• liiisa93

Osäker pga föräldrarpenningen

Jag är 21 år och jag plussade i måndags och ska till BM i nästa vecka. Jag har haft inställningen att om det händer att jag plussar så händer det p.g.a att jag absolut inte kan tänka mig att avbryta graviditeten.
    Men nu är jag och min sambo ändå så osäkra på att behålla för att vi hela tiden får höra att mammapenningen är dålig. Jag blir arbetslös i augusti och kommer enbart gå på timmar och min sambo har fastjobb. Hur uppfattar ni andra det här med ekonomi delen?

• Svar på tråden Osäker pga föräldrarpenningen
  • Limaliie

Visst är det en fördel om båda har jobb och tillsvidareanställning, men ibland blir det inte som man tänkt sig.

Min man är tillsvidareanställd med en bra lön medan jag kommer få lägsta nivå på föräldrarpenningen. Men vi kommer klara oss utmärkt även om vi inte tar ut fulla veckor

Jag tänker att huvudsaken är att ena har tillsvidareanställning iallafall, det känns tryggt. Vi kunde liksom inte vänta med att bli gravida då vi har svårt att bli det och jag är 31 nu.

• Lady Gaga

Om du har arbetat i 6 månader eller längre, när du blir arbetslös, och tjänat över 180kr per dag så kan du ju skydda den inkomsten genom att skriva in dig på arbetsförmedlingen. Då kan föräldrapenningen komma att beräknas utifrån inkomsten du hade från ditt arbete. 

Ring fk och kolla närmre på detta.

Silence! I KEEL you!
Svar på tråden Osäker pga föräldrarpenningen