• Mamsterbabe

Flyga Thailand med två småbarn, vilket flygbolag?

Vi är en familj bestående av mamma,pappa och två söner (4 resp 2 år vid resans tidpunkt). 
    Vi ska åka till Thailand  i en månad januari-februari 2015, och funderar nu på vilket flygbolag vi bör välja? 
    Jag har rest till Thailand med finnair och turkish airways innan, det funkade jättebra men deras priser är rätt så höga i jämförelse med tex Emirates. Är det någon som har erfarenhet av dem (Emirates) eller några andra? 

Tanken är att resa ska gå smidigt under bytet (vi vill inte byta mer än en gång),
    det ska vara lätt att hitta på flygplatsen,
    flygresan ska inte vara för dyr (vi har en maxgräns runt 24.000kr),
    vi måste åka efter 15 januari och vara hemma senast 21 februari,
    och det ska väl tilläggas att jag är världens mest flygrädda person så jag vågar inte åka med något bolag som det ryktas om att de har "skruttiga" plan osv.

Finns det några där ute som tänker ungefär som vi? 

För min del så åker jag helst direktflyg eller ett byte efter en kort stund för att sen åka den längre sträckan, men börjar fundera på om det är bättre att dela flygresan mitt itu för barnens skull? Vad tror ni? 

Tacksam för alla funderingar!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Max 10/1-2013
  • Svar på tråden Flyga Thailand med två småbarn, vilket flygbolag?
  • Mamsterbabe
    mikispikis90 skrev 2014-07-27 20:27:59 följande:

Har du kollat thai air? Det var många barnfamiljer med på vårt plan :)

Ja vi har kollat, men priserna är från ca 31.000kr, en hel del över vår budget =/
    www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013
  • Anonym (Flygaren)
    Anonym (Flygaren) skrev 2014-07-27 20:22:13 följande:

Thomas Cook!

• Cafe Solo

Norwegian är billiga och flyger direkt utan mellanlandningar. Film och underhållning i stolsryggarna. Du får betala extra för bagage och käk men i övrigt inget att klaga på. Thai flyger också direkt men brukar vara dyrare. Charterstolar direkt till Krabi eller Phuket går att hitta men de är oftast på två veckor.

• Mamsterbabe
    Cafe Solo skrev 2014-07-28 00:32:42 följande:

Norwegian är billiga och flyger direkt utan mellanlandningar. Film och underhållning i stolsryggarna. Du får betala extra för bagage och käk men i övrigt inget att klaga på. Thai flyger också direkt men brukar vara dyrare. Charterstolar direkt till Krabi eller Phuket går att hitta men de är oftast på två veckor.

har kollat norweigan men priset kommer ändå uppemot 28-29.000kr..
    att det ska vara så rackarns dyrt att flyga! 
  • Anonym (Flygaren)
    Mamsterbabe skrev 2014-07-28 09:26:14 följande:

har kollat norweigan men priset kommer ändå uppemot 28-29.000kr..

att det ska vara så rackarns dyrt att flyga! 

Thomas Cook!?

Flyger direkt numera.
  • Mamsterbabe
    Cafe Solo skrev 2014-07-28 10:34:36 följande:

20.836kr är inte dyrt.

utan mat och väskor ja, vi hade bara tänkt ha två bagage men mat vill vi ju gärna få på planet :)
  • Mamsterbabe
    Anonym (Flygaren) skrev 2014-07-28 10:19:12 följande:
    Thomas Cook!?

Flyger direkt numera.
    Jag tittade på hemsidan men hittade inte att de flög till Bangkok? Jag kanske tittade fel? :)
  • Anonym (Flygaren)
    Mamsterbabe skrev 2014-07-28 12:38:32 följande:

Jag tittade på hemsidan men hittade inte att de flög till Bangkok? Jag kanske tittade fel? :)

Visste inte att du skulle till Bangkok. Vet inte om de flyger dit. Phuket vet jag att de flyger till iaf.

Jag flyger alltid med TC. Så jäkla professionell och vänlig personal. En hel del som varit med i bra många år också , något som jag ser som en stor fördel.

Jag får alltid en varm känsla i hela kroppen när jag sitter på ett TC plan med svensk rutinerad besättning. :)
  • Mamsterbabe
    Anonym (Flygaren) skrev 2014-07-28 12:42:36 följande:
    Visste inte att du skulle till Bangkok. Vet inte om de flyger dit. Phuket vet jag att de flyger till iaf.

Jag flyger alltid med TC. Så jäkla professionell och vänlig personal. En hel del som varit med i bra många år också , något som jag ser som en stor fördel.

Jag får alltid en varm känsla i hela kroppen när jag sitter på ett TC plan med svensk rutinerad besättning. :)
    Låter toppen, synd bara att de inte flyger till Bangkok. Vi åker vidare från Bangkok söderut till Hua Hin, så att åka till Phuket vore en omväg tyvärr =/ .
    Annars låter det som ett vinnande flygbolag. Jag har en förkärlek för Turkish airlines, de 3 ggr jag har åkt med dem så har de varit jättetrevliga, maten har varit god & allt har funkat jättebra :)
  • Anonym (Flygaren)
    Mamsterbabe skrev 2014-07-28 12:49:02 följande:

Låter toppen, synd bara att de inte flyger till Bangkok. Vi åker vidare från Bangkok söderut till Hua Hin, så att åka till Phuket vore en omväg tyvärr =/ .

Annars låter det som ett vinnande flygbolag. Jag har en förkärlek för Turkish airlines, de 3 ggr jag har åkt med dem så har de varit jättetrevliga, maten har varit god & allt har funkat jättebra :)

Jag har aldrig flugit med turkish. Men vad gäller maten, så är den SÅ god på TC. Jag har flugit långa som korts resor - morgon som kväll och maten har alltid varit supergod!
  • Cafe Solo

Thomas Cook flyger åt Ving så det är där du ska leta efter dem. Om Norwegian: maten kostar extra och är väl egentligen inte värd pengarna. Särskilt inte om ni ska köpa det till barnen. För de pengarna kan ni ta med er matsäck och få pengar över. Det enda ni behöver checka in är sittvagnen. Ni har rätt till sammanlagt 40 kilo handbagage, det räcker mer än väl. Jag tar inte ens med mig långbrallor när jag reser dit ( för varmt). Dessutom är kläder billiga att köpa och nästan gratis att tvätta. Om ni ändå flyger till BKK så är det nästan enklast att resa vidare med flyg. Air Asia har billiga resor överallt. Phuket är dyrast i Thailand (och ganska röjigt). Vill ni slippa prostitution, thaiboxare och ryska turister så prova Koh Lanta istället. Många svenska barnfamiljer och ett behagligare tempo. I så fall tar ni inrikesflyg till Krabi och sedan buss. Och se till att kidsen har tröja på sig och håller sig i skuggan mitt på dagen. Solen bränner även när det är molnigt.

• Anonym

Igår kväll bokade vi vår resa, 19 januari - 16 februari. 
    vi kommer åka med Turkish Airlines och har fått jättebra tider,mm. 
    Vi fick betala 19 000kr, så vi är jättenöjda! :D

Är det någon som vet hur man gör om man vill ha med en bilbarnstol som bagage? Vi behöver ingen på planet men vill ha med oss en till sen när vi är i Thailand och kommer åka en hel del bil (mina föräldrar har hus i centrala Thailand så vi kommer bo hos dom och därmed åka med deras bil mestadels). 

Någon med erfarenhet av hus man gör då? Behöver man kontakta Turkish Airlines eller komma tidigare till arlanda för att checka in specialbagage? 

Svar på tråden Flyga Thailand med två småbarn, vilket flygbolag?