• Perlargon61

Sjukskrivning pga hotande förtidsbörd - stillasittande arbete/arbetsuppgifter

Hej!

Väntar tvillingar och är i v 34. Har sedan ett par veckor tillbaka blivit sjukskriven pga hotande förtidsbörd (smärta/sammandragningar vid stress och fysisk aktivitet). Min arbetsgivare har nu anmält mig som sjuk till FK och det har blivit dags att ansöka om sjukpenning. 

Angående min arbetsförmåga står det på mitt läkarintyg att jag har svårt att gå och sitta pga av duplexgraviditet samt sammandragningar och att vila ordineras för att ej riskera förtidsbörd. 

Nu när jag ska ansöka om sjukpenning vill FK att jag i detalj ska beskriva hur mina besvär påverkar mina arbetsuppgifter. Jag har ett stressigt men stillasittande kontorsarbete och vet inte riktigt hur jag ska formulera mig i min ansökan. Mitt problem är att jag har svårt att sitta längre stunder, gå längre sträckor, stå längre stunder m.m eftersom detta orsakar smärta och sammandragningar. Räcker det att skriva så? Eller måste jag vara mer detaljerad och skriva att jag sitter vid en dator 8 timmar om dagen och att mitt jobb i perioder kan vara väldigt stressigt vilket orsakar mig smärta/sammandragningar och riskerar att jag föder för tidigt? 

Kanske dum fråga men jag har så svårt att sätta mina problem i relation till mina arbetsuppgifter - är att sitta en arbetsuppgift liksom? Hoppa ni fattar var jag menar :)

Så; hur utförlig måste jag vara, tips på hur jag kan formulera mig?

• Svar på tråden Sjukskrivning pga hotande förtidsbörd - stillasittande arbete/arbetsuppgifter
  • Ramborg

Du ska absolut vara så detaljerad som möjligt. Dels ska du beskriva vad som ger dig sammandragningar. Och dels måste det framgå att ditt jobb innehåller detta. Skriv inte att du "har svårt för" x, skriv att x ger dig sammandragningar, om det är vad du menar.

Grattis till tvillingarna!

42.
  • denimbee

Skriv precis som du gjorde ovan, förklara noggrant. Jag blev sjukskriven v 20 när jag väntade tvillingarna , födde sedan v 30+1

• Perlargon61

Tack för era svar!

Ramborg skrev 2014-07-28 07:52:58 följande:

Du ska absolut vara så detaljerad som möjligt. Dels ska du beskriva vad som ger dig sammandragningar. Och dels måste det framgå att ditt jobb innehåller detta. Skriv inte att du "har svårt för" x, skriv att x ger dig sammandragningar, om det är vad du menar.

Grattis till tvillingarna!

Det är nog detta som jag har så svårt för, då fysisk ansträngning i vilken form som helst, tex att sitta längre stunder, gå längre stunder, att böja sig ner, att resa på sig ur en soffa eller att gå i trappor kan ge mig sammandragningar och besvär och är ju inte specifikt för mitt arbete på det sättet utan är ju mer vardagliga rörelser s.a.s. 

Har börjat fila på en liten text som i princip säger att jag har ett stillasittande men stressigt kontorsarbete och att sitta stilla längre perioder + stress ger mig sammandragningar och besvär. Det blir m.a.o inte särskilt långt, vilket oroar mig :/ 

Jag skriver dock att jag, som jag beskrivit ovan, även får dessa besvär vid fysisk aktivitet överhuvudtaget. Men att böja sig ner ger sammandragningar känns inte så arbetsrelaterat bara. Bah, svårt!

Kan jag även ta upp saker som ligger utan arbetet men som ändå påverkar mitt arbetsföra tillstånd s.a.s, t.ex. att då jag inte kan ligga längre stunder utan att få besvär så innebär detta att jag sover ca 2 timmar i stöten under nätterna och sedan vaknar jag av mina besvär och måste gå upp och vagga runt i lägenheten en liten stund för att sedan gå och lägga mig igen. Jag sover m.a.o vissa nätter oerhört dåligt vilket så klart påverkar mitt mående generellt sett och och också då hur jag klarar av att gå och arbeta. Eller är detta OT?

Har sedan två veckor tillbaka även fått besvär med karpaltunnelsyndrom, framför allt på höger hand och bl.a. blivit ordinerad av min arbetsterapeut att sova med stödskenor och ska även undvika att greppa saker t.ex. att hålla en penna m.m. Detta framgår dock inte av läkarintyget. Kan jag nämna detta ändå?
  • Ramborg

Jag tycker du ska nämna allt du beskriver i inlägg 4. Inte bara nämna förresten, beskriv tydligt! Skicka med ett papper från arbetsterapeuten om du har möjlighet.

42.
  • Aileen Allannah

Min erfarenhet är att fk inte bråkar när det kommer till tvillinggraviditeter, jag jobbar på förskola och det brukar vara svårt att få graviditetspenning eller godkänd sjukskrivning. Med tvillingarna skrev jag ganska kort om en dag på jobbet och det var inga problem alls. Ett utförligt läkarintyg var det viktigaste.

• Perlargon61
    Ramborg skrev 2014-07-28 11:38:16 följande:

Jag tycker du ska nämna allt du beskriver i inlägg 4. Inte bara nämna förresten, beskriv tydligt! Skicka med ett papper från arbetsterapeuten om du har möjlighet.

Apropå detta. Jag ska tillbaka till arbetsterapeuten på måndag 4 aug och kan nog få ett papper då. Jag blev sjukanmäld av min arbetsgivare onsdag 23 juli. Hur länge kan jag vänta med att ansöka om sjukpenning, finns det någon gräns, tex att man måste söka inom 1 v från att man blivit sjukanmäld eller något eller kan jag vänta tills efter jag varit hos arbetsterapeuten. Någon som är haj på detta? 
    Aileen Allannah skrev 2014-07-28 11:43:33 följande:

Min erfarenhet är att fk inte bråkar när det kommer till tvillinggraviditeter, jag jobbar på förskola och det brukar vara svårt att få graviditetspenning eller godkänd sjukskrivning. Med tvillingarna skrev jag ganska kort om en dag på jobbet och det var inga problem alls. Ett utförligt läkarintyg var det viktigaste.

Detta oroar mig också då det på läkarintyget under funktionsnedsättning står: 

"Svårt att sitta och gå pga grav och sdr."

Vilket inte känns jätteutförligt eller?
  • Aileen Allannah

Jag tror att det på mitt egentligen bara stod typ "gravid med monokoriotiska tvillingar, sammandragningar från vecka 21, ska undvika promenader, lyft och arbete." och jag fick inte ens ett samtal från fk, att det var tvillingar räckte. :)

Svar på tråden Sjukskrivning pga hotande förtidsbörd - stillasittande arbete/arbetsuppgifter