• EQ85

Hjälp!! Mardrömsnattningar =(

behöver tips om nattning.
    min minsta tös kom den 1 juni. är idag 7 v gammal. hon är gudasnäll. sover bra, gnäller knappt.
    min mellersta på 1,5 är en nyfiken ångvält. hon klättrar på allt, är en fara för sig själv. hon är riktigt gosig och kramas massor när hon är ensam med en. hon vaknar varje natt och gråter, vill sova med mig & mannen.
    största tösen är 2,5 nu och är lugn, charmig och älskar närhet men fått fler trots utbrott på senaste tiden.
    jag fick sätta en grind till deras rum, de bor i samma. så att jag kunde ha nattning o sen gå ut.
    men detta blev kaos.
    jag har ibland nattning m tjejerna o lillan i sele undertiden. 
    jag brukar läsa en bok eller två och sen mysklia största då hon älskar det.
    mellersta VÄGRAR lägga sig, vägrar sova. och tillslut orkar jag inte mer o går ut.
    då blir båda ledsna, speciellt största som tyvärr inte får mer mys pga att jag blir för trött på att tjata på mellersta. mellersta blir jätteledsen o får tillslut somna i vagn, jag får stå o gunga henne..
    jag har så dåligt samvete, jag räcker inte till

ska ringa bvc om detta med, men finns det ngn som haft det tufft som har några bra tips?

• Svar på tråden Hjälp!! Mardrömsnattningar =(
  • Camillapunktslut

Kan ni inte natta varsitt barn?

• EQ85
    Camillapunktslut skrev 2014-07-20 20:11:48 följande:

Kan ni inte natta varsitt barn?

vi har totalt 4 barn. sambon har en son på 7 som vi har 75% av tiden. vissakvällar kan vi säkert natta varsin tös. men då återstår grabben plus en bebis som ändrar rutiner då & då.

jag undrar hur jag kan lösa det om jag nattar båda töserna och samtidigt har lillan på 7 v.
  • tundra

Ha inte barnen i samma sovrum. Ställ in mellanbarnets säng hos er. Det är en omställning att få syskon när man är 1,5. Hon behöver er/dig hundra gånger mer just nu.

3:an hänger med av bara farten. Krutet måste ligga på 2:an och 1:an.

• EQ85
    tundra skrev 2014-07-20 20:25:50 följande:

Ha inte barnen i samma sovrum. Ställ in mellanbarnets säng hos er. Det är en omställning att få syskon när man är 1,5. Hon behöver er/dig hundra gånger mer just nu.

3:an hänger med av bara farten. Krutet måste ligga på 2:an och 1:an.

bör tilläggas att vi bor minimalt ...
    vårt sovrum är en sovalkov i vardagsrummet. grabben har eget rum och tjejerna har ett. lillan sover vid vår säng. annars va ditt förslag jättebra. 
    jag kanske kan somna hos 2an och få henne känna sig trygg i sin nya säng. fått en växasäng pga att hon klättrade ur sin spjälsäng
  • Pussakaninen

Låt fadern ta bebisen om han nattar sin son & sen tar du töserna. Känns som dem behöver egentid med dig/er som föräldrar utan minstingen.

• EQ85
    Pussakaninen skrev 2014-07-20 20:36:15 följande:

Låt fadern ta bebisen om han nattar sin son & sen tar du töserna. Känns som dem behöver egentid med dig/er som föräldrar utan minstingen.

ja det behöver dem verkligen. 
    det känns som att när jag väl sitter där inne med bara dom två så kämpar även dom om uppmärksamheten då. jag vill kunna ge båda två all uppmärksammhet de vill hA
  • Pussakaninen
    EQ85 skrev 2014-07-20 20:40:53 följande:
    ja det behöver dem verkligen. 
    det känns som att när jag väl sitter där inne med bara dom två så kämpar även dom om uppmärksamheten då. smile4.gif jag vill kunna ge båda två all uppmärksammhet de vill hA
    Ja men du har ju lösningen ganska uppenbart då?

Maken tar bebis + son

& du tar de två töserna,

Sen kan ni välja att köra varannan dag eller liknande men jag tror inte grabben har något emot det.
  • mammalovis

Då båda tjejerna har behov av dig behöver de ju få sin tid. Du kan inte kompromissa med stora tjejen och mysklia henne tidigare på dagen. Det låter ändå som hon är mest harmonisk och får hon mer vid ett annat tillfälle så kan du lägga mer krut på mellantjejen. Går det i en övergångsperiod att stora tjejen sover hos storebror och att han läser en saga eller att de lyssnar på en musiksaga ihop? Så går det kanske att få yngsta till ro först?

Sedan får man som flerbarnsförälder ibland bara gilla läget och acceptera kaoset och göra det bästa av situationen, även om man inte räcker till. Min 2,5-åring var jättebesvärlig att lägga själv när bebisens pappa var inlagd på sjukhus.

Svar på tråden Hjälp!! Mardrömsnattningar =(