• MammasPojke13

Storlek i gummistövlar

Min lilla börjar på förskolan i september och behöver ett par gummistövlar tills dess. Han har inte lärt sig gå ännu, så kommer väl mest sitta stilla, krypa och gå med stöd lite skulle jag tro. Men hur många cm större ska stöveln vara än foten? Vill ju helst kunna ha dem till våren också då dem kanske inte bli använda så mycket nu på hösten innan vintern kommer. Tänkte att man kanske kan lägga i en extra sula annars också om de skulle vara för stora nu till hösten? Är mitt första barn så har verkligen noll koll haha. Så är tacksam för hjälp! :)

• Svar på tråden Storlek i gummistövlar
  • MammasPojke13
    ursula skrev 2014-07-31 20:26:45 följande:

Köp storlek 35 så kan ha dem många många år

Människor som dig, är enbart tragiska..
  • MammasPojke13
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-31 20:22:17 följande:

Jag vet att folk köpt regnvantar som krypande barn haft på fötterna (vi tog storasysters gamla skalvantar i våras). Att krypa i stövlar är ingen hit utan de glider lätt av. Hade jag haft ett icke-gående barn som börjat dagis skulle jag gjort så och sen köpt stövlar när barnet börjar gå.

Fast han går ju utmed saker osv.. Kanske blir svårt att göra det med vantar på fötterna? Man kanske kan fråga förskolan vad dem rekommenderar och föredrar där?
  • Flickan och kråkan

Gummistövlar är lite luriga. Rekommendationen är 1,5-2 cm när det gäller gummistövlar och vinterkängor. Problemet är dock precis som någon skrev ovan att de lätt åker av om de precis lärt sig gå och de är väldigt stora. 

Sedan beror det lite på modell. Min yngsta är 13 månader och har ett par vikingstövlar i storlek 22. Han har annars storlek 20/21 så de är nog närmare 2 cm för stora. Hittade ett par riktigt tjejiga stövlar i rött och rosa med blommor och fjärilar i en fyndlåda. Märkligt nog inte helt sällan stor skillnad på "flick-" och "pojk-"-stövlar. De som är tänkta för pojkar är ofta kortare och vidare. De vi köpte nu är relativt höga och lite svängda eller "figurgjutna" eller vad man ska kalla det. Sitter på bra även om de är stora.

• ursula
    MammasPojke13 skrev 2014-08-01 09:28:20 följande:
    Människor som dig, är enbart tragiska..
    Det är du som är tragisk, skulle du själv vilja gå i för stora kläder och skor. Det är barnen som ska ha det bästa för det är de som är ute och leker . När han börjar gå i höst , hur lätt är det att gå med för stora stövlar
  • MammasPojke13
    ursula skrev 2014-08-01 10:59:32 följande:
    Det är du som är tragisk, skulle du själv vilja gå i för stora kläder och skor. Det är barnen som ska ha det bästa för det är de som är ute och leker . När han börjar gå i höst , hur lätt är det att gå med för stora stövlar
    Vart har jag skrivit att jag ska köpa för stora stövlar?! Ingenstans. Dags att skaffa glasögon!
  • MammasPojke13
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-01 09:48:51 följande:

Gummistövlar är lite luriga. Rekommendationen är 1,5-2 cm när det gäller gummistövlar och vinterkängor. Problemet är dock precis som någon skrev ovan att de lätt åker av om de precis lärt sig gå och de är väldigt stora. 

Sedan beror det lite på modell. Min yngsta är 13 månader och har ett par vikingstövlar i storlek 22. Han har annars storlek 20/21 så de är nog närmare 2 cm för stora. Hittade ett par riktigt tjejiga stövlar i rött och rosa med blommor och fjärilar i en fyndlåda. Märkligt nog inte helt sällan stor skillnad på "flick-" och "pojk-"-stövlar. De som är tänkta för pojkar är ofta kortare och vidare. De vi köpte nu är relativt höga och lite svängda eller "figurgjutna" eller vad man ska kalla det. Sitter på bra även om de är stora.

Ja, det är verkligen lurigt det här med storlekar och det kan som sagt skilja otroligt mycket beroende på vilket märke och hur stöveln ser ut. Vet du hur lång din sons fot är?
  • ursula
    MammasPojke13 skrev 2014-08-01 11:03:41 följande:
    Vart har jag skrivit att jag ska köpa för stora stövlar?! Ingenstans. Dags att skaffa glasögon!
    Du har skrivit att de ska räcka till våren också,Ska de räcka i vår också lär de vara för stora i september
  • MammasPojke13
    ursula skrev 2014-08-01 11:16:16 följande:
    Du har skrivit att de ska räcka till våren också,Ska de räcka i vår också lär de vara för stora i september
    Läs om - läs rätt!

Och nej, dem behöver inte vara för stora nu även om det passar till våren.
  • Flickan och kråkan
    MammasPojke13 skrev 2014-08-01 11:06:36 följande:
    Ja, det är verkligen lurigt det här med storlekar och det kan som sagt skilja otroligt mycket beroende på vilket märke och hur stöveln ser ut. Vet du hur lång din sons fot är?
    Var ett tag sedan jag mätte och de växer ju rätt snabbt när de är så små. Skulle tippa på cirka 12 cm drygt. Köpte hans första skor när han var drygt 9 månader och de var för små/precis lika långa som foten när han fyllde 1 år......och då var de 1,5 cm för stora när de köptes. 
  • ursula
    MammasPojke13 skrev 2014-08-01 11:27:29 följande:
    Läs om - läs rätt!
    Tänkte att man kanske kan lägga i en extra sula annars också om de skulle vara för stora nu till hösten
    Vet du inte vad du skrivit.Upplysningsvis är en skostorlek bara 6,67 mm.
  • Eleonor01
    MammasPojke13 skrev 2014-08-01 11:27:29 följande:
    Läs om - läs rätt!

Om man köper vanliga gummistövlar nu till hösten så kommer de att bli för små till våren då ditt barn är så pass litet. Det första året växer foten väldigt fort. Extra sulor är inget att rekommendera när det gäller så små barn. Skaftet blir alldeles förstort.

www.footway.se/rutger-patterned.html

Såna här stövlar har vi haft på hösten. Funkar ypperligt i Regn å ner till nollan. Perfekt m dragskon då sitter den på plats å kan vara lite större m extra sula. Vanliga stövlar blir ostabila när de e för stora. Varmt rekommenderar jag även detta märket. Det står tre utväxta sådana stövlar hos oss :))
  • ursula
    Eleonor01 skrev 2014-08-01 12:39:48 följande:
    Om man köper vanliga gummistövlar nu till hösten så kommer de att bli för små till våren då ditt barn är så pass litet. Det första året växer foten väldigt fort. Extra sulor är inget att rekommendera när det gäller så små barn. Skaftet blir alldeles förstort.

www.footway.se/rutger-patterned.html

Såna här stövlar har vi haft på hösten. Funkar ypperligt i Regn å ner till nollan. Perfekt m dragskon då sitter den på plats å kan vara lite större m extra sula. Vanliga stövlar blir ostabila när de e för stora. Varmt rekommenderar jag även detta märket. Det står tre utväxta sådana stövlar hos oss :))
    Den skon verkade bra. De billigaste gummistövlarna är utblandade med för mycket plast och spricker
  • Mellanmjölkens land
    MammasPojke13 skrev 2014-08-01 09:29:32 följande:
    Fast han går ju utmed saker osv.. Kanske blir svårt att göra det med vantar på fötterna? Man kanske kan fråga förskolan vad dem rekommenderar och föredrar där?
    Vår yngsta går längs saker utan problem med storasysters skalvantar på fötterna. Vi stoppar in tummarna i vanten.
  • Eleonor01
    ursula skrev 2014-08-01 13:09:41 följande:
    Den skon verkade bra. De billigaste gummistövlarna är utblandade med för mycket plast och spricker
    De är verkligen super bra! Har aldrig läckt å håller värmen.
Svar på tråden Storlek i gummistövlar