• Livskvalitet

Mor och son rätt eller fel efter skiljsmässan

Har jag rätt eller fel om jag anser att efter en separation bör (farmor/mormor) hålla sig på sin sons/dotters sida och stötta denne/denna?

Eller ska hon (farmor/mormor) gå bakom ryggen på sin egen son/dotter och umgås med exet och träffa barnen i smyg och dessutom inget säga till sin egen son/dotter?

Kan detta göra att både sonen/dottern och dess barn tar skada av att hon (farmor/mormor) sitter och berättar om gamla misstag och händelser sonen/dottern begick och var med om under uppväxten inför exet efter separationen rent ut sagt pratar skit om sitt eget barn? 

Kommer sonen/dottern att ta avstånd från sin egen mor (farmor/mormor) eller ska han/hon respektera detta utan att agera?

Kan detta skada gemensam vårdnad för den ensamma parten och barnen så dessa inte bor växelvis som planerat?

Samtidigt har sonen/dottern endast denna mor som ensam förälder då pappan (morfar/farfar) lämnat (farmor/mormor) i sonens/dotterns barndom mycket tidigt och gift om sig och inte bryr sig eller har aldrig brytt sig om sonen/dottern!  

Tacksam om någon som vart/är i situationen svarar hur det gick eller går för Er?

Jag vill gärna ha raka svar moraliska och etiska och tackar på förhand.
  • Svar på tråden Mor och son rätt eller fel efter skiljsmässan
  • MammasPojke13

Farmor/mormor är vuxna människor och får givetvis själva bestämma om de vill träffa barnet och exet och det är ingenting dem behöver rapportera om till sonen/dottern. Min åsikt.

• Litet My
    MammasPojke13 skrev 2014-08-03 01:48:54 följande:

Farmor/mormor är vuxna människor och får givetvis själva bestämma om de vill träffa barnet och exet och det är ingenting dem behöver rapportera om till sonen/dottern. Min åsikt.

Kan bara instämma.

I mitt fall är det farmor som är den enda som bryr sig om barnbarnet (min son) och även ser till att han ser pappan nån timme i halvåret. Vi beter oss civilicerat, hon är välkommen på en kopp kaffe ibland och vi pratar i telefon någon gång ibland om både sonen och annat.

Pappan hatar det garanterat.

Att prata skit gynnar väl ingen, dock är ju tolkningen över vad som är skitprat och vad som är sanning något partnerna säkerligen inte är överens om. Alla har inte en bra relation till sin mamma och även en mamma kan tycka att ens barn betett sig riktigt illa. Personligen har jag lite svårt för personer som in i det sista måste hålla med tex sin son bara för att han är ens barn oavsett vad han än gjort.
  • asta66
    Litet My skrev 2014-08-03 03:16:43 följande:
    Kan bara instämma.

I mitt fall är det farmor som är den enda som bryr sig om barnbarnet (min son) och även ser till att han ser pappan nån timme i halvåret. Vi beter oss civilicerat, hon är välkommen på en kopp kaffe ibland och vi pratar i telefon någon gång ibland om både sonen och annat.

Att prata skit gynnar väl ingen, dock är ju tolkningen över vad som är skitprat och vad som är sanning något partnerna säkerligen inte är överens om. Alla har inte en bra relation till sin mamma och även en mamma kan tycka att ens barn betett sig riktigt illa. Personligen har jag lite svårt för personer som in i det sista måste hålla med tex sin son bara för att han är ens barn oavsett vad han än gjort.
    Så har en gammal kompis till mig det. Pappan har fullkomligt struntat i barnet och morföräldrarna har också varit ointresserade. Det har varit farmor som varit klippan för mamman.

Däremot ska föräldrar inte lägga sig sitt vuxnas barn relation till make/sambo.
  • Anonym (Hoppsan)

Det här verkar lite knepigt men om jag förstår deta rätt? så verkar det lite som i mitt eget fall med en liten fling av "den-narcissistiska-mammans-karaktarsdrag" och det var verkliigen inte roligt jag tror att den mor / farföräldern som inte hjälper sin egen son / dotter som du uttrycker dig Livskvalitet sök på google med denna den-narcissistiska-mammans-karaktarsdrag  det kan förklara förfarandet mycket bra då du uttrycker dig lite plumpt ursäkta men jag fattade exact vad du menade tror jag ?

Och det är ett rent helvite, en nära vän tog sitt liv för några månader sedan av en situation som stämmer med det som skrivs i söktermen jag beskriver i det understrukna texten då fattar nog flera allvaret i vad du frågar och vill ha svar på

Var stark böj dig inte!

• Livskvalitet

Tack för inlägget det var ju faktiskt seriöst och det första i den genren !

Jösses vad jag känner igen mig i detta med den-narcissistiska-mammans-karaktarsdrag  

det var rent ut riktigt äckligt sant därav tog detta ett tag att insupa !

Samtidigt önskas fler svar men jag skrev detta lite dumt eller som nänmts tidigare plumt (av en anledning och det är för att inte hänga ut individerna detta gäller så krånglade jag till det jag ska skärpa till mig)

• Livskvalitet
    MammasPojke13 skrev 2014-08-03 01:48:54 följande:

Den här medlemmens presentation är privat.
  • Anonym (Hoppsan)
    Litet My skrev 2014-08-03 03:16:43 följande:
    Kan bara instämma.

Den här medlemmens presentation är privat.
  • Anonym (Hoppsan)
    asta66 skrev 2014-08-03 06:27:53 följande:
    Så har en gammal kompis till mig det. Pappan har fullkomligt struntat i barnet och morföräldrarna har också varit ointresserade. Det har varit farmor som varit klippan för mamman.

Däremot ska föräldrar inte lägga sig sitt vuxnas barn relation till make/sambo.
    Den här medlemmen har inte fyllt i någon presentation.
  • blåklocka02

Hej! Jag är/har varit i den situation du beskriver. Min pappa fortsatte att ha kontakt med mitt x efter vår skilsmässa. Det snackades skit och det görs än idag bakom min rygg. Mitt x har i flera samtal berättat hur min pappa står på hans sida. Min pappa som har massvis med gånger svikit mig på många olika sätt får mot min vilja träffa våra barn.
    Vi har delad vårdnad, min äldsta vill inte komma till mig och den yngsta kommer till mig varannan helg. Ledsen att säga det här men i min situation så är jag den som står ensam och inget har slutat bra.

• Ess

Min mamma hade kontakt med min exmake efter vi skiljt oss. Men när han började prata skit om mig och min nya så bröt hon kontakten med honom.

Hade hon suttit och pratat skit bakom min rygg med exet så hade jag först sagt ifrån, sen hade jag brutit kontakten.

• Ess

Min mamma hade kontakt med min exmake efter vi skiljt oss. Men när han började prata skit om mig och min nya så bröt hon kontakten med honom.

Hade hon suttit och pratat skit bakom min rygg med exet så hade jag först sagt ifrån, sen hade jag brutit kontakten.

Svar på tråden Mor och son rätt eller fel efter skiljsmässan