• Ellinor

antiskall halsband

Hej! Hoppas jag kan fåvettiga tips här. Dömande besserwissar undanbedes!!
    Vi har en lhasa/shitzu hane som är hur go och gla som helst. Han är en omplacerings hund som när han kom till oss var helt rumsren men lyssna ej på kommandon äter bara ur plastskål då han är väldigt räd för glänsande skålar såsom rostfritt eller porslin.
    han skäller när han hör ljud om grannen kommer hem eller om vi inte är hemma. Så nu har våra grannar börjat klaga då det är nonstop och jag förstår dem självklart! !
    Vi pratar om ett antiskall halsband som lösning på detta då situationen inte är hållbar. Tanken är då att han bara har det när vi ej är hemma. För när vi är hemma kan vi hålla uppsikt och lära bort skällandet. Har ni några tips? Funkar det? Vi menar inte att vi vill bli av med honom men om skällandet inte upphör så måste ju åtgärder tas in så som omplacering där han aldrig är ensam. Men fram tills dess vill vi testa allt!!! Han är en väldigt stor individ i vår familj och vi vill ha kvar honom. Hjälp!!!

• Svar på tråden antiskall halsband
  • Ellinor

Han måste ju för sin egna skull lära sig vara själv och inte skälla även vår. Det kommer ju komma tillfällen när vi ej är hemma. Vi har med honom så mycket vi kan, men vi har ju en liten son med och har ju ett ansvar gentemot honom med gällande hans aktiviteter etc.

jag tror att hunden vart ensam i max 4 timmar SAMMANLAGT sen han fick komma hit.

• Dexter dot com
    Ellinor skrev 2014-08-02 21:57:07 följande:

Han måste ju för sin egna skull lära sig vara själv och inte skälla även vår. Det kommer ju komma tillfällen när vi ej är hemma. Vi har med honom så mycket vi kan, men vi har ju en liten son med och har ju ett ansvar gentemot honom med gällande hans aktiviteter etc.

jag tror att hunden vart ensam i max 4 timmar SAMMANLAGT sen han fick komma hit.

Men om han vart ensam "bara" 4 timmar på 8 månader sammanlagt kan väl inte grannarna klaga ?! Har ni satt upp lappar och förklarat för grannarna att ni tränar ?
    Att sätta på en otrygg hund med taskigt självförtroende antiskallhalsband är ju fruktansvärt och kommer garanterat förstöra hunden ännu mer.
    Börja om med ensamhetsträningen och skaffa hundvakt tills hunden är trygg nog att klara av ensamheten.
  • Ellinor

Jag blir så trött på detta. Det handlar inte om att behöva skaffa en dagmatte. Hur skall vi skaffa en dagmatte när vi försöker anpassa vår hund til att vara ensam när nått oförutsägbart inträffar eller en tripp iväg på tumanhand. Ensamhetsträningen är något som pågår dagligen och då sätter jag mig i ett annat rum eller går ut i trädgården för att kunna höra om det blir ett resultat. Antiskall är en sist utväg I fall inget annat funkar. Jag har sagt till grannarna att vi tränar. Han är en omplacerings hund med en massa problem och som jag skrev tidigare så var det som att få hem en valp som måste tränas från grunden dock en väldigt rumsren valp.

lika så att man måste anpassa sig för sin hund så måste hunden anpassa sig efter sin familj.

• Apopan
    Ellinor skrev 2014-08-04 13:48:10 följande:

Jag blir så trött på detta. Det handlar inte om att behöva skaffa en dagmatte. Hur skall vi skaffa en dagmatte när vi försöker anpassa vår hund til att vara ensam när nått oförutsägbart inträffar eller en tripp iväg på tumanhand. Ensamhetsträningen är något som pågår dagligen och då sätter jag mig i ett annat rum eller går ut i trädgården för att kunna höra om det blir ett resultat. Antiskall är en sist utväg I fall inget annat funkar. Jag har sagt till grannarna att vi tränar. Han är en omplacerings hund med en massa problem och som jag skrev tidigare så var det som att få hem en valp som måste tränas från grunden dock en väldigt rumsren valp.

lika så att man måste anpassa sig för sin hund så måste hunden anpassa sig efter sin familj.

Anledningen till att hundvakt kan vara en bra idé i kombination med ensamhetsträning, är ju att en riskerar gå många steg tillbaka i träningen om hunden lämnas ensam innan den är redo.. Det är ju därför det kommer som förslag. Sedan så måste en ju utvärdera vad som är viktigast; att hunden mår bra medan den är ensam, eller att den är tyst när den är ensam. Ett antiskallhalsband kommer ju liksom inte spraya bort otryggheten och oron hos hunden, utan bara hur den får utlopp för detta.
  • DeLo

Vad bra,
    fungerar nog perfekt att göra en osäker hund ännu mer osäker.. DemonKräks

• Dexter dot com
    Ellinor skrev 2014-08-04 20:53:26 följande:

Klart som fan att hunden skall må bra! vilka antydanden! 

Personligen tycker jag nog att människor som ens överväger att använda antiskallhalsband och inte ens kan tänka sig fixa hundvakt åt sin otrygga hund inte är intresserade av sin hunds bästa.
  • DeLo
    Dexter dot com skrev 2014-08-05 10:53:14 följande:
    Personligen tycker jag nog att människor som ens överväger att använda antiskallhalsband och inte ens kan tänka sig fixa hundvakt åt sin otrygga hund inte är intresserade av sin hunds bästa.
  • Ellinor

Personligen så tycker jag att folk som vägrar läsa vad man skriver ska hålla käft. Vi bad om tips inte angrepp. Som sagt ät han med oss överallt i princip. Alltså är hund vakt ej aktuellt när han tilloch med är med oss på jobben varje dag. Under de senaste dagarna har han gjort så många framsteg och är tilloch med social mot andra människor.

Jävla människor ni är som drar alla över en kam för att man ställer en fråga. Kan du förklara för mig hur man anställer en hundvakt 3 på natten för att man måste åka till akuten med sitt barn? hur ska vi förutse sådana saker?

Det står ju klart och tydligt att ni skiter i vad som skrivs och hittar på en egen version av min fråga.

Det står ingt om att vi köpt ett halsband jagfrågade hur det fungerade. Idioter

• Maria 434
    Dexter dot com skrev 2014-08-05 10:53:14 följande:
  • Nenne666
    Ellinor skrev 2014-08-06 14:01:11 följande:

Personligen så tycker jag att folk som vägrar läsa vad man skriver ska hålla käft. Vi bad om tips inte angrepp. Som sagt ät han med oss överallt i princip. Alltså är hund vakt ej aktuellt när han tilloch med är med oss på jobben varje dag. Under de senaste dagarna har han gjort så många framsteg och är tilloch med social mot andra människor.

Jävla människor ni är som drar alla över en kam för att man ställer en fråga. Kan du förklara för mig hur man anställer en hundvakt 3 på natten för att man måste åka till akuten med sitt barn? hur ska vi förutse sådana saker?

Det står ju klart och tydligt att ni skiter i vad som skrivs och hittar på en egen version av min fråga.

Det är som vanligt här inne. Vad skönt att du haft bra dagar med hunden din. Hoppas ni löser detta.
  • Dexter dot com
    Ellinor skrev 2014-08-06 14:01:11 följande:

Men vad är då problemet och vad ska ni med ett antiskallhalsband till när hunden aldrig behöver vara ensam?

• Hallonbåt02

Jag har aldrig hört om att det skulle ha lyckats på någon hund att använda antiskällhalsband men det kanske finns någon som har lyckats. 
    Du har en ras/raser som är kända för att larma så där har du en sak som är svår att få bort helt och om hunden har haft det annorlunda med sin inlärning innan ni fick honom så tror jag bara att det är fortsätta träningen som ni håller på med.
    Hoppas att det löser sig

• poo90

Helt ärligt så har jag lyckats med antiskallhalsbandet. Min lilla är med på jobbet och skällde för minsta ljud eller ifall någon kom in på avdelningen. Försökt avleda med att upptäcka eventuella skalltriggande situationer men misslyckats 90% av gångerna. Omöjligt att ha koll på henne hela tiden. Så desperat som jag var gav jag halsbandet en chans. Det räckte med 3 skall så förstod hon grejen. Hon blev lite rädd och sökte tröst men jag ignorerade och nu är det mer som "just det, inte MIN uppgift att skälla på allt och alla". Nu kan hon springa i trädgården utan att skälla ut grannarna och är så mkt mer avslappnad! Harmonisk och många på jobbet har märkt det också. Vi slipper bli ovänner! 
    (jag var OTROLIGT skeptisk till halsbandet)
    Hemma är hon ensam någon gång ibland, gnäller när vi går ner för trappan men sen är hon tyst. Vi har stått utanför fönstret och lyssnat, länge. Där behöver vi inte använda halsbandet och har aldrig behövt heller. 

Svar på tråden antiskall halsband