• Anonym (Rädda jag)

Så orolig att det är cancer :(

Hej

Jag har gått med en fruktansvärd klumpkänsla i halsen i snart 2 månader. Maten fastnar även på vägen ner ibland och ibland tar det bara tid innan maten väl går ner.'

Det känns som att det är "trångt" i halsen och matstrupen och varje gång jag äter och speciellt dricker så låter det efteråt, som att det är trångt och luft försöker tränga sig ut. Jag rapar även väldigt mycket och mår illa ofta.
    Jag har en 5 månaders bebis som jag bär runt på mycket och jag har märkt att besvären ökar när jag håller honom. 

Är det någon som har en aning om vad detta kan vara? Jag går och väntar på en kallelse till kirurgen för gastroskopi, men det tar ju så himla lång tid och jag är så fruktansvärt livrädd för att det är matstrupscancer :( Jag målar redan fan på väggen och tänker tankar som att jag är rädd att inte få se min lille grabb växa upp :(

Har aldrig haft det såhär innan.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Så orolig att det är cancer :(
  • Anonym (G)

Låter mer som bråck någonstans i matstrupen. Min mor har det och har samma symptom.

• Anonym (skärpning)

Gå till läkare, min svärfar har bråck på matstrupen och det är obehagligt men inget man dör av, blir det illa finns det operation.

Om du har ett litet barn borde du verkligen se till att söka läkare i tid, oavsett vad du lider av. Om man nu skulle ha cancer så vill man kanske att den ska gå att behandla, eller är du fast besluten att vänta tills du är utom all hjälp i så fall?

Psyk eller läkare, välj själv...

• Anonym (hm)

TS oro är motiverad med ett litet barn och allt. Men TS har ju gjort det enda rätta och beställt tid för gastroskopi. Det behöver ju inte vara det värsta och det finns en liten möjlighet att det är just inget alls men att man går och tänker på saken och det blir till en fix ide med ett psykosomatiskt besvär. Men inget som någon kan lösa här och nu utan en läkare är den enda som kan ge svar med specialitet öron, näsa hals.

• Anonym (ångest?)

Hej! Jag tycker det låter som någon slags stress/ångest symtom. Man kan få många konstiga symtom. Jag själv har känt mig konstig i halsen efter olika livssituationer. Det första man tänker på är att det är någon obotlig sjukdom man bär på. Sen känner man efter så noga och oroar sig. Det blir en ond cirkel. Nu när du har fått barn så kanske du känt dig orolig och stressad. Som du skriver att du vill se honom växa upp. Du är rädd och tänker direkt det värsta senariet. Jättebra att du går till läkare, det ska man alltid göra när något känns fel. Lycka till

• Anonym (Också orolig)

Hej TS?

Hur har allt gått? Jag har lika symtom och är också orolig. Har snart läkartid.

• RaYzLeR

Klumpkänsla i halsen har jag också haft. Det berodde på depression i mitt fall.

Svar på tråden Så orolig att det är cancer :(