Jag anser att det inte finns ngt givet svar på den frågan. Det kan bli hur bra som helst och det kan gå åt pipan ;)
Hade du haft en massa nya flickvänner du dragit hem till barnen hade jag nog sagt att du borde hejda dig och vänta tills du är lite säkrare på tjejen och ert förhållande. Så att barnen inte tyr sig till massa tjejer som sedan plötsligt försvinner. Men så verkar ju inte situationen vara riktigt :)
Å andra sidan - hade det faktiskt bara VARIT en kompis hade väl knappast ngn haft ngt att invända... Jag har kompisar o släkt som är utspridda över hela världen. När de hälsar på blir det ofta intensivt under en period - de bor hos oss och tillbringar all tid med vår familj, men sedan "försvinner" de ju. Och inte tar barnen skada av det..
Jag träffade min man när jag varit singel i flera år medan han varit singel i några veckor.. Hans dotter var då strax över året och bodde med honom vh. Jag tror jag träffade henne efter två eller tre månader - vilket de flesta här på FL tycker är alldeles för tidigt... Men - anledningen var faktiskt (fick jag veta senare) att min kille ville se hur vi funkade. Han började känna att det inte bara var "lek" i vårt förhållande utan att det fanns chans till att bli allvar, men han ville inte satsa på ngn som inte klickade med hans dotter... Nu klickade vi över förväntan och det blev jag o dottern "mot världen" ganska fort :)
Numera är dottern tonåring och jag o hennes pappa är gifta sedan många år tillbaka och har även några gemensamma barn :) Så i VÅRT fall så gjorde vi många rätt trots att vi i mångas ögon här på FL gjorde alla fel ;) (jag flyttade in strax efter att vi träffats första gången..).
Det viktiga tror jag är att den nya inte går in alltför "hårt", utan blir en kul/snäll/trevlig vuxen att umgås med. Att varken du eller hon har för höga förväntningar på att hon ska bli ngn slags extra förälder. Det är möjligt att det växer fram senare, men å andra sidan kanske det inte gör det - och fastnar man i en roll man inte vill ha så blir det mkt sällan bra.
Kommunikation och öppenhet mellan dig och tjejen och samtidigt känna av vad barnen känner inför förändringen tror jag är viktigt. Och fortsätt träffa dina barn ensam ibland..
Gällande frågan om hänsyn till ditt ex så anser jag att det inte behöver tas.. Inte mer än vad man ger andra människor i livet som man kanske egentligen inte bryr sig så mkt om men som finns i "kulisserna".
De viktigaste personerna att ta hänsyn till är barnen och det är deras känslor och behov du behöver utgå ifrån. Sedan kanske man inte MÅSTE dra med sin nya partner på skolavslutningen efter tre månader - man kan ju fundera över om man gör det för att visa upp eller om det är för barnets skull - men när förhållandet är ett faktum och barnen börjar se personen som en självklar del i deras liv så anser jag att personen även skall få dela även sådan inslag i deras liv.
MEN - om det verkligen är allvar mellan er så ha även i tanken att ert förhållande kommer att påverkas utav mamman till ditt barn för resten av ett liv.... Så man behöver ju liksom inte göra saker enbart för att gnugga in det heller...
Oj, det blev långt... :D
Lycka till!