• brallison

Att sluta med blöja på natten

Hej!
    Vår dotter är 3,8 nu och senaste 4-5 månader är hon blöjfri på dagen. Hemma brukar det inte hända olyckor alls och på dagis - kanske 1-2 i veckan, så det är inte mycket.
    Men hon sover fortfarande i blöja och jag vet inte hur vi ska sluta med det. Det är egentligen två problem - för det första så vaknar hon flera gånger om natten för att dricka lite vatten (har vattenflaska med sig i sängen), och då kan hon kissa (i blöjan, eftersom hon är egentligen för trött för att gå på potta) och för den andra - så nån gång på natten så kommer hon över till vår säng (och då vill vi inte få olyckor i vår sängGlad). När hon vaknar för att komma till så skriker hon lite oftast och det är min man som hämtar henne. Jag försökte ett par gånger att få henne kissa innan hon kommer till oss, men det gick inte - mera hysterisk utbrott i med att hon inte får sova (hon blir väldigt sur när hon störs i sömnen),
    Hur löser man det? Nån som har några tips och råd?
    Tacksam för alla kommentarer!
    /brallison

• Svar på tråden Att sluta med blöja på natten
  • Malima

Kan ni inge ta bort vattenflaskan? Det låter som att hon behöver bryta den vanan( för jag tror att det är en vana och inte ett direkt behov) för att komma tillrätta med problemet.

• Malima

Sen kan jag förresten tipsa om plastad frotte på metervara som ni kan ha i eran säng- utifall att!!!

• brallison
    Malima skrev 2014-07-22 08:02:50 följande:

Kan ni inge ta bort vattenflaskan? Det låter som att hon behöver bryta den vanan( för jag tror att det är en vana och inte ett direkt behov) för att komma tillrätta med problemet.

Jag vet inte - jag själv dricker mycket vatten inklusive på natten, så det känns elakt att ta bort vatten då hon antagligen behöver det.
    Jag hade tänkt att eventuellt flytta vattenflaskan till bordet, så man måste gå och hämta den, och på vägen dit först gå och kissa?
  • brallison
    Malima skrev 2014-07-22 08:03:46 följande:

Sen kan jag förresten tipsa om plastad frotte på metervara som ni kan ha i eran säng- utifall att!!!

Den kan vi ha nytta av - var köper man sådan?
  • Malima

Jag köpte plastad frotte på en vanlig tygaffär. 130kr/meter( vet att det finns för 99på vissa ställen, men orkade inte åka runt)och då är den 140cm bred.

• strojes

Mitt råd är också att försöka vänja bort vattnet på natten.
    Kanske något ni två kan göra båda två. Se till att dricka mer på dagarna så minskar behovet av vatten på natten. Ställ vattnet mer krångligt till för er båda, alternativt tappa inte upp något alls så ni måste gå till kranen ifall ni är törstiga på natten.

När ni bäddar med plastad frotté kan ni göra det i dubbla lager för att minska arbetsinsatsen på natten. Alltså plastad frotté på madrassen och lakan över och sedan en omgång till med plastad frotté och lakan så tar ni bara av det blöta när olyckan händer. Kan vara skönt i början och olyckor händer ofta.

• nirakanna2

Kissa på natten eller inte har så mycket med hormoner att göra, så vi tog inte bort nattblöjan förrän sonen hade torra blöjor på morgonen typ "jämt". Vi tyckte inte det var värt att störa vare sig hans eller vår nattsömn för. Jag tycker det är stor skillnad mot att träna bort dagblöja, när man ändå är vaken och kan låta barnet sätta sig på potta/toa ofta utifall att.

• glassen

Vänta lite till med att ta bort nattblöjan är mitt råd. Hon är ännu inte så stor och det brukar lösa sig naturligt. Vänta tills hon är helt torr dagtid - även på dagis, och tills ni märker att hon bara kissar efter natten i blöjan. Sen går det hur lätt som helst att ta bort nattblöjan, är min begränsade erfarenhet av mina två barn.

• Litet My

Ta bort vattnet när det slutar vara så galet varmt som det är nu.

• katastrofplantagen

Vi kissar vår flicka innan vi lägger oss. Det är en vanesak. De accepterar det efter ett tag. Allt har en invänjningsperiod. Så även att ta bort vattnet.

• Mellanmjölkens land

Vi kom överens om att vid 3 år så skulle vi börja testa utan blöja (blöjfri dagtid sen 1,5 år). Det gick sådär men nu kissar vi henne vid 21:30-22 och då är hon torr i stort sett jämt.

• Bollen2

När blöjan varit torr på morgonen några veckor så tog vi bort den. Har aldrig hänt nån olycka på natten men har plastas frotté under den tunna bäddmadrassen ifall att.. Ibland går han upp och kissar på natten. Han brukar dricka mkt på kvällen. Han är 3 år.

Svar på tråden Att sluta med blöja på natten