Sjukskrivning pga hotande förtidsbörd - stillasittande arbete/arbetsuppgifter
Hej!
Väntar tvillingar och är i v 34. Har sedan ett par veckor tillbaka blivit sjukskriven pga hotande förtidsbörd (smärta/sammandragningar vid stress och fysisk aktivitet). Min arbetsgivare har nu anmält mig som sjuk till FK och det har blivit dags att ansöka om sjukpenning.
Angående min arbetsförmåga står det på mitt läkarintyg att jag har svårt att gå och sitta pga av duplexgraviditet samt sammandragningar och att vila ordineras för att ej riskera förtidsbörd.
Nu när jag ska ansöka om sjukpenning vill FK att jag i detalj ska beskriva hur mina besvär påverkar mina arbetsuppgifter. Jag har ett stressigt men stillasittande kontorsarbete och vet inte riktigt hur jag ska formulera mig i min ansökan. Mitt problem är att jag har svårt att sitta längre stunder, gå längre sträckor, stå längre stunder m.m eftersom detta orsakar smärta och sammandragningar. Räcker det att skriva så? Eller måste jag vara mer detaljerad och skriva att jag sitter vid en dator 8 timmar om dagen och att mitt jobb i perioder kan vara väldigt stressigt vilket orsakar mig smärta/sammandragningar och riskerar att jag föder för tidigt?
Kanske dum fråga men jag har så svårt att sätta mina problem i relation till mina arbetsuppgifter - är att sitta en arbetsuppgift liksom? Hoppa ni fattar var jag menar :)
Så; hur utförlig måste jag vara, tips på hur jag kan formulera mig?