• Anonym (Gravid)

Gravid - abort utan att berätta för maken?

Hej,
    Jag har precis gjort ett gravtest som var positivt. Har två barn sedan tidigare och min yngsta är bara sju månader gammal. Den här graviditeten var absolut inte planerad och jag har ätit minipiller ända sedan min son föddes.

Att behålla barnet är inte ett alternativ, men kan jag göra en abort utan att berätta det för min man ( han anser att abort inte är ok). Vill gärna ha ett barn till i framtiden (men absolut inte så här tätt), kommer det då komma fram att jag gjort en abort? Antar att det kommer synas i min journal?

Och sedan den svåraste frågan, hur orkar man gå igenom en abort? Vet inte ens hur långt gången jag är eftersom jag inte haft någon mens sedan jag började med minipillren.

• Svar på tråden Gravid - abort utan att berätta för maken?
  • Cuddles

Moraliskt sett borde du berätta, det är aldrig bra att ljuga i en relation. Och vad händer om detta kommer fram senare, hur kommer han att känna sig då. Han borde kunna sätta sig in i din situation eller är det så att ni har en religion som säger annat? I så fall kan det vara en omständighet som rättfärdigar det.

Kan du få hjälp av läkare som avråder att du ska fullfölja graviditeten? Vet inte riktigt vad man skulle kunna ta på, kanske att dina värden inte är tillräckligt bra efter senaste graviditeten.

• Anonym (Gravid)

Tack för alla svar.

Efter att ha sovit på saken känns det helt annorlunda. Dels är jag inte alls 100% säker på att abort är den enda utvägen men framförallt känner jag att jag inte har rätt att fatta det beslutet själv. Måste prata med min man när han kommer hem (är bortrest veckan ut). Vet att han i grunden är starkt mot aborter, men vi måste ändå prata igenom det här tillsammans. Kanske orkar vi med/klarar av tre barn varav två väldigt tätt??? Är ändå lite orolig för att när jag tar upp det så försvinner utvägen att ta bort det....

Har även försökt få tid hos en läkare för att ta reda på hur långt gången jag är. Har inte haft mens sedan sonen föddes för sju månader sedan så spannet är ganska stort.

• lollip0p
    Anonym (kollaförst) skrev 2014-07-22 12:44:33 följande:

Om du absolut vill göra det så tala med vårdpersonalen om hur ni ska göra så de känner till situationen. T.ex. tala om ett missfall iställe för abort.

Cuddles skrev 2014-07-22 12:51:50 följande:

Kan du få hjälp av läkare som avråder att du ska fullfölja graviditeten? Vet inte riktigt vad man skulle kunna ta på, kanske att dina värden inte är tillräckligt bra efter senaste graviditeten.

Som någon skrev tidigare, vad är det för moral folk har i den här tråden? Hur kan ni uppmana någon att be vårdpersonal att ljuga istället för att stötta TS? Det är liksom inget fel att ha barn som är födda tätt.

Känns det som ett rimligt skäl att göra en abort som TS själv tror kan bli svår att klara av att genomgå och sedan dölja för sin man?
    Planerar bröllop och bebis 2015
  • Cuddles

Nu bad jag ingen att ljuga, vart har du sett det.
    Men det kan finnas medicinska skäl till varför en abort är bättre, men det kan endast en läkare avgöra.

Skulle önska att man kan läsa vad som står i ett inlägg och inte fantisera ihop en dold agenda.

• Anonym (kollaförst)
    lollip0p skrev 2014-07-22 14:59:06 följande:
    Cuddles skrev 2014-07-22 12:51:50 följande:

Som någon skrev tidigare, vad är det för moral folk har i den här tråden? Hur kan ni uppmana någon att be vårdpersonal att ljuga istället för att stötta TS? Det är liksom inget fel att ha barn som är födda tätt.

Känns det som ett rimligt skäl att göra en abort som TS själv tror kan bli svår att klara av att genomgå och sedan dölja för sin man?
    Hördu, läs lite bättre innan du hoppar på folk. Jag skrev att hon ska tänka igenom om hon vill ljuga men att OM hon väljer det så ska hon berätta det för vårdpersonalen så de inte avslöjar det i misstag för hennes man.
  • fluu
    Anonym (Gravid) skrev 2014-07-22 13:02:58 följande:
    Tack för alla svar.
    Efter att ha sovit på saken känns det helt annorlunda. Dels är jag inte alls 100% säker på att abort är den enda utvägen men framförallt känner jag att jag inte har rätt att fatta det beslutet själv. Måste prata med min man när han kommer hem (är bortrest veckan ut). Vet att han i grunden är starkt mot aborter, men vi måste ändå prata igenom det här tillsammans. Kanske orkar vi med/klarar av tre barn varav två väldigt tätt??? Är ändå lite orolig för att när jag tar upp det så försvinner utvägen att ta bort det....

Har även försökt få tid hos en läkare för att ta reda på hur långt gången jag är. Har inte haft mens sedan sonen föddes för sju månader sedan så spannet är ganska stort.
    Lycka till och hoppas att allt går bra!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • elle9
    Tessos skrev 2014-07-22 12:42:13 följande:

Om ni får fler barn och när du ska föda kommer det stå i förlossningsrapporten att du gjort abort. På min har alla graviditet stått med inklusive missfallet och aborten (pga dött foster). Så din man kommer se det då. Får ni inga fler barn kommer han förmodligen inte upptäcka det.

Lycka till, hur du än gör.

Men en sådan rapport lämnas väl till patienten, en myndig kvinna, och inte till hennes make?
  • HannaS86

Tack för alla svar.

Mina föräldrar fick mig och mina 3 syskon inom 5,5år och det har fungerat bra. Min mamma tyckte inte att det var så stor skillnad mellan 2 och 3 barn och därefter 3 och 4. Hon var smart och fick mig som var äldst att känna mig duktig (och inte svartsjuk) genom att be mig utföra lättare uppgifter ibland som att t.ex. räcka henne blöjan när hon skulle byta på ett syskon och säga att "det är tur att jag har dig som hjälper mig" mm :) 

Jag har alltid tyckt att det är roligt att vi syskon är så nära i ålder. Vi har alltid kunnat leka ihop och varit på relativt samma nivå (en 10åring vill förmodligen inte leka/hitta på samma saker som en treåring). Vi har umgåtts med varandra och lekt ihop vilket avlastat föräldrarna. Lycka till oavsett vad ni bestämmer er för :)
  • Tessos
    elle9 skrev 2014-07-22 16:05:18 följande:
    Men en sådan rapport lämnas väl till patienten, en myndig kvinna, och inte till hennes make?
    De lade den på bordet. Jag fick den inte direkt i handen och vad ska man säga till mannen. "Den får du inte läsa". Det skulle ju låta skumt i så fall.
  • fluu
    elle9 skrev 2014-07-22 16:05:18 följande:
    Fast det är ju egentligen lätt att avslöja där. När jag väntade dottern så sa oftast ny vårdpersonal att "jaha,jag ser att du haft ett mf innan", lätt att de skulle säga så med en abort också.
  • Anonym (Gravid)

Jaha, då har jag pratat med maken och det gick som förväntat. Han sa rakt ut att han inte vill ha ett barn till, men att han också förbjuder mig att göra abort.

Vad gör man med det svaret??

• fluu
    Anonym (Gravid) skrev 2014-07-25 21:42:49 följande:
    Jaha, då har jag pratat med maken och det gick som förväntat. Han sa rakt ut att han inte vill ha ett barn till, men att han också förbjuder mig att göra abort.

Bara det att han förbjudet något skulle kännas sådär för mig.... Särskilt sedan det är jag som bär barnet...
    Hade jag velat göra abort så hade jag gjort det. Aldrig att jag hade satt ett barn till världen för att någon annan velat det. Att han dessutom vill att du föder ett barn han inte önskar känns ännu värre.
    Tipsar om att ni tar kontakt med en abortkurator och pratar tillsammans.
  • Anonym (Gravid)
    fluu skrev 2014-07-25 21:45:10 följande:

Bara det att han förbjudet något skulle kännas sådär för mig.... Särskilt sedan det är jag som bär barnet...

Hade jag velat göra abort så hade jag gjort det. Aldrig att jag hade satt ett barn till världen för att någon annan velat det. Att han dessutom vill att du föder ett barn han inte önskar känns ännu värre.

Tipsar om att ni tar kontakt med en abortkurator och pratar tillsammans.

Tack för ditt svar och för tipset om abortkurator. Ska boka en tid och hoppas att mannen följer med, annars går jag helt enkelt dit själv.
  • Anonym (whatdohemean)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-07-25 21:42:49 följande:

så du får inte göra abort och du får inte föda ett till barn.. 

så han menar att du ska.. hålla kvar barnet i magen för evigt?
    trolla bort det?
    bygga en tidsmaskin, åka tillbaka i tiden, hindra honom från att göra dig gravid? 

eller menar han adoptera bort det?
  • Anonym (Hej)

Tack för alla svar.

TS, även om din man är emot abort så måste du tala om för honom att du är gravid. Kan du se honom i ögonen om du skulle göra en abort utan hans vetskap? Och vad händer om han får reda på det i efterhand, kommer han någonsin känna att han kan lita på dig?

Du skriver att du vill ha ett barn till i framtiden, varför kan inte detta barn få vara det barnet? Du verkar ju lite osäker hur du ska göra. Det är tufft att ha småbarn tätt, men samtidigt gör man allt grovjobb på en gång utan att dra ut på det.

Om valet står vid att du gör en abort utan din mans vetskap eller att du behåller barnet så är det bättre att du behåller. Ärlighet är bland det viktigaste i en relation.

Lycka till och hoppas att det löser sig!
  • Anonym (Hej)
    Anonym (whatdohemean) skrev 2014-08-05 14:43:31 följande:
    så du får inte göra abort och du får inte föda ett till barn.. 

så han menar att du ska.. hålla kvar barnet i magen för evigt?
    trolla bort det?
    bygga en tidsmaskin, åka tillbaka i tiden, hindra honom från att göra dig gravid? 

eller menar han adoptera bort det?
    Men om han förbjuder dig att göra abort så betyder det ju innerst inne att han vill ha barnet. Annars kan man ju inte säga så.

Varför tycker ni inte det passar med ett barn till nu?
  • Mrs Moneybags

I värsta fall får du göra abort och säga att du fick missfall om du känner innerst inne att du inte mäktar med att få barn så pass tätt.

Glöm inte bort att skydda dig ordentligt efter aborten alternativt efter förlossningen, så att du inte sitter i denna situationen en gång till.

• Anonym (Hej)
    Mrs Moneybags skrev 2014-10-22 14:27:44 följande:

I värsta fall får du göra abort och säga att du fick missfall om du känner innerst inne att du inte mäktar med att få barn så pass tätt.

Glöm inte bort att skydda dig ordentligt efter aborten alternativt efter förlossningen, så att du inte sitter i denna situationen en gång till.

Men är det rätt att göra så mot honom? Han är ju lika delaktig som henne med det här barnet. Jag skulle må dåligt om jag hade ljugit om något sådant, men det är ju jag....
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Hej) skrev 2014-10-22 15:46:30 följande:
    Men är det rätt att göra så mot honom? Han är ju lika delaktig som henne med det här barnet. Jag skulle må dåligt om jag hade ljugit om något sådant, men det är ju jag....
    Är det rätt att förbjuda någon att göra abort? Det är ju hennes kropp det handlar om. Det är klart att hon mår dåligt oavsett - det är ju inte roligt att behöva ljuga för att få utöva sina mänskliga rättigheter. Det är inte heller roligt att bli förbjuden att fatta ett beslut som i slutändan är hennes eget.

Det är ingen rolig situation överhuvudtaget.
Svar på tråden Gravid - abort utan att berätta för maken?