• Slösa

Boendetvist, hur ska jag göra?

Jag vill separera från min sambo. Vi har två barn tillsammans, 3½ och snart 2 år gamla. Jag kommer att flytta till annan ort 4 mil från där vi bor nu. Jag vill att barnen har sitt stadigvarande boende hos mig.
    Detta då jag anser att jag är deras primär-förälder. Jag har tagit all föräldraledighet själv och har även varit den som tagit hand om barnen mest. Det är jag som sköter markservice och tar allt ansvar och ordnar allt praktiskt. Det är mig barnen gråter efter när de är ledsna, det är jag som går upp på nätterna med dom osv. Min sambo har bara fungerat som en stand-in när jag bett om det, annars har han hållt sig i bakgrunden. Och så har han av bekvämlighetsskäl velat ha det. Detta är en av orsakerna till varför kärleken tagit slut och att jag är där jag är idag.
    Iallafall. Nu när det pratas separation så vill sambon plötsligt ha barnen, varannan vecka dessutom för det är mest rättvist anser han. Jag håller inte med. Jag anser att det bästa för barnen är att de har en fast punkt och att två dagis inte är att rekommendera. Jag vill att barnen bor hos mig och är hos sin pappa varannan helg tors-sön. Sen får han givetvis ha dem mer ibland om det funkar med hans jobb samt att han får ha dem när han är ledig på storhelger samt att han får komma och hälsa på hos oss när han vill. Jag är inte alls emot att han ska ha umgänge med barnen, tvärtom. Däremot så är min fulla övertygelse att de har det bäst hos mig.

Sambon är väldigt slarvig. Han lagar inte mat, utan köper hämtmat. Ger barnen glass, chips och godis när de egentligen behöver mat. Han själv dricker ofantliga mängder läsk och energidryck varje dag, vanor som jag absolut inte önskar mina barn. Han är slarvig med sin egen hygien, duschar ibland inte på 4 dagar. Han ger ofta minstingen välling på dagtid istället för mat. Han är inte noga med att de ska åka bältade och i bilbarnstol. Ja, jag kan fortsätta hur länge som helst.
    Jag är helt enkelt orolig för hur barnen skulle ha det om de bodde hos honom så ofta som varannan vecka.
    Till saken hör att han har två äldre barn som idag är 14 och 16. Men när de var yngre så var det jag som fick kliva in och skapa ordning och reda kring dem. För sambon lät dem äta massor med sötsaker och skräpmat VARJE dag. Han var inte noga med att de skulle borsta tänder och duscha, ibland så gick det upp emot en vecka utan att han reflekterade över att de inte hade duschat! Han lät dem vara upp till framåt tolv på nätterna fast de skulle upp till skolan, han är inte noga med att läxor ska skötas. Han orkar inte tjata och se till att barnen sköter läxor osv. Han kan inte sätta gränser. Direkt barnen inte gör som han säger på en gång då lägger han sig för att han inte orkar tjaja. Allt detta har retat mig till vansinne givetvis.
    Jag känner bara att han är så oansvarig och lat, och jag vill absolut inte att mina barn ska bo i en sådan miljö. Ja just ja, han är givetvis heller inte noga med städning. Det kan se ut som själve faan hemma om inte jag städar. För han tycker att det är hans fulla rätt att gå inne med skor...

Det har även hänt incidenter som fått mig att bli rädd. Detta då hans alkoholkonsumtion ibland är totalt urspårad. Han dricker sig ibland så berusad att han inte vet varken tid eller rum, trots att vi har alla barn hemma. Senast i mars detta år så var han så full att han tog skotern och körde på hem till en kompis.
    Han har även lämnat barnen i sin arbetsbuss själva. Det ledde en gång till att minstingen ramlade ur när storasyster öppnade dörren för att gå ut och leta efter pappa. Minstingen slog sig i huvudet och skrapade upp armen. Jag blev livrädd, tänk om han slagit ihjäl sig! Sambon är även dum nog att visa barnen vattendragen som finns i närheten av vårat hus, detta genom att gå dit och fiska med dem.

Jaa, jag kan fortsätta hur länge som helst.

Vad ska jag göra? Har jag hållbara argument? Kan jag få ta med mig barnen trots att det är jag som flyttar. Jag tycker inte att det är hela världen att flytta på så små barn. De kommer allra säkrast att vara trygga även om de byter dagis. Jag tror att det är viktigast att de får vara med mig.

• Svar på tråden Boendetvist, hur ska jag göra?
  • CuteElliz
    Anonym (E) skrev 2014-07-23 11:55:03 följande:

Varför måste du flytta 4 mil bort då?

Jag kan hålla med dej om att du iaf till en början ska ha barnen mest med tanke på att du har haft de mesta ansvaret om dem. Men nu är ni två vuxna som har gjort ett val i livet att skaffa barn med varandra o då följer ju vissa ansvar. Ett av dem är väll ändå att man inte flyttar flera mil bort och försvårar barnens relation med sin pappa.

Om du bor kvar nära kan båda hämta o lämna på dagis och på så vis få en vardag med barnen. Då kan ni ha tätare byten där pappan kan träffa sina barn varje vecka o du har lättare kontroll över att han tex inte dricker samt sköter barnens hygien.

Fyra mil är inte så långt. Det är pendlingsavstånd (upp till 10 mil kan en förälder flytta om föräldrarna har gemensam vårdnad). Mitt råd är att anlita en advokat för att kunna få hjälp genom den snåriga djungeln som jurdik och då speciellt familjejuridik kan vara... På så vis får du information om vad du ska tänka på osv...
  • Anonym (Barnperspektiv)

Jag är i samma sits som du trådstartaren. Jag har också tagit allt ansvar för barnen då mitt ex rest mycket i jobbet. Jag vill också bli boendeförälder. Jag tror inte det är bra för små barn att bo växelvist och de behöver vänjas successivt att vara ifrån den primära anknytningspersonen. Jag är så trött på kommentarer som att pappan borde få vara med barnen hela tiden nu om han inte varit föräldrarledig. Vart tog barnens perspektiv vägen? Det är ett trauma för ett barn att föräldrarna separerar och måste hanteras varsamt. Lycka till och hoppas det går bra för dig!

• Brumma
    CuteElliz skrev 2014-07-25 21:30:19 följande:
    Fyra mil är inte så långt. Det är pendlingsavstånd (upp till 10 mil kan en förälder flytta om föräldrarna har gemensam vårdnad). Mitt råd är att anlita en advokat för att kunna få hjälp genom den snåriga djungeln som jurdik och då speciellt familjejuridik kan vara... På så vis får du information om vad du ska tänka på osv...
    Var har du hittat det där om att man kan flytta barnen som man vill vid gemensam vårdnad? BÅDA vårdnadshavarna måste skriva under om barnet flyttar. Och tio mil påverkar garanterat möjligheten att bo vv...
  • Anonym (bubä)
    Brumma skrev 2014-07-26 16:11:34 följande:

Var har du hittat det där om att man kan flytta barnen som man vill vid gemensam vårdnad? BÅDA vårdnadshavarna måste skriva under om barnet flyttar. Och tio mil påverkar garanterat möjligheten att bo vv...

Skriva på vad då??
  • Brumma
    Anonym (bubä) skrev 2014-07-26 16:33:00 följande:
    Skriva på vad då??
    Anmälan om var barnet är skrivet.... Du får liksom inte skriva barnet på en ny adress utan den andra vårdnadshavares underskrift.... Oavsett hur långt man flyttar....
  • CuteElliz
    Brumma skrev 2014-07-26 16:11:34 följande:
    Det handlar om när den ena blivit boendeförälder. Självklart måste fortfarande båda två godkänna en flytt. MEN upp till 10 mil räknas som pendlingsavstånd och om inte båda föräldrarna godkänner folkbokföringsändring så kommer fk göra en boendeutredning och då kan de godkänna upp till 10 mil...
  • Brumma
    CuteElliz skrev 2014-07-26 18:38:03 följande:
    Det handlar om när den ena blivit boendeförälder. Självklart måste fortfarande båda två godkänna en flytt. MEN upp till 10 mil räknas som pendlingsavstånd och om inte båda föräldrarna godkänner folkbokföringsändring så kommer fk göra en boendeutredning och då kan de godkänna upp till 10 mil...
    Fast det är ju inget självklart. För även om en är boendeförälder så kan ju den andra stämma på boendet vid flytt. Och få det om rätten anser det är barnets bästa att bo kvar och gå i samma skola, förskola osv.

Jag undrar än en gång - var har du hittat info om detta?
  • Anonym (bubä)
    Brumma skrev 2014-07-26 17:22:00 följande:

Anmälan om var barnet är skrivet.... Du får liksom inte skriva barnet på en ny adress utan den andra vårdnadshavares underskrift.... Oavsett hur långt man flyttar....

Pratar du om folkbokföringen?

Lagen säger klart och tydligt att alla (inklusive barn) ska vara folkbokförda på den adressen som de har sin huvudsakliga dygnsvila på. Att vägra skriva på en adressändring även om barnen flyttat för länge sedan är därmed inte lagenligt.

Det heter inte att "man ska bo där man är folkbokförd". Det korrekta är "man ska vara folkbokförd där man bor".
  • Brumma
    Anonym (bubä) skrev 2014-07-26 20:19:46 följande:
    Pratar du om folkbokföringen?

Lagen säger klart och tydligt att alla (inklusive barn) ska vara folkbokförda på den adressen som de har sin huvudsakliga dygnsvila på. Att vägra skriva på en adressändring även om barnen flyttat för länge sedan är därmed inte lagenligt.

Det heter inte att "man ska bo där man är folkbokförd". Det korrekta är "man ska vara folkbokförd där man bor".
    Ja, om barnen bott där länge. Men däremot kan man ju vara snabb som sjutton o stämma för boendet innan flytten genomförts..
  • Anonym (bubä)
    Brumma skrev 2014-07-26 20:21:47 följande:

Ja, om barnen bott där länge. Men däremot kan man ju vara snabb som sjutton o stämma för boendet innan flytten genomförts..

Men folkbokföringen har ingenting (ska inte ha i alla fall) att göra med vårdnadstvister. Det är bara ett sätt för pappa staten att hålla koll på sina medborgare och kunna föra statistik och sånt.
  • Anonym (xoxo)
    Anonym (bubä) skrev 2014-07-26 20:25:26 följande:
    Men folkbokföringen har ingenting (ska inte ha i alla fall) att göra med vårdnadstvister. Det är bara ett sätt för pappa staten att hålla koll på sina medborgare och kunna föra statistik och sånt.
    Men tråden handlar om en kommande boendetvist. Om TS flyttar och pappan stämmer henne så kommer han mest troligt att få boendet av tingsrätten eftersom barnen idag är skrivna och rotade där de bor tillsammans idag. Att FK då godkänt att skriva barnen på TS nya adress är oväsentligt. Rätten kommer ge pappan rätt att vara bf, och TS blir UF. Det är DET tråden handlar om, inte att FK initialt kanske skriver barnen hos TS.
  • Brumma
    Anonym (bubä) skrev 2014-07-26 20:25:26 följande:
    Men.... I inlägget jag ifrågasatte påstods det att man, om man har gemensam vårdnad, kan flytta tio mil med barnen utan att man behöver den andra vårdnadshavarens tillåtelse.

Du pratar om helt andra saker. Där barnen redan bor på en adress. Jag - och tråden - pratar om att flytta barnen till ny adress.

Viss skillnad.
  • Anonym (bubä)
    Brumma skrev 2014-07-26 23:35:09 följande:

Men.... I inlägget jag ifrågasatte påstods det att man, om man har gemensam vårdnad, kan flytta tio mil med barnen utan att man behöver den andra vårdnadshavarens tillåtelse.

Du pratar om helt andra saker. Där barnen redan bor på en adress. Jag - och tråden - pratar om att flytta barnen till ny adress.

Viss skillnad.

Att flytta barnen har inte mycket med folkbokföringen att göra. Man kan flytta ett barn både med och utan den andra förälderns medgivande. Men barnet ska i båda fallen folkbokföras på den nya adressen eftersom det de facto bor där. Men det är väl egentligen ot här.
  • Brumma
    Anonym (bubä) skrev 2014-07-27 13:50:10 följande:
    Att flytta barnen har inte mycket med folkbokföringen att göra. Man kan flytta ett barn både med och utan den andra förälderns medgivande. Men barnet ska i båda fallen folkbokföras på den nya adressen eftersom det de facto bor där. Men det är väl egentligen ot här.
    Du verkar inte alls vilja förstå...

Nej, barnet blir automatiskt inte skrivet på nya adressen eftersom det kanske inte BLIR deras nya adress. Du FÅR inte byta adress på ett barn utan båda vårdnadshavarnas tillåtelse. Om du gör det ändå - som i TS fall - så kan det funka men det finns inga garantier. För den andra föräldern kan mycket väl få boendet om det blir rättegång.
  • Anonym (vän)

Hej! TS!
    Först vill jag tacka dig för ditt inlägg och hur du försöker så gott du kan få ner din känslor i skrift ( vilket inte är så lätt). Det är svårt det där var barnen ska bo... Ni båda är ju föräldrar till 100%, MEN i bland kan det vara att en av föräldrarna har inte kraft, mognad eller sundt förnuft att ta hand om försvarslösa barn på ett sätt som man faktiskt måste göra, de liven klarar ju inte sig utan oss vuxna. Mitt råd till dig, som säkert andra har redan skrivit att ta kontakt med familjerätten för samtal -> advokat-> socialstjänsten så har du fått stöd av alla instanser. Sen är det ju så är, den som vill sammarbeta bäst anser de att den är den bästa boende föräldren. Om pappan har problem, så ska det finnas hjälp för honom att bli en bra pappa. Om man tar ett beslut att du ska ha ensam vårdnad, kan det allt upphävas då det gäller barn. Lycka till kram

• EnGladPingvin

Går det till rätten är deras inriktning att barnets ska få en nära relation med båda sina föräldrar där de delar både vardag och helg med dem. Oavsett hur mycket föräldraledighet eller ansvar för hemmet respektive förälder har tagit. Det kan innebära en upptrappning av umgänge från några dagar till att bli varannan vecka om de bedömer att det behövs, men det är varannan vecka som kommer vara utgångspunkten om det är möjligt. Att pappan inte tagit så stort ansvar när du funnits i hemmet betyder inte att han inte kommer göra det när du inte är det. Tvärtom är det vanligt att män blir mycket mer engagerade och ansvarsfulla när de själva bär ansvaret.

Om jag var du skulle jag ligga väldigt lågt med smutskastningen. Om du inte kan bevisa att han misskött barnen och utsatt dem för skada kommer det enbart skada din sak. Likaså om du flyttar 4 mil med barnen utan att vara överens om det. Är han snabb och stämmer dig kan det sluta med att det är du som är umgängesförälder och han boendeförälder.

Ni har valt att skaffa barn tillsammans, inte bara ett utan två. Något positivt måste ni ha sett i den person ni valt att dela ett så stort ansvar med. För barnens skull försök komma fram till en gemensam överenskommelse. De förtjänar båda sina föräldrar i sitt liv. Kontakta familjerätten och boka samarbetssamtal. Jag understryker samarbets för det är viktigt att även du inser att det inte enbart handlar om vad du vill och vad du anser. Ni är två föräldrar som vill barnens bästa. Lyssna på pappan och var beredd på att även du kan behöva kompromissa. Försök se det som något positivt om han vill ta mer ansvar. För barnen är det viktigt att ni båda finns där och inte bara sporadiskt på lov och långhelger.

Svar på tråden Boendetvist, hur ska jag göra?