• Tioinio

Hyra flytväst till 1-åring?? Bra eller dåligt?

Hej!

Jag ska ut och åka båt med min 1 åriga son (12 kg) och eftersom jag själv är galet skraj för båtar så måste jag se till att sonen har bästa tänkbara flytväst om något skulle gå fel. (Jag ska verkligen försöka att inte föra över min rädsla på honom!!)

Läste mig till att Helly Hansens Kid safe var testvinnaren och därför vill jag såklart ha den.
    Men jag blev tipsad om att hyra flytväst från kommunen och det är lockande eftersom jag med min rädsla väääldigt sällan åker båt och därför egentligen inte behöver investera i någon värstingväst. Men kommunen hyr ut Compass flytvästar. Tillverkade 1992.
    Hur länge är en flytväst bra? Duger en sådan tror ni?? Den finns ju inte ens att köpa längre. Varför undrar jag då? Dessutom så är jag rädd att kvalitén på en väst man hyr är sämre för att den kan ha behandlats som "slit och släng". Någon som vill säga emot? :)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hyra flytväst till 1-åring?? Bra eller dåligt?
  • Margaux

Jag tror du lugnt kan hyra. Se över alla sömmar på västen innan ni tar den. Frivolitet i mister inte sin flytförmåga pga ålder så så länge västen sitter ihop ordentligt är den säkert helt ok! Det som testerna oftast lägger vikt på är hur fort barnet vänds i västen och hur de ligger i vattnet, om du också har flytväst på så kommer allt säkert gå bra även om ni trillar i sjön och du håller uppsikt på barnet!

• Cornellia

Ett förslag kan ju vara att hyra en väst och testa den? Flyter barnet så funkar västen. 

• Cornellia
    Margaux skrev 2014-07-23 11:10:00 följande:

Hehe.. Frigolit skulle det stå!

Frigolit i flytväst? 
  • Margaux
    Cornellia skrev 2014-07-23 11:13:22 följande:

Frigolit i flytväst? 

Ja. Det är en typ frigolit som flytelementen är gjorda av. I alla typer av flytvästar utom de som blåser upp sig själv....
  • mp90

Ja vet att brandkåren i min stad hyr ut för 10kr/dygn o de borde inte ha några som ej är säkra:)

• LillGris

Jag testade en flytväst i helgen som jag hittade på landet, den är från när jag var ett år, alltså 87. Barnet vändes på rygg och flöt hur bra som helst! Testa bara innan att barnet vänds och flyter så är det ok.

• Cornellia
    Margaux skrev 2014-07-23 11:38:59 följande:
    Ja. Det är en typ frigolit som flytelementen är gjorda av. I alla typer av flytvästar utom de som blåser upp sig själv....
    Ehh...nej, det är en typ av mjuk cellplast i flytvästar. 

Frigolit är ett varumärke som tillverkarde vit, hård cellplast, och inte något man använder till flytvästar. (för övrigt så tillverkas inte frigolit längre, men lite slarvigt använder man ordet frigolit till den hårda vita cellplasten). 
  • Tioinio

Tack för alla svar! Jag får testa den helt enkelt, jag har ju den hemma och badväder är det sannerligen!! :)

Men jag tänker också att över 20 år är gammalt och inte vet jag hur den har förvarats och använts av tidigare användare. Tror ni man kan ringa någon instans som vet vad som gäller med flytvästar. Brandkåren har inte hyrt ut västar på 2 år minsann sa den vresiga växeltanten och på livräddningssällskapet så visste ingen, de skyllde på semestertider...

Kanske faktiskt flytvästförsäljare vet...? Jag ska höra mig för imorn :)

• E M A

Kolla Blocket annars! Där finns ganska mkt för en mindre summa. Verkar vara flera olika vinnare... Jag har läst i 2 tester att vinnare är Baltic Bambi. Det finns många såna ute på blocket för bra pris.

Svar på tråden Hyra flytväst till 1-åring?? Bra eller dåligt?