• beccagranen

hur är språkutvecklingen 22-24mån

Undrar hur era stax fyllda 2åringar behärskar språket? Är det inget/fåtal ord, flera ord, hela meningar, sjunger?

Att jag frågar beror på att min 22mån flicka pratar och upprepar ord direkt, sjunger flera sånger och kan säga 3-4ords meningar. Medans min systerson som är 1v yngre bara säger mamma. En enorm skillnad, vilket också är vanligt mellan barn. Men det hade vart intressant att höra hur era är.

• Svar på tråden hur är språkutvecklingen 22-24mån
  • LillGris

Min var ganska ordfattig tills strax innan han fyllde två. Sen släppte det och idag (2,5) pratar han i fullständiga meningar, för det mesta grammatiskt rätt (såklart inte jämt, han är inget underbarn :p). Det satt långt inne men när det släppte släppte det som tusan!

• temporär

Min pratade långa menigar, upp till 10-12 ord. Hen kunde många sånger, ramsor och korta böcker utantill, kände igen alla bokstäver i alfabetet och siffrorna upp till 10. Färger kunde hen dock inte alls, var total ointresserad. Nu är hen tre och pratar mycket, fort och med avancerat språk men har ganska dåligt uttal, hen talar hellre än bra kan man säga.

Mitt barns kusin talade inte alls vid 2 års ålder, men hen har viss annan problematik också har det visat sig.

• Judiths

Min dotter fyller snart två. Hon säger de flesta ord men har inte så bra uttal så utomstående förstår inte allt. Sätter ihop 2-4 ord, t ex "mamma bada nu" eller "pappa äta kyckling". Har börjat försöka böja ord, t ex "åkit bil" eller "ätat mat".

Hon sjunger ett par sånger, dock inte helt korrekt utan kan hoppa över några ord här och där.

Hon kan alla färger och har greppat begreppen "stor" och "liten" så just nu är det roligt att säga om allt är stort eller litet och vilken färg det har, "stor vit moln", "liten blå boll" etc.

Tror att hon är rätt medel i talet men spannet är ju som du säger väldigt stort. Vi känner både jämnåriga som pratar mycket bättre än vår dotter och ett par som pratar nästan inget alls. I sinom tid tjattrar de nog alla :)

• Flickan och kråkan

Min äldsta sa vid 23 månader 5 ord. Och han sa dem rätt sällan....förutom "mamma", "pappa" och "nä". Han förstod dock väldigt bra. Han har varit lite sen med talet och har fått gå hos logoped för en uttalsförsening. Språkligt har han dock annars tvärtom varit tidig. Lärde sig läsa strax efter att han fyllt 3.

Mellansonen var en pratkvarn tidigt. Pratade i 5-6-ordsmeningar vi 1,5 och vid 2 så hade vi sedan länge slutat räkna eller fundera över det hela. Han pratade på helt enkelt. Senare än storebror språkligt som helhet dock.

Yngsta är 13 månader och säger hittills ingenting....som är begripligt. De andra två sa mamma och pappa i den åldern.

• LillGris
    Flickan och kråkan skrev 2014-07-31 20:50:50 följande:

Min äldsta sa vid 23 månader 5 ord. Och han sa dem rätt sällan....förutom "mamma", "pappa" och "nä". Han förstod dock väldigt bra. Han har varit lite sen med talet och har fått gå hos logoped för en uttalsförsening. Språkligt har han dock annars tvärtom varit tidig. Lärde sig läsa strax efter att han fyllt 3.

Mellansonen var en pratkvarn tidigt. Pratade i 5-6-ordsmeningar vi 1,5 och vid 2 så hade vi sedan länge slutat räkna eller fundera över det hela. Han pratade på helt enkelt. Senare än storebror språkligt som helhet dock.

Yngsta är 13 månader och säger hittills ingenting....som är begripligt. De andra två sa mamma och pappa i den åldern.

Min yngsta är lika gammal som din och hon säger inte ett enda ord. Inte ens mamma/pappa. Hon säger "däää", vilket kan betyda allt från katt till hej till där. Skönt att se att andra i samma ålder är likadana. Hennes storebror sa i af mamma pappa och raja (katten) vid den åldern. Lillskiten är lite efter men motoriskt överlägsen brorsan :)
  • Majaplutt

Vår 24-månaders säger inga ord alls. Men mycket pekande, gnällande och hummande. Börjar bli tröttsamt för hela familjen då hon ofta blir arg/ledsen. Längtar efter att spärren ska släppa...

• Aniara

Har en 22 månaders flicka. Hon kan väl ett par hundra ord, pratar 5-6 ords-meningar men inte så rent. Tex "Mamma gå till jobbet nu" eller " Vill ha "köttbullaj" och pasta NU!!  Hon kan alla färger och räkna till 20 men tveksamt om hon förstår vad det är, det är mer som en rams som hon lärt av sin storebror. Han pratade lite mindre men mer rent vid samma ålder.

Svar på tråden hur är språkutvecklingen 22-24mån