• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Godast: nektarin eller persika?
  • Aniiee

Persika, för jag kan åtminstone äta persikoglass. Nektaringlass kan jag inte äta, då svullnar halsen igen på tre röda. 

Key change, MOFO!
  • EnKatta

Vad konstigt, det är ju samma frukt! Bara att den ena är luden och den andra inte, det ska tydligen till och med kunna växa båda delar från ett och samma träd...

• Flisan79

Jag tycker persikor nog eg smakar bättre men föredrar nektariner då de oftare är hårda (vilket är hur jag vill ha dem)

• Themis
    EnKatta skrev 2014-07-30 00:21:05 följande:

Vad konstigt, det är ju samma frukt! Bara att den ena är luden och den andra inte, det ska tydligen till och med kunna växa båda delar från ett och samma träd...

Nej, det behöver inte bli samma resultat ur allergisynpunkt bara för att frukterna tillhör samma art.

Allergiker som jag kan t.ex. reagera olika på olika äpplesorter, och dem kan man ympa flera sorter på samma träd. Min reaktion har att göra med hur mycket av ett visst protein som finns i frukten och det finns allt från gamla svenska sorter som är helt utan till de som innehåller så mycket att jag får svåra besvär.

Är man allergisk tål man ofta upphettad frukt bättre, eftersom värmen deformerar proteinet jag inte tål så att kroppens antikroppar inte känner igen det lika bra och därmed reagerar mindre eller om jag har tur inte alls.
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • fluu

Nektarin är mycket godare! Persikor är ludna och sträva i skalet och blir lätt mosiga.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • IsDimma

Vildpersika är helt klart godast!
    Men av dom vanliga så föredrar jag nektariner för att det är lättare att äta skalet

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
Svar på tråden Godast: nektarin eller persika?