• lillarosen81

Vad tycker ni om Hermine?

Funderar på att döpa vår lilla dotter till Hermine men jag är osäker på omgivningens reaktioner. Tycker ni att namnet är fint/fult/tråkigt etc. Tacksam för synpunkter.

• Svar på tråden Vad tycker ni om Hermine?
  • Liljekonvaljer
    MallaL skrev 2014-08-02 18:09:44 följande:

Fint namn, uttalar ni som det stavas?

Jag heter det i andranamn om mamma i förnamn. Det uttalas på svenska Herrminn, om det går att förklara så:)
  • Flizan30

Jag tycker det är fint men är det ovanligt i förskola/skola där man bor skall man nog tänka sig för innan man ger det som förnamn

• MallaL

0

Liljekonvaljer skrev 2014-08-03 12:27:32 följande:

Jag heter det i andranamn om mamma i förnamn. Det uttalas på svenska Herrminn, om det går att förklara så:)

Som Caroline, Louise och andra franska importer då, fast man skulle kunna tänka sig

"err-minn" eftersom h inte uttalas på franska Men jag hade nog spontant sagt "herr-mine", med e på slutet, mer svensk/tysk variant.
  • Liljekonvaljer
    MallaL skrev 2014-08-03 12:42:54 följande:

0

Som Caroline, Louise och andra franska importer då, fast man skulle kunna tänka sig

"err-minn" eftersom h inte uttalas på franska Men jag hade nog spontant sagt "herr-mine", med e på slutet, mer svensk/tysk variant.

Men jag heter det och min mamma heter det och även en kollega på Elle-redaktionen och hon uttalar det också så.

Man uttalar inte e:et, det gör man inte i svenskan. Inte på Annelie, Caroline, Louise osv.

Det gör man däremot i Norge. :)
  • amalie79
    Flizan30 skrev 2014-08-03 12:38:41 följande:

Jag tycker det är fint men är det ovanligt i förskola/skola där man bor skall man nog tänka sig för innan man ger det som förnamn

Det är väl det som är unikt?

Hur kul är det som när en annan var barn och det fanns Anna A, Anna B, Anna C och Anna D i klassen liksom:)

Jag tycker det är kul, inget jag hade valt själv, men ett rejält namn som funkar!
  • MallaL
    Liljekonvaljer skrev 2014-08-03 12:46:17 följande:

Men jag heter det och min mamma heter det och även en kollega på Elle-redaktionen och hon uttalar det också så.

Man uttalar inte e:et, det gör man inte i svenskan. Inte på Annelie, Caroline, Louise osv.

Det gör man däremot i Norge. :)

Precis, det är för att det är franska namn, och vi har sedan 1700-talet en tradition att använda det franska uttalet, men det finns faktiskt de som väljer att ha det svenska uttalet. När det gäller Hermine är det även ett tyskt namn och många väljer att uttala sådana namn på det mer tysk/svenska sättet med e på slutet. Louise t exempel skulle jag förutsätta att man uttalar på det franska sättet, för det är det vanligaste, men med ett ovanligare namn som Hermine måste man nog fråga bäraren, för det är inte bara ett sätt som är rätt.
  • Flizan30

amalie79: jo jag håller med, :). Men det är inte säkert barnen håller med. Eller det finns risk för att man blir retad.

• amalie79
    Flizan30 skrev 2014-08-03 13:02:27 följande:

amalie79: jo jag håller med, :). Men det är inte säkert barnen håller med. Eller det finns risk för att man blir retad.

Då får man stärka barnen och lära dem ge igen istället :)
  • Nyfikeeen
    lillarosen81 skrev 2014-08-03 16:39:33 följande:

Vi står och väger mellan Hermine och Louise. Vilket tycker ni är finast?

Louise helt klart:)
  • annieh

Louise är inget favoritnamn hos mig så då föredrar jag Hermine. Håller med om att det kan bli tveksamheter om uttalet dock.

• fluu
    Hermine alla gånger! Louise blir bara Lollo i Sverige... Och är lite mycket mormor/mamma kanske. Om man nu bryr sig om sådant. Dock allra helst Louisa.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Liljekonvaljer

Hermine!
  • Hobbyarkitekt

Louise, röstar jag på.

Fast det är för att jag, mig veterligen, aldrig stött på namnet Hermine. Det är för okänt för mig, än så länge.

Men vill ni ha ett mer ovanligt namn, så kör på Hermine.
  • Liljekonvaljer

Alltid närmkag läser. Louise så tänker jag på Apan, kung Louie. :)

• Rikard

Man ska tänka sig för en extra gång innan man ger sitt barn ett namn som folk inte omedelbart vet hur de ska uttala.
    Det är tröttsamt att gå genom livet, höra sitt namn misshandlat och behöva förklara vad man heter hela tiden.

Svar på tråden Vad tycker ni om Hermine?