• Tilda05

Nässpray i örat?!

Ska imorgon ut och flyga med Tilda som är 9 månader.
    Men hon är förkyld

Fick då tips av en mamma att man kan ha nässpray i öronen!

Har någon här testat detta? Hur gick det?

Ni andra vad tror ni om saken?

• Svar på tråden Nässpray i örat?!
  • MammaMu76

Varför i örat??
    Ge nässprayen där den ska va så ska du se att det hjälper.
    Lycka till

• ALM

Aldrig hört, måste vara hur obehagligt som helst. Spraya som vanligt i näsan bara. Ammar du så gör det vid start och landning.

• Jennie Brunflo

Nej nej....man KAN ha nässpray i näsan på de mindre barnen innan flygning för att lätta på trycket.

Effektivast är dock att amma eller ge ersättning vid start och landning.

Inte nässpray i öronen!!

• Tilda05

Nej, jag förstår att ni tror att jag skämtar men hon mena på allvar att de alltid hade gjort det med sin största barn, alltså nässpray i näsa och öron!!

Men jag måste ju säga att jag blir lite nyfiken att tästa på mig själv
    har själv väldiga problem då jag flyger.

• ALM

Tycker nog inte du ska exprimentera på dig själv i heller Ta själv i näsan och tugga tuggummi och drick.

• Tilda05

Har redan bestämt mig för att testa.....:-}

Är sådan som måste testa då jag hör något!!!!!

Ska ge Tilda nässpray i ÖRAT endast och sedan ge henne välling!
    Hon slipper nässpray i örat

• FixarFrasse

Nässpray drar ju samman blodkärlen (och dämpar på så sätt svullnaden), så SÅ himla långsökt är det kanske inte....

Får mig osökt att tänka på yngre dagar då man kunde köpa vanliga näsdroppar (finns kanske fortfarande) och droppade dem i ögonen när man var bakis och rödsprängd och behövde se respektabel ut...
    "Clear-Eye" som såldes/säljs utomlands är ju bara en variant på näsdroppar har jag fått förklarat, men vågar iofs inte garantera den farmakologiska sanningen i detta...

• Tilda05

FixarFrasse:

Kul

Är nog lite skönare med de där dropparna än spray!

För till barn finns det iallafall näsdroppar. Undrar om det finns till vuxna?

• FixarFrasse

...om du sprayar en bra dos i en liten skål får du ju iofs droppar av det, kanske kan få in det med en litet pipett i st. (se bara till att ha det kroppsvarmt så känns det nog inte så läskigt)?

• kinsan

Nässpray i näsan. Verkar avsvällande på slemhinnorna. Eftersom öron-näsa-hals har samband verkar det avsvällande även i öronen. Men som sagt, det skall vara där det skall och ingen annanstans. Ge flaska eller amma under start o landning så ska du se att det går som en dans. Flög själv med sonen till MAdeira när han var 8 mån och snuvig och det gick super. Lycka till!!

• kissemjao

Nässprayets sammandragande effekt på slemhinnorna, gäller ju även för öronen. En förkyld bebis med öronvärk kan få lindring, genom nässpray. Den lokala avsvällande effekten har så stor spridning att det även avlastar tryck mot örat (såvidare det inte är öroninflammation).
    Detta endast genom intag av nässprayet i näsan och inte i örat.

Jag skulle definitivt inte mixtra med nässpray i öronen. Speciellt inte på ett barn som redan är förkylt! Det kan ju vara öroninflammation på G:
    Själv har jag eksem och annat otyg med mina öron, och jag vet hur lite det ska till för att orsaka problem och smärta med öron.... Nässpray i ett förkylt öra... Aj aj.

• kissemjao

Kinsan hann visst före!!!

• Tilda05

Har nu testat på förkylda mig, här nere på marken

Det var ej så otäckt som jag trodde!

Och jag hör nog lite bättre!!!

Tack för era tankar!

• Elka

Jag har faktiskt testat att spruta nässpray i öronen när de har svällt igen när jag flygit och varit förkyld. Det fungerar. Men jag vet inte om det är bra dock.
    Annars finns det avsvällande tabletter (Rinexin) som fungerar som nässpray fast i tablettform. Vet inte om man kan ge det till småbarn...

Jag flög med min son när han var förkyld. Han fick bara näsdroppar i näsan och han hade inte ont i öronen vad jag kunde se iallafall.
    Lyckat till med allt.

• Noddan

Funkar!

Används av flygvärdinnorna när de har lätt förkylning, fast om det är "bra" för små barn kan jag inte svara på!

• nattinattio

räcker säkert bra med näsdroppar i näsan och sugrörsdaft/flaska vid start å landning!

har man super känsliga öron så kan man trycka våta servetter i pappersmuggar å hålla dem mot öronen, enl några läkare. hur man kan hålla muggarna för öronen på små barn är en annan gåta..

• Patio

Med en ensamstående flygvärdinne-mamma, så blev det mycket resor för mig som barn (fick följa med mamma på längre sträckor då hon inte hade barnvakt - mycket smidigare på 90-talet). ;) Jag fick näsdroppar i öronen. Såna där små plasttuber. Några droppar bara - det funkade. En annan sak som funkar (som dock inte längre ges på flygen) är att ha plastmuggar med kokheta våtservetter i. Håll plastmuggarna mot öronen (den sidan man dricker från), så släpper trycket. Jag hade iof inte bara lock för öronen då jag fick detta, utan svinigt ONT i öronen! Det hjälpte, locket släppte och värmen lindrade. :)

Svar på tråden Nässpray i örat?!