• Snutteruttan

Kia Ceed - jävla biljävel!!!

Nu löper hormonerna amok!!!

I dec 2012 köpte vi en Kia Ceed SW diesel bil årsmodell 2010. En billig kombi där barn o hund får.plats men ändå billig o pendla de 16 mil jag har fram o tillbaka till jobb varje dag. Med köpte vi nya vinterdäck o fick ok sommardäck samt skulle en service följa med på köpet.

Under 2013 ramlade.ena.rutan ner, bagageluckan började rosta, en givare till turbon gick sönder, remmen som håller tanke fick bytas och säkert ngt mer jag glömt :(

Men.droppen var nog när.den.skulle besiktgas första gången och inte går.igenom. Slitage på framdäck. Ringer Hedin bil som.vi köpt av och nej vi måste kört på ngt som gjort så att en framvagnsinställning måste göras. Der kunde de fixa för 8' inkl nya däck. Tack men.köpte två nya däck o lämnade.på annan verkstad som oxå gjorde iordning bilen. Då hade vi kört med sommardäcken i 1 1/2 månad...men ngn kompensation va der inte snack om. Nämnas ska kanske att bilen va på service hos hedin 4 mån tidigare.

Lämnade bilen på service hos hedin i feb 2014 = 6300 kr. Samt behövde bromsar fixas = 11' kr!!!
    Va på Bakken igår med familjen o bilen börjar slå o börjar låta. Kör in på en verkstad där.de.konstaterar att ena däcket är sänderslitet och att det behövs en framvagnsinställning.

Ringer Hedin, galen över att det skett igen!!! Där de bortförklara att de som.gjorde förra inställningen inte kan ha gjort det ordentligt. Då ifrågasätter jag om de hade gjort det ordentligt när vi köpte bilen då vi haft samma problem.innan men nej då hette det att vi måste kört på ngt. Diskuterar ett tag med killen o ber sedam.att få prata med hans chef o går till svar Ring ngn annan - KLICK!!

Ngn som har erfarenhet av hedin bil eller Kia Ceed? har jag några rättigheter jag kan nyttja eller är jag bara gravidgrinig??!
    Blir galen.på bilen som.krånglar o hedin.bil som.bara bortförklarar!

• Svar på tråden Kia Ceed - jävla biljävel!!!
  • josef47

Tråkigt att läsa om dåliga bilaffärer:( hade tänkt mig en kia ceed 2015...tror håller mig till tyska bilar.

• ITpappan

Ja, vad ska man säga. Det är en Kia.

Själv har jag bara ägt tyska bilar. Mycket nöjd!

Golf 2002

Audi A3 Quattro 200hk 2006

Audi A4 Av 160hk 2009

Audi A4 Av 177hk Quattro 2013

Varit/är ypperligt nöjd med samtliga!

• Anonym (daf)

Så går det när man offrar kvalitet

• Torkels

Hysteriskt roligt att läsa om folk som rekommenderar AUDI om man vill ha en problemfri bil!

Kolla statistiken över fel på bilar. Audi rasar ofta, och dyrt blir det, utöver det sjuka överpriset man som köpare redan betalat för bilen.

Det är väl som med BMW och deras förstaplatser i nöjd-kund-mätningar. Har man betalat 700 000 för en bil så vill man nog inte ta kepsen i hand och erkänna att den är skit.

Är inne på min andra KIA, 0 mekaniska problem på 12000 mil.

• ITpappan
    Torkels skrev 2015-02-08 19:05:09 följande:

Hysteriskt roligt att läsa om folk som rekommenderar AUDI om man vill ha en problemfri bil!

Kolla statistiken över fel på bilar. Audi rasar ofta, och dyrt blir det, utöver det sjuka överpriset man som köpare redan betalat för bilen.

Det är väl som med BMW och deras förstaplatser i nöjd-kund-mätningar. Har man betalat 700 000 för en bil så vill man nog inte ta kepsen i hand och erkänna att den är skit.

Ja, statistiken ljuger inte. Audi A4 ligger högst upp på listan över bilar med minst problem. Toppkvalité alltså. Annat än Kia det.

Sen att Audin är snygg och väldigt trevlig att köra är kanske bara en bonus?

mobil.svd.se/naringsliv/har-ar-den-mest-felsakra-bilen_svd-3187074

www.vibilagare.se/nyheter/audi-a4-bilen-med-minst-fel

www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130222/audi-a4-ar-bast-av-alla-enligt-dekra
  • Anonym (daf)
    ITpappan skrev 2015-02-08 19:35:52 följande:
    Ja, statistiken ljuger inte. Audi A4 ligger högst upp på listan över bilar med minst problem. Toppkvalité alltså. Annat än Kia det.

Sen att Audin är snygg och väldigt trevlig att köra är kanske bara en bonus?

mobil.svd.se/naringsliv/har-ar-den-mest-felsakra-bilen_svd-3187074

www.vibilagare.se/nyheter/audi-a4-bilen-med-minst-fel

www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130222/audi-a4-ar-bast-av-alla-enligt-dekra
    Är det inte lite meningslöst att länka 3 artiklar som alla hänvisar till samma rapport?
  • BennyS137

Hade samma problem med en Kia Ceed sw 2010 efter några tusen mil började det vibrera i framvagnen..kollade det och båda däckena utslitna i ytterkant.
    De på Windahls i Nora sa att jag måste kört på något vilket jag sa ej var fallet.
    Framvagnen stod helt felaktigt enl den däckfirma jag anlitade. Han sade att detta inte var den första nya Kia som kommit dit med felaktig framställning.

Köpte sen Kia Ceed sw 2013 och körde några tusen mil och vid första servicen sade de på Windahls att båda framdäckena var utslitna.
    Windahls hävdade återigen att jag måste gjort något så att det blivit fel med inställningen. De ställer in det noga på fabrik sa de. Men hur kör de ombord på båtarna i stressen visste de inte.

OBS! Kolla er köpta Kia hur det ärt med framvagnsinställningen innan ni tar den från bilhandlaren. Säg att koll av framvagnsinställning ska ingå i köpet..

USELT!!

• KIA Ceed

Jag tycker att det är Hedin som är problemet, jag talar av erfaring.

Jag fick nytt batteri på nybilsgarantien i 2010, dom säger dom sätter in nytt batteri...

Det går ett tag och jag får problemet med batteri igen, då ser jag på batteriet att det är från 2008....?!

Dom har bara laddat upp mitt gamla batteri eller laddat up ett gammalt och tagit betalt för ett nytt!!

Jag gör dom uppmerksamma på detta, men dom säger bara att dom vet inte vad som har skett, men nåt nytt batteri får jag inte.

Jag väljer då att polisanmälda Hedin för bedrägeri.

• Anonym (Saab)

Så går det tyvärr när man kompromissar med kvalitét. Svenskt(eller ja, fd svenskt) eller tyskt(har dock även träffat på otroligt tåliga toyotas!) upplever jag tickar på otroligt bra!

Har själv en Saab 93 kombi TTID(08:a) på 17.000 mil, kört snart 3.000 sen jag köpte den i september förra året, går som en klocka.
    Min morfar har en Saab 900 som gått närmre 35.000 mil, den är inte snällt körd och även krockad, men skrothögen rullar ännu!

Något som jag även brukar räkna in är krocktåligheten, jag vill åka säkert! Min sambo som jobbat inom brandförsvaret och smackat sönder bilar inför övningar, säger sig haft svårast med Saab och Volvos :)

Sen finns det klart måndagsexemplar och du kan ha otur med vilken bil du än köper!

• Ewald01

Jag skulle vara lite försiktig med Kia och även Hyundai. De är väl snygga bilar med mycket plats för barn och hund, men det finns bilmärken som är mer problemfria .... t.ex. Mitsubishi eller Toyota. Även Volvo V 40 och Mazda 3 funkar bra!

• Ewald01

Äldre Audi A3 är inte bland de bästa bilarna enl. statistiken:

www.used-car-report.com/sv/dekra-bilrapport/detalj/&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Baction%5D=show&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Bcontroller%5D=ModelData

Vill man ha en pålitlig bil måste man satsa på Mazda, Honda, Toyota eller Mitsubishi. Volvo går också bra, men är dyrare ...

• Danneturbo

köpte en Volvo XC 70 AWD  åm  2002  som hade rullat 6000 mil för 164.000kr, den var rostfri och fin, och snart  efter började problemen;- Hjul-lager fram, 12.000kr, strax efter hjul-lager bak 12.000kr... efter 6 månader fjädrar fram av, 8000kr, efter 3 månader fjädrar av och stötdämpare bak 10,000 kr.. efter 3 månader rattinställningen föll i min hand, kilade själv fast ratten så att den inte rörde sig upp och ner.. efter ca 2 mån slocknade alla mätare, svart i rutan nya mätare och montering 10.000kr... strax efter slutade motorvärmaren att fungera, till verkstad 5000kr, strax efter började bilen gå som en orm på vägen, hjulinställning på alla 4 hjul 7000kr.. sedan var det tid för kamrems-byte + multirem, vatten pump och spännrulle 7000kr.. sedan fastnade handbromsen och slipade helt nya michelin däck bak till blanka sliks, fick köpa nya michelin däck bak för 3.500kr..och verkstad for handbromsen 3000kr.. och då var det tid att byta hela avgasröret som läckte 10.000kr.. sedan berättade besiktningen att alla broms-skivor och broms-backar måste bytas, 10.000kr.. sedan plötsligt gick det inte att öppna bakluckan, låset hade gått sönder, 6000kr.. plötsligt märkte jag att fönsterhiss på höger sida inte fungerade, verkstad 4000kr,,, strax efter släcktes halvjusen, hittade ingen säkring, den finns inte helt enkelt, verkstad 3000kr.. listan kan göras hur lång som helst.. SNACKA OM SVENSK KVALITE !

• Danneturbo

Volvo XC 70 AWD 2002  -Och nu sist men inte minst rasade 4 hjuls-driften totalt, och värdet på bilen är ca 1 krona, det går alltså inte att köra med bilen alls, bak-axeln skramlar.. jag har fått nog !  Vi köper en kia ceed med 7 års garanti, jag har slutat att kasta pengar i soptunnnan. -Aldrig. aldrig, aldrig en volvo igen ! Tack för mig

• Danneturbo
    Torkels skrev 2015-02-08 19:05:09 följande:

Det var det klokaste ord jag hört på länge !  100%  Sanning
  • Anonym (Me)

Har haft två Kia, picanto den första. Ny från bilfirma, aldrig några problem, sålde efter 9 månader oxh bytte till en Kia ceed. Inte haft några problem alls med den (årsmodell 15)

Men om du har en 10-a borde nybilsgarantin gälla (förutsatt att servicen är gjord i tid) och då borde du inte betala en krona?

• FdKiaochFordsäljare

Hej!
    Helt ärligt så är jag förvånad över hur många som verkar tro att kvalitet är läder och flärd. 
    Jag har lärt mig genom att arbeta med ett amerikanskt märke och även ett asiatiskt att kvalité är antingen upplevd kvalité (läder, tyst kupé etc.) eller kvalité i konstruktionen/mekaniken (Toyota, Mazda etc.).
    Självklart finns det varumärken som har både och, saknar det ena eller andra. 
    Oavsett vilket hände det jag rekommenderade folk att titta åt ett annat varumärke än det jag sålde för att behovet var annorlunda och man värderade inte fördelarna mitt varumärke hade. 

Enklast när man köper bil är att ta reda på vad man själv vill ha, göra en bra behovsanalys över det funktioner/fördelar som skiljer sig genom märkena.
    Skippa att säg; jag vill ha backkamera, sensorer, automatlåda, taklucka och kombi, det är viktigast för mig! 
    Den typen av behov har nästintill samtliga märken på marknaden och kan fås i bilar för 200.000kr samt bilar för 4.500.000kr vilket gör urvalet väldigt svårt. 
    Fokusera istället på garantier, felmarginaler i rapporter typ: www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst-och-mest .
    säkerhetsaspekten i själva bilbygget; www.euroncap.com/sv .
    Värderar man nya motorer med mindre bränsleåtgång, vill man ha en tyst kupé framför lite ljudligare. Vill man ha möjlighet att helt och hållet anpassa sin bil eller kan man nöja sig med en förutbestämd utrustningsspecifikation. 

Väldigt många som köper bil tänker för mycket på hur det känns: jo jag älskar ringarna dom är viktiga för mig. 
    En bil är ett stort köp och det är viktigt att man trivs då man ska ha bilen ett tag men att bara gå på känslor och inte tänka rationellt är ytterst riskbenäget vilket kan kosta mycket pengar i slutändan. Samma sak gäller om man endast utgår efter behov, jag kör en V70 idag. 
    Aldrig åkt en så tråkig bil, fullkomligt värdelös i mitt eget intresse, MEN!
    Jag köpte den för att jag ville ha en stor och säker bil, autobroms, hyffsat tyst kupé och privatleasa men med en maxkostnad. 
    Vilket i sin tur gör att bilen helt och håller är perfekt för mitt behov. 

Jag säger dock som föregående talare, har ni servat Kian enligt serviceboken så skall garantin täcka problemet. Kia centralt är väldigt duktiga och brukar väldigt sällan tjafsa då de är måna om sitt varumärke.

• Anonym (gillar kia)

Hej!

jag har också en Kia, köpte den ny 2011 och vi har aldrig haft en bättre bil. vi har servat den varje år och verkligen varit supernöjda. nu tittar vi på att köpa en ny Kia igen.

Vi har verkligen fått värde för pengarna. jag är ledsen att du har haft såna problem. hoppas det löser sig för er.

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-04-23 00:33:02 följande:

Jag skulle vara lite försiktig med Kia och även Hyundai. De är väl snygga bilar med mycket plats för barn och hund, men det finns bilmärken som är mer problemfria .... t.ex. Mitsubishi eller Toyota. Även Volvo V 40 och Mazda 3 funkar bra!

Min Hyundai har rullat 11000 mil, vanlig service, aldrig nedslag på någon besiktning (mammas bil innan), ingen rost, årsmodell 2003.
  • Anonym (Made by Sweden)

Köpte själv en beg. Volvo v70 -07 lågmilare för några år sedan av ÅF (inte Hedin Bil).

Inte bränslesnål direkt, i jmr med din Kia. Bilen har nu rullat nästan 3000mil i min ägo, lagt 8k på grundservice och k-remsbyte, bilen går perfekt, finns inget att anmärka på.

Slitage drabbas alla bilar av mer el. mindre naturligtvis, jag skulle säga mindre på min.

Har haft andra märken tidigare! Men byter inte till annat än Volvo i framtiden, made by Sweden.

• Anonym (Anonymeous)

Till TS, Jag tror ni haft osedvanlig otur. Sen i kombination med att ni köpte på Hedin bil som iaf jag inte hört något gott om. Det är kanske så att det gått troll i just den bilen och att den var inbytt av just den anledningen, Ni råkade dra nitlotten att köpa den. En erfarenhet av bilhandlare är att de byter in, går ett varv runt bilen, sätter ett pris och väntar på att nån ska nappa. De vet inte mer om bilen än de kan se hos transportstyrelsen, ev servicebok och med sina egna ögon. Vad ni kunde gjort, innan ni köpte bilen, var att slå en fordonsfråga på bilen, kolla tidigare ägare och RINGA denne och ställa frågor. Ofta är det aldrig några problem att göra det, vederbörande har inget garantiåtagande och kan ju lugnt påtala de ev brister de upplevts utan personliga repressalier..

Har en god vän som hade en Hyundai som var behäftat med allvarliga mekaniska problem, så stora att det blev juridisk sak av det och som slutade med att han fick häva köpet och få en ny, likadan men ANNAN bil. Han frågade förstås aldrig bilfirman vad de skulle göra med hans gamla bil men det gick 3-4 veckor efter han lämnat tillbaks sin krånglande bil innan det faktiskt ringde en person, denne tyckte det var underligt att bilen var så billig och att den var servad så många gånger under så kort tid. Den digitala verkstadshistorikens längd, var tydligen i  klass med bibeln. Min vän förklarade vad de gått igenom och killen som ringde tackade och bugade och valde något annat...

Det första man kommer på är väl att ni får sälja bilen och köpa något annat men, då är ni ju en del i problemet med. Säger ni rakt ut att ni haft jobbiga problem med bilen, lär ni dels knappast sälja den, och är någon intresserad, får ni inte ens i närheten av vettigt pris för den. Det kallas problemförflyttning. Det gjorde första ägaren som bytte in den på bilfirman, jag hävdar att bilfirman inte hade en aning om detta (se ovan förklaring) men de ändå har ett stort ansvar i egenskap av företag, sen köpte ni den och då är ni en del av problemförflyttningen. Ska ni rida ut det eller skita i det och göra som alla andra och byta in den så förflyttas problemet återigen? Rent moraliskt inget enkelt val... 

Svar på tråden Kia Ceed - jävla biljävel!!!