• Anonym (Husvagnsturen)

Ingen semester med bonus, pga mej...

Har en sambo som har två barn sen förut. 17 å 21år.
    Vi fick en pojk å sedan tvillingflickor, väldigt tätt.
    Dom är nu 3 å nästan 2år.
    Köpte en stor bil med sju plaster,
    plus att vi har en liten "jobb-bil" med plats för 5pers.

Jag var iväg till storbarnens mamma för att hämta dom, på vägen hem,
    råkar det inträffa en incident.. Jag kör rakt på en grävling så massa saker på bilen går sönder..

Det resulterar i att vi inte kan åka på den husvagnsresa vi tänkt oss de kommande dagarna.
    För sen ska barnen iväg till olika ställen med sin mamma.

Nu är mamman rasande å menar att jag bryr mej aldrig om storbarnen å tydligen njöt jag av att storbilen gick sönder så vi inte kunde åka alla.

Det tråkiga är att jobb-bilen är så liten så man får inte dra så mycket med den.
    Ena storbarnet har en bil, utan drag..

Vi har pratat med barnen å sagt att vi kan ju hitta på något annat.
    Hyra en stuga tex å åka två bilar dit.
    Men inget duger..
    Storbilen blir inte lagad än på någon vecka,
    å sen ska barnen iväg på annat å skolan drar igång igen.

Blir så satans arg på mamman som alltid ska klanka ner på mej!!
    Det kunde lika gärna varit min sambo som kört på grävlingen...  Gråter

• Svar på tråden Ingen semester med bonus, pga mej...
  • SecretMe

!Där är en grävling, jag kör ihjäl den så jag slipper åka på semester! Jiippiiii!!

Eller?

Strunta i den där surmamman, ibland händer saker som förändrar planerna.
    Så är det för alla någon gång.

• Påven Johanna

Löjligt. 
    Det måste väl vara något fel som är trasigt på en person som resonerar som hon gör. 

Hur gick det med grävlingen?

• Anonym (Sara)

Om nu det stora barnet har egen bil, varför skulle du hämta dom då..? Det förstår jag inte riktigt.

Men gjort är gjort och ärligt talat, skit i att mamman tror att du gjorde det med flit. Det låter som att ni husvagnssemestrar varje år? Kanske ta en paus och bara vara hemma i år då, kanske finns det något som behöver göras med huset? Har ni några bra ställen i närheten ni kan åka till, bara över en dag? Typ liseberg, kolmården, skara sommarland, gröna lund, high chapparall osv... Så blir det NÅGOT roligt iallafall!

• Anonym (Husvagnsturen)

Det är första sommarn vi har egen husvagn.
    Förra året lånade vi en å åkte med våra små.
    Då blev dom stora lite småsura, trots att dom den veckan var långt nere i Strömstad!

Jag skulle hämta storbarnen den kvällen för att stora21 ville inte ha bilen stående hos oss.
    "tänk om nån snor mina ljudsaker när ingen bevakar huset"
    Orolig som bara den för sin bil med, med (enligt mej) onödigt dyra å många ljudsaker i..

Tyvärr så bor vi så väldigt långt bort från Kolmården, Skara å liknande saker..
    Förra sommarn åkte vi runt nere i Dalarna, men de stora är trötta på detta..
    "varför ska vi åka på sånt vi redan sett..."
    Så denna sommarn tänkte vi åka runt i Värmland å campa.
    Bara att åka dit ner tar sin tid för oss..

Men nu har jag å sambo pratat på å ställa in semestern å spara pengarna till en rejäl jullovsresa till Värmland.
    Bo på Selma spa(?) i Sunne å bara må gott.
    Då har vi sommarns semesterpengar kvar plus att vi hinner spara ihop lite extra till julresan.

Hoppas hoppas storbarnen går med på det!!
    Så får vi försöka göra en husvagnsresa nästa år.

Grävlingen, den överlevde nog...?
    Omtumlad å yr blev den nog.
    Men den smet från platsen..

• Anonym (suckis)
    Anonym (Husvagnsturen) skrev 2014-07-30 21:23:02 följande:

Det är första sommarn vi har egen husvagn.

Förra året lånade vi en å åkte med våra små.

Då blev dom stora lite småsura, trots att dom den veckan var långt nere i Strömstad!

Jag skulle hämta storbarnen den kvällen för att stora21 ville inte ha bilen stående hos oss.

"tänk om nån snor mina ljudsaker när ingen bevakar huset"

Orolig som bara den för sin bil med, med (enligt mej) onödigt dyra å många ljudsaker i..

Tyvärr så bor vi så väldigt långt bort från Kolmården, Skara å liknande saker..

Förra sommarn åkte vi runt nere i Dalarna, men de stora är trötta på detta..

"varför ska vi åka på sånt vi redan sett..."

Så denna sommarn tänkte vi åka runt i Värmland å campa.

Bara att åka dit ner tar sin tid för oss..

Men nu har jag å sambo pratat på å ställa in semestern å spara pengarna till en rejäl jullovsresa till Värmland.

Bo på Selma spa(?) i Sunne å bara må gott.

Då har vi sommarns semesterpengar kvar plus att vi hinner spara ihop lite extra till julresan.

Hoppas hoppas storbarnen går med på det!!

Så får vi försöka göra en husvagnsresa nästa år.

Grävlingen, den överlevde nog...?

Omtumlad å yr blev den nog.

Men den smet från platsen..

Men hör du hur du själv låter?? "Hoppas storbarnen går med på det."

Exakt när lämnade ni över föräldraansvaret till barnen och varför??

Det ni borde fokusera på är att ta tillbaka föräldraansvaret och lära era barn vad tacksamhet är. Och tänka att den dagen barnen betalar sina egna semesterresor får de bestämma vart de åker. Tills dess är det ni vuxna föräldrar som har sista ordet.
  • mamaleona

Tycker även jag det låter vääälidgit märkligt att dom stora vill komma med vad biomamman än säger. Hade ALDRIG lyckats här, (har mina o dina barn som är mellan 18 o 23). Never.

• mamaleona

Tycker även jag det låter vääälidgit märkligt att dom stora vill komma med vad biomamman än säger. Hade ALDRIG lyckats här, (har mina o dina barn som är mellan 18 o 23). Never.

• Anonym (Husvagnsturen)

Det här med att hoppas dom går med på det,
    då blir det u iaf någon semesterresa med pappan å (förhoppningsvis) bättre än vad som först var planerat.
    Vi ville att även de stora ska få säga vad de vill göra.
    Utan att det ska bli sura miner.
    Visst, även jag tycker många gånger att dom visar otacksamhet.
    Men nu hade vi tänkt göra något som även dom tycker om..

De stora känner sej mest tvingade av sin mamma för att hon ska få "ledigt" i sommar.
    Förr har det varit att dom varit här i två veckor, men det har varit lite si å så med det de senaste åren.
    Stora17 har även svårt att skaffa sej nya vänner å "tappar bort" de denne lyckas få som vänner för en stund.
    Mamman tycker detta är så jobbigt att stora17 ofta sitter hemma å vill ha mammans alla uppmärksamhet.
    Samma sak här, pappans uppmärksamhet till max!

• Mapa
    Anonym (Husvagnsturen) skrev 2014-07-30 18:04:12 följande:

Jag försöker att inte bry mej om vad mamman säger..

Men till sist blir man bara less..

När vi fick vår pojk så började det.

Det handlar bara om att hon är avundsjuk.

Vi har även funderat på att hyra en bil,

men.. Det kostar så grymt mycket om vi ska kunna åka iväg på den resa vi tänkt.

Visst kan man hyra en stor bil å åka en kortare tur.

Men som nån skrev, det ska finnas någon ledig i dessa tider.

Å vi som bor långt ute på landet.. Känns som att halva semesterresan går åt till att hämta hem den bilen.

De närmaste biluthyrarna har ju bara små bilar.

21åringen "måste" få följa med för att mamma tycker att pappan ska ta lite ansvar för sina storbarn..

Tror egentligen inte att han är så sugen på att följa med..

Vi sa att det är väl okej att han blir med när det ändå finns plats.

Men... Nu är det som det är..

Kände bara att jag ville skriva av mej lite.

Även jag känner mej frustrerad över den trasiga bilen.

Även jag hade ju sett fram emot denna resa..

Har ni inte försäkring???? För oss ingick hyrbil medan vår bil var på rep..
  • Anonym (Husvagnsturen)

Jo vi har försäkring.
    Hyrbilen är gratis i tre dagar..
    Sen får man betala för den..

• Anonym (Liv)
    Anonym (Husvagnsturen) skrev 2014-07-31 16:09:27 följande:

Jo vi har försäkring.

Hyrbilen är gratis i tre dagar..

Sen får man betala för den..

Då blir det nog billigare att hyra bil några dagar extra än att hyra en stuga. Hoppas att ni får trevligt på semestern med bonusarna och inte låter denna incident förstöra semestern.
  • Anonym (suckis)

Jag skulle säga att det låter som ni två föräldrar har stora problem med personliga gränser och att agera som vuxna i er egen familj. Det är nämligen varken hälsosamt eller ansvarsfullt att låta sig köras över av en främmande kvinna (som definitivt inte tillhör er familj) eller av era (mannens) vuxna barn.

• Jeaninne

Men käre värld. Har inte "storbarnen" några kompisar att vara med? Eller något sommarjobb?  Varför vill de sitta i en husvagn med småbarn och styvmor?

• Michelle 341
    Jeaninne skrev 2014-07-31 18:07:23 följande:

Men käre värld. Har inte "storbarnen" några kompisar att vara med? Eller något sommarjobb?  Varför vill de sitta i en husvagn med småbarn och styvmor?

Brukar sällan hålla med dig men tänke precis samma sak. Dom där vuxna låter otrolig bortskämda, sundercurlade, och omogna. Nä, det är inga stora barn, det är VUXNA barn och jag utgår ifrån att dem betalar sin egen del på semestern om de ska med.
  • Anonym (Husvagnsturen)
    Michelle 341 skrev 2014-07-31 20:51:54 följande:
    Brukar sällan hålla med dig men tänke precis samma sak. Dom där vuxna låter otrolig bortskämda, sundercurlade, och omogna. Nä, det är inga stora barn, det är VUXNA barn och jag utgår ifrån att dem betalar sin egen del på semestern om de ska med.

Nej dom betalar tyvärr inget...
    Dom har inga sommarjobb å stora17 ska börja sista året på gymnasiet till hösten.
    Stora21 har haft ett enda sommarjobb i sitt liv.
    Sålde jordgubbar som tydligen var döööööötråkigt som f......

Jag har själv lite svårt att förstå varför de vill vara med oss,
    men dom vill väl ha lite tid med pappan..
    Eller så är det för att deras mamma tvingar dom vara hos oss,
    för att hon själv ska få egentid.

Men egentligen, ska man behöva kräva egentid på det viset när man har så stora barn?
    Kan förstå det bättre när man har mindre barn att man kanske vill få lite egentid, åtminstone någon kväll.. Men dom är ju ändå 17 å 21 å bor hemma.
    Utan att betala det för sej.
    Mamman får ju underhåll för stora17, men det räcker ju tydligen inte till.

• Michelle 341
    Anonym (Husvagnsturen) skrev 2014-08-01 10:18:11 följande:

Nej dom betalar tyvärr inget...

Dom har inga sommarjobb å stora17 ska börja sista året på gymnasiet till hösten.

Stora21 har haft ett enda sommarjobb i sitt liv.

Sålde jordgubbar som tydligen var döööööötråkigt som f......

Jag har själv lite svårt att förstå varför de vill vara med oss,

men dom vill väl ha lite tid med pappan..

Eller så är det för att deras mamma tvingar dom vara hos oss,

för att hon själv ska få egentid.

Men egentligen, ska man behöva kräva egentid på det viset när man har så stora barn?

Kan förstå det bättre när man har mindre barn att man kanske vill få lite egentid, åtminstone någon kväll.. Men dom är ju ändå 17 å 21 å bor hemma.

Utan att betala det för sej.

Mamman får ju underhåll för stora17, men det räcker ju tydligen inte till.

Hmm.. låter som att mamman hämmar dom i mognaden och vill behålla dem små längre. När jag var 21 hade jag jobbat sedan flera år tillbaka, ägde hus, var gift och hade ett barn på väg. Visst semestrade vi med mina föräldrar ibland men då på vuxna villkor. Alltså som vänner där jag och min man betalade för oss själva. Är man över 18 är man myndig och borde inte längre belasta föräldrarna ekonomiskt. Vill 21 åringen ha egentid med sin pappa kan dem ju gå ut och ta en öl? Ja, att mamman vill ha egentid är märkligt. Om man mot förmodan fortf har vuxna barn hemma brukar det inte vara mycket man ser av dom. Oftast kommer dom i så fall bara hem och käkar och slänger av lite smutsvätt och sen drar dom till kompisar, jobb, flickvän m.m. Tycker synd om dig TS som ska stå ut med vuxna människor som beteer sig som fjortisar! Är dem lite efterblivna?
  • Lillusen

Men hjälp, det är väl inte direkt ditt fel att bilen hick sönder, det måste ju alla inblandade fatta. Tror både du och din man måste skaffa lite pondus och säga till "ungarna" att sluta tjura. Visst, dom blir besvikna, troligtvis blir mamman det också, jag kan gissa att hon känner sig ganska så kvävd av sina barn och hade sett fram mot det här andningshålet, men någon gräns måste det i alla fall finnas.

Svar på tråden Ingen semester med bonus, pga mej...