråden Blir mobbad, konstant av min mamma