• Wictor090719

Bebisönskan och ensam.

Hej.
    Är ensamstående mamma till en son på 5 år. Jag önskar så ett syskon till honom o börjat tänka på insemination. I Sverige görs inte insemination på ensamstående. Någon som har erfarenhet av insemination i Danmark? Kostnader? Hur går man tillväga osv? Heminseminasion, vad är det? Något alternativ?

Mamma till finaste Wictor 090719.
  • Svar på tråden Bebisönskan och ensam.
  • Calliope

Hej.
    Det finns flera kliniker i Danmark där man kan göra insemination. Jag har varit på Vitanova i Köpenhamn och Trianglen norr om Köpenhamn. Har bara gott att säga om båda klinikerna. Jag gjorde inseminationer på Vitanova och IVF på Trianglen.
    Jag bytte klinik inför IVF eftersom jag ville ha en klinik med lång erfarenhet av IVF-behandlingar.

Välj först en klinik du tycker verkar bra och ta sedan kontakt med dem (mejl funkar bra och du kan skriva på svenska). Sedan bestämmer ni en tid för journalsamtal. Då samtalar ni bla. kring livsstil och hälsa.
    Du måste ta blodprover som visar att du inte lider av några sjukdomar (hiv, hepatit).
    När du har valt donator kan du börja med inseminering. Det går att välja anonym eller öppen donator.

Tips på kliniker i Danmark:

diersklinik.dk
    graviditetsklinik.dk (Gaia)
    sellmerklinik.dk
    storkklinik.dk
    vitanova.dk
    copenhagenfertilitycenter.com
    danfert.dk
    trianglen.dk
    gyngronlund.dk

Priserna skiljer en del mellan klinikerna. Tänk på att räkna med resekostnad när du jämför pris.

Heminsemination innebär att du själv tar kontakt med en donator och gör inseminationer hemma. Donatorn gör sitt inne på toa och ger dig sedan sperman som du själv får spruta in. Medicinspruta fungerar.

Har du ingen manlig vän som kan donera får du söka på nätet. Det finns frivilliga på donor.se och villhabarn.se.

Själv föredrar jag insemination på klinik då det förenklar det juridiska kring faderskapsutredningen.

Lycka till.

Svar på tråden Bebisönskan och ensam.