• Anonym (vill inte känna så)

Hur ska jag som bonusmamma sluta känna ilska mot min bonusson?

Min man har en son som är sju år och som antagligen lider av adhd, jag går inte in på detaljer kring detta men det är hjälp på gång.

Problemet är att han lätt blir arg, kan inte stoppa sina inmpulser och slåss. Min dotter är 10 cm kortare och väger 15kg mindre och det är hon som blir utsatt ibland, nära på varje gång de börjar småbråka. Jag blir som en lejonhona och accepterar inte att någon slår mitt barn (inte att hon slår någon heller naturligtvis) Jag vet inte hur jag ska hantera denna ilska för det blir liksom överdrivet av mig... jag kan elt INTE se det som en naturlig del av "syskonrivalitet" eftersom de inte är syskon och jag tyciker även att det är oacceptabelt att slå sina syskon hårt.

Jag vill ha tips på hur jag ska lugna ner mig när det händer och inse att han är ett barn med problem och inte enbart tänka på att skydda min dotter,

• Svar på tråden Hur ska jag som bonusmamma sluta känna ilska mot min bonusson?
  • Anonym (galet)

Nu tänker du galet. G I V E T V I S  ska du skydda din dotter. Om bonus blir arg får han helt enkelt lämna situationen. Hans pappa får bära bort honom helt enkelt. Eller du.
    När han blir arg har det antagligen blivit galet av någon anledning och då behöver han troligen en avskild plats där han kan lugna ner sig.
    Du FÅR visa att du blir arg för att han slåss, men samtidigt visa honom att det är OK att BLI arg, men inte att slåss. Kanske kan den avskilda platsen innehålla en boxboll eller en kudde som han får slå på om han måste. Visa att ni förstår att något blev galet men att det ändå inte är ok att slåss.

Bra att ni har fått hjälp, det finns massor med verktyg som kan hjälpa och kanske även medicin men det kommer ni få reda på.

• nyans

Precis, du bör kanske inte bli "överdrivet arg", men du måste fortsätta skydda fin dotter. Hon ska absolut inte behöva agera boxboll för att hennes styvbror har problem. Detsamma hade förövrigt gällt om de varit biologiska syskon.

• Anonym (slagen)

Men herregud, vad sjukt! Att se slagsmål som något slags naturligt fenomen bland syskon som man inte ska lägga sig i?

Jag blev misshandlad av min äldre syster när jag var barn och yngre tonåring, hon hade också svårt med impulskontrol och mina föräldrar gjorde ingenting. Jag var konstant rädd, blev slagen, riven, dragen i håret. Helt sjukt! Först när jag lärde mig att slå tillbaka, hårt, slutade hon. Jag tycker fortfarande inte om min syster såhär 25 år senare, och kommer aldrig glömma. 

Fan ta föräldrar som tycker det är okej att bli misshandlad i det egna hemmet, oavsett vem det är som slår. Tvi.

• Ess
    Anonym (slagen) skrev 2014-08-02 04:57:48 följande:

Först när jag lärde mig att slå tillbaka, hårt, slutade hon. Jag tycker fortfarande inte om min syster såhär 25 år senare, och kommer aldrig glömma. 

Det tycker jag är väldigt underligt. De kan ha dålig impulskontroll när det gäller någon som är mindre eller svagare. Men är det en stor, stark person, eller som du som lärt sig slå tillbaks. Då helt plötsligt så kommer den där impulsen under kontroll igen............................

Visst kivas syskon, men som du skriver så får dom absolut inte slåss. Då måste man som förälder gå emellan, helst innan det ballar ur riktigt.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (galet) skrev 2014-08-01 18:39:29 följande:

Nu tänker du galet. G I V E T V I S  ska du skydda din dotter. Om bonus blir arg får han helt enkelt lämna situationen. Hans pappa får bära bort honom helt enkelt. Eller du.
    När han blir arg har det antagligen blivit galet av någon anledning och då behöver han troligen en avskild plats där han kan lugna ner sig.
    Du FÅR visa att du blir arg för att han slåss, men samtidigt visa honom att det är OK att BLI arg, men inte att slåss. Kanske kan den avskilda platsen innehålla en boxboll eller en kudde som han får slå på om han måste. Visa att ni förstår att något blev galet men att det ändå inte är ok att slåss.

Bra att ni har fått hjälp, det finns massor med verktyg som kan hjälpa och kanske även medicin men det kommer ni få reda på.

TS - det är klart att du ska skydda din dotter!
    Det är hennes rätt att slippa bli slagen! Adhd eller inte hos bonusbrorsan.
    Bra att ni har hjälp på gång. Se till att ni tar upp det här problemet med när ni får hjälp bara, att det inte "glöms bort" när ni diskuterar pojken med "proffsen".

Svar på tråden Hur ska jag som bonusmamma sluta känna ilska mot min bonusson?