• Flizan30

Vad ska hon heta?

Jag och min man har fortfarande inte valt namn till vår dotter och nu går tiden ut om 2,5 vecka så börjar få panik. Vi har dock flera förslag där typiskt nog jag och maken inte är överens. Det får gärna vara ett klassiskt namn som funkar i alla åldrar och internationellt.Vi behöver hjälp att få lite input vad gäller namn.
    Skriv gärna vad ni associserar namnet med för person.

Adéle
    Alice
    Amalia
    Amélie
    Cecilia
    Charlotte
    Clara
    Ebba
    Ellen
    Elvira
    Emilia
    Emilie
    Emma
    Johanna
    Julia
    Julie
    Louise
    Olivia

Har ni andra förslag som ni tror kan passa så ge gärna det.

• Svar på tråden Vad ska hon heta?
  • Flizan30

Vi har kallat henne för Alice men inser att det är så vanligt. Dessutom gillade jag det inte riktigt först. Julia gillar jag också men i dotterns klass går det 4 Julia och det ät inte så kul tycker jag.

• MySecret

Amanda

Beatrice

Cornelia

Doris

Elin

Filippa

Gabriella

Hanna

Ida

Johanna

Kajsa

Lina

Moa

Nicole

Olivia

Patricia

Rebecca

Sofia

Tova

Veronica

Wilma

Ylva

• 5by5
    Flizan30 skrev 2014-07-19 12:39:31 följande:

Vi har kallat henne för Alice men inser att det är så vanligt. Dessutom gillade jag det inte riktigt först. Julia gillar jag också men i dotterns klass går det 4 Julia och det ät inte så kul tycker jag.

Visst är Alice vanligt men det är väldigt fint också! Alicia kanske? Är ju rätt likt... Eller Lisa
  • myskmalva

Jag är svag för namnet Ellen. Det känns så enkelt och självklart på något vis. Stavningen faller sig helt naturligt. Det funkar på engelska och det ger mig inte några associationer till någon särskild samhällsklass eller kändis.

• Flizan30

Alicia heter grannens dotter så det går bort. Hon är dessutom här varje dag och leker.

My secret: Beatrice gillar jag . Sofia är jättefint och klassiskt men min makes syster heter det så det kan bli förvirrande när släkten umgås och jag ropar på Sofia;).

• Abbe83

Jag gillar också klassiska namn. Gillar nästan alla era förslag, flera av namnen finns på vår lista med favoritnamn till framtida barn. 
    Förslag:
    Agnes
    Alexandra
    Alma
    Angelica
    Anna
    Annie
    Astrid
    Camilla
    Carolina
    Caroline
    Diana
    Ellinor
    Elisabeth
    Elsa
    Frida
    Greta
    Heidi
    Helen
    Helena
    Ingrid
    Iris
    Lilly
    Linda
    Liv
    Livia
    Madeleine
    Malin
    Marie
    Mikaela
    Molly
    Natalie
    Nina
    Paulina
    Pauline
    Petronella
    Ruth
    Sally
    Sandra
    Sara
    Selma
    Susanna
    Susanne
    Tyra
    Valentina
    Vendela
    Vera
    Viktoria

• fluu

Adéle - Associerar med sångerskan. Helt okej namn, om än för prinsessigt och mjukt för min smak. Gillar Adela Bättre. Della sött smeknamn.

Alice - Vackert, enkelt, kanske lite vekt, bra och gångbart på alla sätt. Underbar association till Alice Paul.

Amalia - Favvo hos mig! Starkt, rivigt och vackert. Enkelt, men ändå eget. Associerar till ett lagomt argt och bestämt fruntimmer. 

Amélie -  Som en barnsligare och prinsessigare variant av Amalia. Tråk. Associerar till prinsessor och A från Montmatre.

Cecilia - Har svårt av pga att alla Cecilior jag känner kallas Cissi=hemskt. Annars rätt vackert, mycket gångbart och enkelt. Kul med namn ur "fel" generation. Associerar till Cecilia I. Velur :p Och på min lajvkaraktär Cecilia Geting (kan intyga att det är en bra association ;P).

Charlotte - Ståtligt och vackert, men kantigt på något sätt. Det tar liksom emot att uttala det. Lär ändå bli Lotta/Lottie eller något sådant. Associerar med Bronte.

Clara - Associerar till Clara Lidstöm = mycket bra association. Bra, vackert, enkelt, seriöst, smeknamnslöst, gångbart på alla vis.

Ebba  - Har så svårt för! Ljudet gör mig liksom illamående. Känns också för ömtåligt, elakt och fisförnämt. Tänker på Didriks syrra och på E Brahe.

Ellen - Är ju ett underbart namn... eftersom jag själv heter så ;P Jag gillar att mitt namn passar i alla åldrar, är vackert, men ändå bestämt och lite rivigt, gångbart, enkelt och seriöst. Har aldrig heller haft något smeknamn. Associerar givetvis till mig själv och sedan till Ellen Key.

Elvira -  Associerar till Madigan. Fint, vackert, enkelt och seriöst. Lite mycket "liten flicka" för min smak dock.

Emilia -  Fint och bra på alla sätt egentligen, dock är jag rätt trött på det och alla Emilior jag känner(många) kallas något i stil med Millen/Milla/Millan. Associerar till Flygare.

Emilie - Gillar så som det uttalas i Norge, så som det stavas alltså. Inte annars. Känns lite som ett "bimbonamn". Associerar till du Charlet.

Emma -  Höjden av tråkighet. ALLA i min ålder och nedåt heter så. Tråkigt, anonymt och elakt. Associerar till Rut-Emma och till Jane Austens roman. Och till miljoner andra människor...

Johanna - Fint, bra, enkelt, starkt. Dock så uttjatat. Alla Johannor jag känner har också smeknamn. Mysig allmogekänsla. Associerar till "Kan du vissla Johanna?".. och tusen människor jag känner...

Josephine -  Har svårt för. Först och främst för att det också är ett namn "alla" heter - gjort med andra ord. Men också för att det är för mycket prinsessa. Associerar till Baker.

Julia - Vackert. ljuvt, men ändå ståtligt. Och tråkigt. Egentligen ett sådant namn som få stör sig på. Associerar främst till underbara, underbara Julia Caesar. Julle/Jullan- risken avskräcker mig.

Julie - Som Julia fast än mjukare. Lär också bli lite olika uttal i Sverige. Tänker på Andrews.

Louise - Tänker bara Lollo och östermalmskärring där.. Louisa är så mycket vackrare. Associerar till Hoffsten och Epstein.

Olivia - Så vackert, så enkelt, så gångbart och så tråkigt. Associerar till en stor del av alla småflickor jag känner.

Några ytterligare förslag:

Miriam
    Matilde
    Ottilia
    Nora
    Natalia
    Andrea
    Adrienne
    Carla
    Filippa
    Isabella
    Ines
    Lydia
    Paula
    Sonja

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • modsey
    Flizan30 skrev 2014-07-19 12:07:07 följande:
    Jag och min man har fortfarande inte valt namn till vår dotter och nu går tiden ut om 2,5 vecka så börjar få panik. Vi har dock flera förslag där typiskt nog jag och maken inte är överens. Det får gärna vara ett klassiskt namn som funkar i alla åldrar och internationellt.Vi behöver hjälp att få lite input vad gäller namn.
    Skriv gärna vad ni associserar namnet med för person.

Adéle
    Alice
    Amalia
    Amélie
    Cecilia
    Charlotte
    Clara
    Ebba
    Ellen
    Elvira
    Emilia
    Emilie
    Emma
    Johanna
    Julia
    Julie
    Louise
    Olivia

Har ni andra förslag som ni tror kan passa så ge gärna det.
    lägger till några fina
    Elsa
    Ingrid
    Elina
    Edith

:)
  • LängtansBlåaBlomma
    myskmalva skrev 2014-07-19 12:46:23 följande:

Jag är svag för namnet Ellen. Det känns så enkelt och självklart på något vis. Stavningen faller sig helt naturligt. Det funkar på engelska och det ger mig inte några associationer till någon särskild samhällsklass eller kändis.

Jag är färgad av Kulla-Gulla och där hette Karlbergs sjuka och vresiga hustru Ellen =) fast visst är det lätt att uttala och stava vilket är viktigt för mig vad gäller namn.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
  • Leonie88

Adéle - en hipp person

Alice - blond tjej, söt

Amalia - blond, egen

Amélie - blond, egen

Cecilia - Cissi, tuff

Charlotte - Lotta, Mörkhårig

Clara - blond, söt

Ebba - flickig

Ellen - blond, söt

Elvira - tuffare tjej