• Svenskmaamma

Chansen att få komma hem?

Jag bor i Norge och har 2 barn med en norsk man.

Nu har vi separerat men han vägrar låta mig få flytta hem till Sverige. Vad gör jag?

Mina barn är norska medborgare men har förstått det sån att svenskt medborgarskap får man om mamman är svensk?

Kan jag folkbokföra mina barn i Sverige utan pappans godkännande?

• Svar på tråden Chansen att få komma hem?
  • mochm

Uten hans godkjenning kan du ikke ta med deg barna til Sverige. Det blir regnet som kidnapping.

Det var det svaret jeg fikk av jurister når jeg ville flytte tilbake til Norge etter min skilsmisse her i Sverige.

Nå etter fire år føler jeg meg ikke "stuck in Sweden" lenger. Stortrives med mitt nye liv.

Ta det med ro, bygg opp ditt eget liv, og nye liv med barna. Livet blir ikke alltid som man tenkt seg, men det kan bli veldig bra allikevel. Og til det bedre!

Forstår følelsen av at du vil hjem, men det er ikke lett om din exman ikke lar deg flytte med barna.

Lykke til!

• evaoregon

Ja, barnen är automatiskt även svenska medborgare om du är svensk.  Jag skulle inte flytta med barnen till Sverige och folkbokföra dem där utan pappans medgivande.  

• Chianti

Om barnen är skrivna i Norge gäller norsk och inte svensk lag. Fråga på ett norskt forum istället så får du bättre hjälp. Men det är troligt att svensk och norsk lag är relativt lika, dvs Norge är barnens hem och du får inte utan hans godkännande flytta utomlands. Sverige och Norge har också ett polisiärt samarbete så om det är som i Sverige så kan Norge begära dem utlämnade om du för in dem här och fadern begär dem återförda. Och då ligger du dåligt till i rätten om ni tvistar i domstol om boende och vårdnad.

• Svenskmaama

Att slå mig till ro här är inte ett alternativ. Jag har ingen utbildning, inget nätverk, ingen familj, ingentin

Då kämpar jag hellre med näbbar och klor för att få vårdnaden.

• Tow2Mater

Och varför flyttade du till Norge till att börja med...? Det dög bra så länge någon annan betalade räkningarna?

Dina barn behöver båda sina föräldrar! Varför tycker du att du borde få ensam vårdnad?

• Tow2Mater
    Svenskmaama skrev 2014-07-24 00:37:05 följande:

Jag har ingen utbildning,

Ett tips: Som svensk medborgare kan du läsa en svensk universitetsutbildning (om du inte är alldeles för kräsen i val av område) helt via nätet på distans. Googla "nätbaserad distans". Jobba och sen läs deltid vid sidan av.
  • sofhia

Väldigt tråkigt att du hamnat I denna situation men eftersom både Sverige och Norge ar med I Haagkonventionen måste du ha pappans godkännande för att flytta från Norge. Du kan så klart flytta och lämna barnen hos pappan.

• Svenskmamma

Hahaha, här är vi snabba på att dömma..

Kan berätta för dig att här i hemmet har jag försörjt både mina barn och min sambo. Har jobbat sen den dagen jag flyttade till Norge...

Och självklart behöver barnen båda sina föräldrar. Men det gäller att ge och ta eller hur? Varför ska jag böja mig efter honom? Sitta i ett land utan vänner eller familj? För att han ska kunna komma och vara pappa när det passar honom?

Han finns inte där för oss (vilket är anledningen till att det tagit slut) så jag tror både jag och barnen blir lyckligare i Sverige. Och han är såklart välkommen att träffa barnen där när han nu vill.

Tack för svar alla! Han har nu skrivit på papper att han låter oss flytta!

• evaoregon
    Svenskmamma skrev 2014-07-25 22:23:50 följande:

Tack för svar alla! Han har nu skrivit på papper att han låter oss flytta!

Vad skönt!
Svar på tråden Chansen att få komma hem?