• kotten86

    Hypofysblödning, nån?

    Jag blev diagnoserar att jag har en hypofysblödning. Som är väldigt sällsynt att få och jag råkar naturligtvis ut för detta.


    Den uppkom för mig genom att jag blev gravid och då blir hypofysen tydligen större. Vilket uppkom då en bristning och sen att jag är lättblödande också som sedan blev ett trygg mot benfickan och då kom det en blödning.


    Sökte in för huvudvärk ifrån helvete som jag haft sen efter min spinal. Så trodde det bara var sån huvudvärk. Men det gjorde så ont ,kändes som blixtrar slog ner i huvudet. Värst var det att ställa sig upp,böja sig ner efter saker och ligga ner.Tänk er en smärta som är som att man bara viker ihop.


    Åkte in och ut på akuten tills en dag jag ringde ambulans och då börjar dom misstänka blodpropp. Men Dt röntgen visade inget men blev inlagd då jag var för yr för att stå upp. 2 dar efter får jag genomgå MRT röntgen där man ser en pytte liten blödning i hypofysen.


    Genomgår också synundersökning då synnerven ligger nära. Men ingen tecken där heller.


    Som min läkare sa: Jag hade tur i oturen att min blödning ligger där och inte inne i hjärnan.


    Ingen blödning som vid tillfället behöver en operation. För den är så pass liten. Och vanligtvis brukar dom gå bort av sig själv.


    Så med andra ord så får jag stå ut med en huvudvärk som är idag mildare.Yrsel.


    Äter totalt 8 citodon varje dag, blodstillande ( för jag sluta blöda fortare),hydrokortison i förebyggande syfte. Som gör mig speedad. För det som är livshotande med denna blödning är att blodet kan trycka på hypofysen att hormonbalsen störs. Och ett hormon som gör kortisol i kroppen är det som är super livsviktigt. Annars så är det rätt lugnt.. så äter extra kortison som ett skyddsnät i fall att blodet skulle störa hypofysen.


    Det verkar dock gå åt rätt håll..


    Symtom som har försvunnit är:


    Jag kan ställa mig upp utan att det trycker i huvudet eller att åskan slår ner


    Får inte ont att titta åt sidan.


    Kan böja mig ner efter saker


     


    Men jag letar som sagt efter andra som har haft blödningar i hypofysen. Känner mig rätt så ensam med detta. När man försöker googla för att få lite mer kunskap så kommer man inte så mycket längre än till hypofystumörer. Men inget om endast en blödning..så antar att det är vääääldigt sällsynt.


    Så skriv gärna:)


    Måste vara någon här som har haft denna blödning även om det är så sällsynt.

  • Svar på tråden Hypofysblödning, nån?
  • Matilda94

    hej! har en kompis som sitter i liknande situation som du, hade gärna velat prata med dig så även om det är längesedan och du ser detta nu får du gärna höra av dig på 0761140114 eller min e-post.

    tack på förhand

    Med vänlig hälsning, Matilda

  • Anonym (Men drabbad till)

    Hej!

    Vet inte om du kommer se detta men. Jag fick en blödning i hypofysen nu i augusti och va då också gravid (är det fortfarande med BF imorgon). Dom sa att det var väldigt ovanligt och kände mig så klart ensammast i världen att det skulle hända just mig. Jag är 28 år och kände mig helt plötsligt 80 år...

    För mig började det med att synen försvann. Jag fick synrubbningar och såg konstiga flimmer som bara blev större och större. En halvtimma senare kom huvudvärken. Efter en stund började allt om igen en andra gång. Gick till vårdcentralen, trodde det var bihåleinflammation (huvudvärken satt under ögat) men sen tänkte jag att det bara var ett migränanfall. Läkaren trodde inte det var migrän och skickade vidare mig till ögonmottagningen på sjukhuset. Blev då inlagd och fick göra magnetröntgen. Man såg då en blödning på hypofysen. Låg inne i 2 dagar sen fick jag komma hem. Nya prover två dagar i veckan. Har fortfarande huvudvärk varje dag, men mildare. Synfältet är inte helt hundra än.

    Nu hoppas jag att min förlossning kommer att gå bra, trots allt detta i huvudet.

    Du får gärna höra av mig dig mig också. Jennifer_eriksson@msn.com

  • Anonym (Annanas)

    Hej!

    Fick en sådan blödning för 6 mån sedan:) känner igen mig i det du säger men kan också ge dig lugnande info. Hör av dig till anna9136@gmail.com om du vill  prata av dig eller få lite lugnande information från någon som kommit lite längre :) 

    /Anna

  • Anonym (Hej)

    Hej!
    min fru har bland annat drabbats av detta och haft en fruktansvärd huvudvärk. Hur länge satt värken i för er?

  • Anonym (Annanas)
    Anonym (Hej) skrev 2022-12-04 09:49:39 följande:

    Hej!
    min fru har bland annat drabbats av detta och haft en fruktansvärd huvudvärk. Hur länge satt värken i för er?


    Hej!
    Nu kommer HV ibland efter att jag ansträngt mig eller stressat, men jag kan leva ett vanligt 
    liv nu men behöver fortfarande tänka på att inte öberanstränga mig. Fick min blödning för 9 mån sedan. 
Svar på tråden Hypofysblödning, nån?