• Ängel22

Lämplig bärsele 2-åring?

Min son har precis fyllt 2 år. När han var nyfödd fram till 6-månader hade jag honom en hel del i bärsele. Han har alltid varit ett barn som vill ha närhet, skrek så fort man la ner honom och sov på oss. Nu går han och springer utan problem men har fortfarande ett stor behov av närhet (kanske även lite bekväm/lat). Vill fortfarande gärna bäras, framför allt när han är trött. Ofta till och från bilen eller bara från köket till toaletten (för det är sällan jag kan gå till ett annat rum utan att han ska följa med, kan gå om han ser på tv eller är väldigt inne i någon lek) Jag gillar att vara ute mycket i naturen och skulle vilja ha en bra bärsele till honom så att han kan följa med, svårt att upptäcka nya platser eftersom man inte vet om det funkar att ha vagnen med sig och han kan "kinka ihop" efter 10 meter.
    Några bra tips på bra, prisvärd och smidig bärsele?

• Svar på tråden Lämplig bärsele 2-åring?
  • Flickan och kråkan

Han är ju så pass stor att du helst ska ha en toddler-sele. Om du inte är alltför liten själv så ska du ha en Tula toddler. Tillhör du den korta, tunna skaran så fungerar den tyvärr inte så bra, då är det selar som wompat och oh snap som gäller (men dem behöver man importera och svåra att hitta på begagnatmarknaden). Tula toddler kan man med lite tur få tag på på sjalbarns köp och sälj. 

• Ängel22

Tack! Jag är ganska lång, drygt 170 och normalstor (vad det nu är men jag är inte smal direkt ). Såg att det fanns olika sorters Tula toddler, spelar det roll vilken man väljer eller är de ganska lika?

• hurtänktedunu

Ergobaby bärsele funkar från nyfödda och upp till 20 kg. Så den skulle nog jag ta. Lätt att hitta på typ blocket och så också

• Flickan och kråkan
    Ängel22 skrev 2014-07-25 14:16:20 följande:

Tack! Jag är ganska lång, drygt 170 och normalstor (vad det nu är men jag är inte smal direkt ). Såg att det fanns olika sorters Tula toddler, spelar det roll vilken man väljer eller är de ganska lika?

Men vad bra. Då blir en tula toddler jättebra. Det finns bara en tula toddler, däremot finns den i olika färger och mönster. Sedan finns den i andra storlekar som passar mindre barn och alltså inte toddler.
    hurtänktedunu skrev 2014-07-25 14:29:50 följande:

Ergobaby bärsele funkar från nyfödda och upp till 20 kg. Så den skulle nog jag ta. Lätt att hitta på typ blocket och så också

Jämfört med en tula toddler så är den pytteliten. Ett så stort barn som en 2-åring sitter helt annorlunda i en toddler-sele. Barnet får stöd hela vägen ut i knävecken som det ska för att sitta riktigt bra. Panelen är också mycket högre så ett helt annat stöd när barnet blir längre. 
  • Babycompact

Du kan också använda Baby Compacts bärsele Carry som är ett enkelt och smidigt bärstöd för barn från 5 till 15 kg. Den kan beställas på babycompact.com/order-2/.

Carry är ett multifunktionellt bärstöd som även är ett sittstöd på stolar hemma och när du är ute och reser. Kombinerat med den uppblåsbara kudden Sit kommer barnet upp till bordshöjd. Sit kan du sedan fortsätta att använda även när ditt barn kan sitta själv men inte riktigt når upp till bordskanten. Sit & Carry är perfekt på resan och för dig som inte vill ha en separat barnstol hemma.
    Läs mer på babycompact.com/sit-carry-2/.

• Flickan och kråkan
    Babycompact skrev 2014-11-05 12:31:58 följande:

Du kan också använda Baby Compacts bärsele Carry som är ett enkelt och smidigt bärstöd för barn från 5 till 15 kg. Den kan beställas på babycompact.com/order-2/.

Carry är ett multifunktionellt bärstöd som även är ett sittstöd på stolar hemma och när du är ute och reser. Kombinerat med den uppblåsbara kudden Sit kommer barnet upp till bordshöjd. Sit kan du sedan fortsätta att använda även när ditt barn kan sitta själv men inte riktigt når upp till bordskanten. Sit & Carry är perfekt på resan och för dig som inte vill ha en separat barnstol hemma.
    Läs mer på babycompact.com/sit-carry-2/.

Skämtar du? Vi pratar om att bära 2-åringar?! Av ren nyfikenhet. Vilka mått har panelen på er bärsele? 
  • Mellanmjölkens land

Tula Toddler, Rose & Rebellion eller Wompat är väl de vanligaste selarna i den åldersgruppen.

Vi har en Tula till vår yngsta men även 3,5åringen kan sitta i den utan problem. Till en 2åring skulle jag däremot funderat på en pre-school som är inriktad på barn på över 90cm (toddler är från ca 80cm)

• Batmamba
    hurtänktedunu skrev 2014-07-25 14:29:50 följande:

Den hade vi och den funkar jättebra. En tvååring kan lära sig att sätta sig på ryggen. Då är det ännu lättare att bära.
Svar på tråden Lämplig bärsele 2-åring?