• Barnhundgiftochkombi

Egenföretagare och ingen lön

Startade ett AB tillsammans med min man för snart två år sedan. Jag var gravid och har varit föräldraledig sen dess. Nu börjar mina dagar ta slut och jag behöver börja jobba. Tyvärr har vi dock inte fått tillräcklig snurr för att ta ut löner, min man har fått ta ut det som går, alldeles för lite. Vi tär av sparkapitalet och börjar få det lite jobbigt. För att få mer snurr (vilket vi också tror att vi kommer att få) så behöver vi egentligen jobba heltid med företaget båda två, men som sagt utan lön. 

Jag har varit med i a-kassan hela tiden, men som egen företagare får man ju ingen ersättning. Har någon något begåvat förslag hur jag går tillväga. Söker andra jobb och uppdrag just nu, men vill veta vad som är mina bästa alternativ för eventuell ersättning tills dess.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Egenföretagare och ingen lön
  • sportpappa

Har ni pratat med Almi och andra statliga organisationer om kapital? Det är bästa vägen att gå som företagare. Det finns mängder av ställen man kan vända sig för att få bidrag eller lån.

Dock behöver ni verkligen fråga er om företaget har någon framtid. Har ni gjort en realistisk budget och räknat fram vad som krävs för att lyckas? Med att lyckas menar jag att ni kan ta ut en tillräckligt hög lön. Jämför då med vad för jobb ni skulle kunna ha hos en annan arbetsgivare. Är det värt att fortsätta spåret som egenföretagare.

Vad är det som gjort att ni inte fått fart på företaget efter 2 år? Vad säger att det inte kommer fortsätta så?
    Måla upp några scenarior där något går snett och se vad som händer med företaget då. Klarar företaget av bakslag, ökad konkurrens, ett barn till...?

• Jättekul

Rösta rätt ;). Allvarligt. Ge alliansen en chans till. Har också ett AB och det är tufft. Tänker stödrösta denna gång. Enda chansen att de vinner. Vinner rödgröna kan jag lägga ned mitt företag.

• ursula
    Jättekul skrev 2014-09-04 10:09:35 följande:
    Rösta rätt ;). Allvarligt. Ge alliansen en chans till. Har också ett AB och det är tufft. Tänker stödrösta denna gång. Enda chansen att de vinner. Vinner rödgröna kan jag lägga ned mitt företag.
    Berätta vilken skillnad det gör om alliansen eller rödgröna vinner, Kan bara se marginella skillnader.
    Förresten i den här tråden är det väldigt OT
  • Jättekul
    ursula skrev 2014-09-04 10:13:56 följande:
    Berätta vilken skillnad det gör om alliansen eller rödgröna vinner, Kan bara se marginella skillnader.
    Förresten i den här tråden är det väldigt OT
    Ja det är OT kan dock nämna några orsaker. Jobbskatteavdrag, halva arbetsgivaravgift för anställda under 26 år, momshöjning av restaurangmoms. Kan nämna flera men det är OT som sagt var.
  • stadiljus

Almi etc är ju ett jättebra förslag! Hör med dem om de har något förslag. 

Hur ekonomikunniga är ni själva? Har ni någon annars som kan hjälpa er att titta på siffrorna och bedöma vad som är rimligt? Har ni gjort någon bra och realistisk budget. 

Beroende på typ av företag är det ju lite olika hur lång tid man kan räkna att det tar innan man kan ta ut marknadsmässiga löner mm. 

• Aumeå

Problemet är att ni startade ett AB utan att ha snurr på verksamheten,ni skulle gått på enskildfirma, då hade du haft rätt till a-kassa, kunnat vara sjukskriven efter som att försäkringskassan går in och betalar din sjuklön osv..
    Som enskild kan man lägga verksamheten vilande första gång man går på a-kassa.
    En bra lösning är att du tar dig ur AB medans din man fortsätter, fixa till så du får arbete,a-kassa eller vad ni kan hitta, finns lösningar på allt bara ni söker dom,du kan ändå vara aktiv i AB utan att vara anställt i den.

Svar på tråden Egenföretagare och ingen lön