• Flizan30

Flicknamn vackrast och klassiskt?

Jag och min man har svårt att enas om ett namn. Vi söker ett klassiskt och tidlöst namn som passar i alla åldrar och samhällsklasser. De namn vi tycker om är:

Alice
    Ellen
    Matilda
    Agnes
    Josephine

Kan tänka oss:
    Emilia
    Olivia

Rangordna gärna vilka namn ni tycker är finast och låter som passar in i denna beskrivning.

• Svar på tråden Flicknamn vackrast och klassiskt?
  • gbgumman

Min dotter heter Sonja Alice Matilda då de två sista är släktnamn. Men vi älskar dem båda. Hon med. Så jag röstar på

1 Matilda

2 Alice

3 Ellen

• heejjjj

1. Josephine

2. Ellen

3. Emilia

4. Alice

5. Matilda

6. Agnes

7. Olivia

Kunde inte bestämma mig om jag skulle ta Josephine eller Ellen först.

• WilliamsMom

Jag röstar på Ellen. Det uttalas lika bra på svenska som på engelska - därför gillar jag det namnet.

Namnet Matilda är väldigt vackert, men det finns "risk" för kortformen "Tilda".

Namnet Alice är fint med engelskt uttal, men låter riktigt töntigt (i mina "engelska öron") på svenska.

• fluu

1. Ellen - Gillar mitt eget namn bäst ;) Rätt i tiden, enkelt på flera språk och en fin kombo av fint och kaxigt.
    2. Agnes -  Lite som ovan, men med en fin brittisk överklassdam-känsla därtill.
    3. Matilda - Lovely. Enkelt och karaktärsigt.
    4. Emilia - Okej, vackert och gångbart.
    5. Olivia -  Otroligt vackert, men också otroligt mesigt, grått, platt och anonymt. Känns dock som ett väldigt safe val.
    6. Josephine - Trååååk. Kändes gjort redan på min tid. Lär bli hemska Josse/Jossan/Jossie.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Och så missade jag såklart Alice. Jag skulle placerat det mellan Matilda och Emilia. Alice - Enkelt, rent, vackert, liiiite väl mjukt. Gillar nästan bättre hur det låter på engelska. Extremt safe val.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Flicknamn vackrast och klassiskt?