Adéle - Associerar med sångerskan. Helt okej namn, om än för prinsessigt och mjukt för min smak. Gillar Adela Bättre. Della sött smeknamn.
Alice - Vackert, enkelt, kanske lite vekt, bra och gångbart på alla sätt. Underbar association till Alice Paul.
Amalia - Favvo hos mig! Starkt, rivigt och vackert. Enkelt, men ändå eget. Associerar till ett lagomt argt och bestämt fruntimmer.
Amélie - Som en barnsligare och prinsessigare variant av Amalia. Tråk. Associerar till prinsessor och A från Montmatre.
Cecilia - Har svårt av pga att alla Cecilior jag känner kallas Cissi=hemskt. Annars rätt vackert, mycket gångbart och enkelt. Kul med namn ur "fel" generation. Associerar till Cecilia I. Velur :p Och på min lajvkaraktär Cecilia Geting (kan intyga att det är en bra association ;P).
Charlotte - Ståtligt och vackert, men kantigt på något sätt. Det tar liksom emot att uttala det. Lär ändå bli Lotta/Lottie eller något sådant. Associerar med Bronte.
Clara - Associerar till Clara Lidstöm = mycket bra association. Bra, vackert, enkelt, seriöst, smeknamnslöst, gångbart på alla vis.
Ebba - Har så svårt för! Ljudet gör mig liksom illamående. Känns också för ömtåligt, elakt och fisförnämt. Tänker på Didriks syrra och på E Brahe.
Ellen - Är ju ett underbart namn... eftersom jag själv heter så ;P Jag gillar att mitt namn passar i alla åldrar, är vackert, men ändå bestämt och lite rivigt, gångbart, enkelt och seriöst. Har aldrig heller haft något smeknamn. Associerar givetvis till mig själv och sedan till Ellen Key.
Elvira - Associerar till Madigan. Fint, vackert, enkelt och seriöst. Lite mycket "liten flicka" för min smak dock.
Emilia - Fint och bra på alla sätt egentligen, dock är jag rätt trött på det och alla Emilior jag känner(många) kallas något i stil med Millen/Milla/Millan. Associerar till Flygare.
Emilie - Gillar så som det uttalas i Norge, så som det stavas alltså. Inte annars. Känns lite som ett "bimbonamn". Associerar till du Charlet.
Emma - Höjden av tråkighet. ALLA i min ålder och nedåt heter så. Tråkigt, anonymt och elakt. Associerar till Rut-Emma och till Jane Austens roman. Och till miljoner andra människor...
Johanna - Fint, bra, enkelt, starkt. Dock så uttjatat. Alla Johannor jag känner har också smeknamn. Mysig allmogekänsla. Associerar till "Kan du vissla Johanna?".. och tusen människor jag känner...
Josephine - Har svårt för. Först och främst för att det också är ett namn "alla" heter - gjort med andra ord. Men också för att det är för mycket prinsessa. Associerar till Baker.
Julia - Vackert. ljuvt, men ändå ståtligt. Och tråkigt. Egentligen ett sådant namn som få stör sig på. Associerar främst till underbara, underbara Julia Caesar. Julle/Jullan- risken avskräcker mig.
Julie - Som Julia fast än mjukare. Lär också bli lite olika uttal i Sverige. Tänker på Andrews.
Louise - Tänker bara Lollo och östermalmskärring där.. Louisa är så mycket vackrare. Associerar till Hoffsten och Epstein.
Olivia - Så vackert, så enkelt, så gångbart och så tråkigt. Associerar till en stor del av alla småflickor jag känner.
Några ytterligare förslag:
Miriam
Matilde
Ottilia
Nora
Natalia
Andrea
Adrienne
Carla
Filippa
Isabella
Ines