• Anonym (farsan)

Min flickvän bryr sig mest om sina barn

Jag är en frånskild pappa som har träffat en ny kvinna, vi har båda barn sen tidigare. Problemet är att hon mest bryr sig om sina egna barn. Visst är hon snäll och så mot mina, men hon engagerar sig inte nämnvärt i dem. Exempelvis vill hon bara att vi ska göra saker antingen själva hon och jag, eller också allihop. Inte en enda gång under de ca 6 månader vi har träffats nu, har hon velat vara själv med alla barnen. När min äldsta skulle vara med på en uppvisning, kunde min flickvän inte komma för hon skulle träffa en kompis. När jag frågade min flickvän om mina barn kunde få sova hos henne en natt (jag reser ganska mycket i jobbet), så sade hon att hon behövde "egentid". Men hon hade ju ändå sina egna barn där den veckan? Om hon har denna inställning redan nu, hur ska det då gå om man vill flytta ihop i framtiden?

• Svar på tråden Min flickvän bryr sig mest om sina barn
  • Shorona

Sex månader är en kort tid. Min nya hade inte ens träffat mina barn då.

Vi var inte alls på samma plan heller vid bara sex månader. Jag ville i FRAMTIDEN flytta ihop, men han som har utflugna barn ville absolut inte bo under samma tak som barn igen. Jag förstår honom faktiskt. Han var klar med barn, jag har flera år kvar med mina under samma tak.

Däremot så nu, när han känner mina barn, så är inte ett samboskap helt otänkbart längre. Vi har tagit det lugnt, och tar det fortfarande lugnt, så nu tycker karln och barnen om varandra och saknar varandra då och då. Men det får dröja 2-3 år till innan ens jag vill flytta ihop. Jag har barnen vv och njuter av mina barn vv(han kommer över ett par gånger då) och vv njuter jag av bara hans sällskap.

Jag skulle aldrig få för mig att be honom ta ansvar över mina barn så länge vi är särbos. Speciellt inte efter bara sex månader. Däremot har han nu, 1,5 år in i förhållandet, erbjudit sig själv att åka iväg med mina grabbar om jag vill göra något annat några timmar eller dagar.

Låt det gå en tid. Ni behöver finna er i erat förhållande. Sex månader är ingen tid.

• mamaleona
    Anonym (m) skrev 2014-07-27 11:21:38 följande:

jag kan ju berätta hur jag och min partner har resonerat: vi är helt på det klara med att vi verkligen vill dela resten av livet tillsammans. Vi har ungefär liknande ekonomisk sits så det ska inte vara nåt problem. 

Han äger ett hus, jag bor i hyreslgh. Ska vi ngn gång flytta ihop måste det bli i ett nytt boende och alla 5 barnen ska få plats. 

Vi har väldigt mycket liknande grundvärderingar och vi jobbar inom samma bransch så vi känner att allt sånt där har vi redan pratat om och det känns stabilt. 

Trots att allt stämmer så skyndar vi långsamt. Våra barn har bara träffats alla på en gång ett par gånger än så länge. Jag vill att de långsamt ska vänja sig vid tanken på att få "extrasyskon". Kanske kommer vi inte bo ihop förrän mina tonåringar flyttat hemifrån? Det finns saker som tex olika matvanor att ta hänsyn till bland barnen, allergier och annat. Det är inte bara att ta sig an andras barn hur enkelt som helst.

Jag vet inte, det enda vi har bestämt hittills är att vi långsiktigt jobbar på att barnen ska inse att vi kommer bo ihop, till slut, men att det kan ta flera år. Under tiden njuter i av att vi har ett hus på lands och en lgh i stan. känns rätt lyxigt Glad

SUUUUUPERsvar, verkligen. Tio+ poäng. Sällan man ser dessa tankegångar. Ni har alla möjligheter att lyckas. Levt nyfamiljliv i 15 år med mina dina o vårt barn och säger med säkerthet att dom som tänker som ni o går framåt till 110% på barnens villkor har större chans att lyckas i nyfamiljslivet. Idag är det altlför vanligt att man på 2 år träffat en ny partner, flyttat ihop o DESSUTOM fått en gemensam baby, sen sitter man o gråter o funderar x antal år senare då allt sk.ter sig....hmm....wonder why....
  • Kriya

Om ni gör en plan för hur du ska lära känna hennes barn och hur hon lära känna dina, på ett sätt och i en takt som passar både barn och vuxna så slipper ni missförstå varandra och bli besvikna. När förväntningar inte infrias i en relation beror det ofta på att man inte kommunicerat tillräckligt.

• Tom Araya
    Anonym (farsan) skrev 2014-07-27 10:42:05 följande:

Jag är en frånskild pappa som har träffat en ny kvinna, vi har båda barn sen tidigare. Problemet är att hon mest bryr sig om sina egna barn. Visst är hon snäll och så mot mina, men hon engagerar sig inte nämnvärt i dem. Exempelvis vill hon bara att vi ska göra saker antingen själva hon och jag, eller också allihop. Inte en enda gång under de ca 6 månader vi har träffats nu, har hon velat vara själv med alla barnen. När min äldsta skulle vara med på en uppvisning, kunde min flickvän inte komma för hon skulle träffa en kompis. När jag frågade min flickvän om mina barn kunde få sova hos henne en natt (jag reser ganska mycket i jobbet), så sade hon att hon behövde "egentid". Men hon hade ju ändå sina egna barn där den veckan? Om hon har denna inställning redan nu, hur ska det då gå om man vill flytta ihop i framtiden?

Kanske lite tidigt att ställa krav på den fronten...Drömmer

Du säger heller inget om vad du gjort för hennes barn eller vilken tid hon fått för ev planering över det du bett henne om.
  • Anonym ((den elaka?) styvmodern)

Jag och min man har varit tillsammans i 14 år. Han har en dotter från ett tidigare äktenskap, hon var två år när vi träffades. Själv hade jag inga barn. Nu har vi två gemensamma pojkar på 10 och 5 år.

Jag har aldrig tagit särskilt mycket ansvar för hans dotter, varför skulle jag? Hon har redan två fullt fungerande föräldrar.

I början av vårt förhållande fanns det väl vissa förväntningar på att jag skulle fungera som någon slags smidig barnvakt som "visste vad hon gav sig in på". Det satte jag stopp för direkt.

Det jag gett mig in på var att behandla flickan med respekt, att skala ett par extra potatisar till middagen, att slänga med hennes kläder i tvättmaskinen, att vid något tillfälle skjutsa henne till någon aktivitet.

Naturligtvis kan jag ställa upp vid något enstaka tillfälle men det finns inte på kartan att flickans föräldrar ska använda mig för att få sin vardag att gå ihop.

Jag har alltid varit tydlig med att jag inte är någon bekvämlighetsinrättning. Det är dem som är flickans föräldrar och hur hade de löst vardagen om jag inte fanns? På precis samma sätt som de har fått göra, jag har inget intresse av att ta över deras ansvar.

Och för att inte alla "du visste vad du....."-ivrare ska få slaganfall kan jag berätta att makens dotter betraktar mig som den trygga klippan som hon kan vända sig till i allt.

Hon har utsett mig till sin förtrogna och jag får höra sådant hon inte kan berätta för sina föräldrar. Jag tror att det är för att hon vet att jag inte skulle "mamma-dalta" med henne. Jag är ärlig och säger precis vad jag tycker även om det inte är vad hon vill höra.

Många gånger har hon ringt hit och hennes pappa svarat, hon säger hej till honom och ber sedan att få prata med mig. ja, vi tycker om varandra och har en bra relation men jag skulle aldrig ta ett övergripande ansvar för henne.

• Aiyana

Jag förstår inte varför du förväntar dig att hon ska vilja vara barnvakt åt dina barn?

Och så skriver du "att hon mest bryr sig om sina egna barn". Ja det hoppas jag verkligen att hon gör!! Något annat vore väl märkligt. Sen har ni bara känt varandra i 6 månader vilket gör ditt resonemang ännu mer underligt. 

Varför tror så många män att kvinnor inte vill något hellre än att vara barnpiga/hembiträde/chaufför åt dem och deras barn från tidigare förhållande? Det är fruktansvärt gammalmodiga tankegångar.

• Tom Araya
    Anonym (farsan) skrev 2014-07-27 11:09:41 följande:
    Det klart att det är förhållandevis kort tid, men om hon beter sig likadant om 2 år då? Hon verkar bara visa intresse för mina barn när jag är med. Har bara varit själv med barnen korta stunder osv. Skjutsat dem ibland, men det är allt.
    Jag förstår din tanke, men nu är nu och om två år är läget annorlunda. Du måste låta det få ta tid.
  • lostcase
    Anonym (farsan) skrev 2014-07-27 10:51:18 följande:
    Jag engagerar mig så mycket jag hinner. Har inte varit själv med barnen eftersom jag jobbar ganska mycket (det gör inte hon). Men jag skulle inte ha något emot att vara det. Jag förväntar mig inte att hon ska engagera sig jättemycket. Men det känns som att hon bara vill träffa mina barn när jag är med?
    Varför skulle hon vilja spendera tid med dina barn när du inte är med?
    Umgås du ofta med andra människors barn utan att deras föräldrar är med? Hade du själv bokat av en förutbestämd träff med en kompis för att gå på din flickväns barns "uppvisning"? Vad tror du din kompis hade tyckt om det?
    Sjukt uppenbart att du bara är sur över att hon inte ställer upp på att vara barnvakt åt dina ungar vid behov.

• lostcase
    Anonym ((den elaka?) styvmodern) skrev 2014-07-29 08:14:32 följande:

Jag och min man har varit tillsammans i 14 år. Han har en dotter från ett tidigare äktenskap, hon var två år när vi träffades. Själv hade jag inga barn. Nu har vi två gemensamma pojkar på 10 och 5 år.

Jag har aldrig tagit särskilt mycket ansvar för hans dotter, varför skulle jag? Hon har redan två fullt fungerande föräldrar.

I början av vårt förhållande fanns det väl vissa förväntningar på att jag skulle fungera som någon slags smidig barnvakt som "visste vad hon gav sig in på". Det satte jag stopp för direkt.

Det jag gett mig in på var att behandla flickan med respekt, att skala ett par extra potatisar till middagen, att slänga med hennes kläder i tvättmaskinen, att vid något tillfälle skjutsa henne till någon aktivitet.

Naturligtvis kan jag ställa upp vid något enstaka tillfälle men det finns inte på kartan att flickans föräldrar ska använda mig för att få sin vardag att gå ihop.

Jag har alltid varit tydlig med att jag inte är någon bekvämlighetsinrättning. Det är dem som är flickans föräldrar och hur hade de löst vardagen om jag inte fanns? På precis samma sätt som de har fått göra, jag har inget intresse av att ta över deras ansvar.

Och för att inte alla "du visste vad du....."-ivrare ska få slaganfall kan jag berätta att makens dotter betraktar mig som den trygga klippan som hon kan vända sig till i allt.

Hon har utsett mig till sin förtrogna och jag får höra sådant hon inte kan berätta för sina föräldrar. Jag tror att det är för att hon vet att jag inte skulle "mamma-dalta" med henne. Jag är ärlig och säger precis vad jag tycker även om det inte är vad hon vill höra.

Många gånger har hon ringt hit och hennes pappa svarat, hon säger hej till honom och ber sedan att få prata med mig. ja, vi tycker om varandra och har en bra relation men jag skulle aldrig ta ett övergripande ansvar för henne.

Exemplariskt agerat vilket säkert besparat både dig och din man och hans ex mycket frustration i långa loppet (efter att den första chocken lagt sig för din man... ;) ). Om fler gjorde som du så skulle 95% av alla bittra styvfamiljtrådar försvinna från FLs forum.
  • Anonym ((den elaka?) styvmodern)
    lostcase skrev 2014-07-29 17:43:37 följande:
    Exemplariskt agerat vilket säkert besparat både dig och din man och hans ex mycket frustration i långa loppet (efter att den första chocken lagt sig för din man... ;) ). Om fler gjorde som du så skulle 95% av alla bittra styvfamiljtrådar försvinna från FLs forum.
    Man tackar! Ja, jag har personer/par i min omgivning som hanterat sin situation tvärtemot hur jag/vi har gjort och de flesta av dem mår tyvärr inte så bra.
Svar på tråden Min flickvän bryr sig mest om sina barn