• Tjej18

Jag vill veta allt om LCHF!

Hejsan! Jag skulle vilja veta allt om LCHF dieten, funderar på att börja med den!
    Vill då veta :
    Hur mycket har ni gått ner?
    Hur länge har ni Hållt på?
    Hur ser eran dag ut matmässigt då?
    Vad får man äta och inte äta?
    Och era anmäla erfareheter :)

• Svar på tråden Jag vill veta allt om LCHF!
  • maggank
    Tjej18 skrev 2014-08-01 10:51:10 följande:

Hejsan! Jag skulle vilja veta allt om LCHF dieten, funderar på att börja med den!
    Vill då veta :
    Hur mycket har ni gått ner?
    Hur länge har ni Hållt på?
    Hur ser eran dag ut matmässigt då?
    Vad får man äta och inte äta?
    Och era anmäla erfareheter :)

Jag började med LCHF på "heltid" i mars ungefär, så fem månader. Har gått ner cirka 10 kg. Mina dagar ser väldigt olika ut matmässigt. Just nu "sommaräter" jag, så rutinerna blir lite annorlunda. Men brukar hålla mig till 2-3 måltider per dag. Exempelvis:

Frukost - kokt ägg med smör/majonäs.

Lunch - kött/fisk/fågel med broccoli, fet sås.

Middag - likadant som lunchen.

Du får äta alla grönsaker som växer över jord, nötter, kött, fisk, fågel, smör, ägg. Du ska äta fullfeta produkter. Alltså grädde med 40% fetthalt, bregott eller äkta smör, fetaste creme fraichen, fetaste yoghurten (rysk yoghurt exempelvis) osv. En bra riktlinje är att till en början bara titta på kolhydratsinnehållet i de livsmedel du köper, tills du lärt dig mer. Då ska du hålla dig till de produkter som innehåller max 5 g kolhydrater/100 gram.

Du undviker helt enkelt socker, stärkelse och gluten.

Ett bra tips är att gå in på Kostdoktorns hemsida och läsa lite. För att kunna äta LCHF tror jag att det är viktigt att på riktigt förstå vad det handlar om. Lycka till! Once you go LCHF you never go back ;)

• maggank
    Computerworld skrev 2014-08-03 01:07:04 följande:

Varför inte lära dig att äta som folk? Dieter hit och dit. Det kan du inte hålla på med hela livet. 

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Det är ju ett skämt att du refererar till en SEX år gammal artikel. Hur trovärdig är den källan? Kan hänvisa dig till det senaste inom fettforskningen. Nämligen tidningen Time som var en av de som skapade fettskräcken på tidigt 80-tal där de hänvisade till vad forskaren Ancel Keys sa i en helt felaktig studie om fett. I juni i år kom de ut med att de hade fel. Fett och framför allt mättat fett är inte ett dugg farligt för oss.

time.com/2863227/ending-the-war-on-fat/ Där kan du läsa lite. Sen kan du googla vid vidare fördjupning/intresse.
  • Anonym (Älskar LCHF)

Jag har ätit LCHF sedan januari -12. Gått ner totalt 22kg men har endel kvar. Gick ner mest första året. Jag försöker hålla mig under 10kh/dag.
    Detta gör ju att det är begränsat med grönsaker och mejeriprodukter.
    Frukost: Kaffe med cocosolja eller bacon o ägg ( ibland ingen frukost)
    Lunch: Sällan jag orkar äta det efter ägg o bacon frukost. Har jag inte ätit frukost blir det en omelett
    Middag: Kött med någon form av kål sen något fett såsigt tillberhör.

Är sällan hungrig och är så nöjd med detta.
    HELG: Tar mig 2 glas rött. Inte för jag måste utan mer för det inte ska bli en diet som jag tröttnar på utan jag får äta det jag tycker om. Har under dessa 2½ åren inte saknat något någon gång.

Vill dock säga att LCHF inte passar alla men för mig är det det bästa som hänt.

Svar på tråden Jag vill veta allt om LCHF!