Vad tycker ni om Hermine?
Funderar på att döpa vår lilla dotter till Hermine men jag är osäker på omgivningens reaktioner. Tycker ni att namnet är fint/fult/tråkigt etc. Tacksam för synpunkter.
Funderar på att döpa vår lilla dotter till Hermine men jag är osäker på omgivningens reaktioner. Tycker ni att namnet är fint/fult/tråkigt etc. Tacksam för synpunkter.
Fint namn, uttalar ni som det stavas?
Tycker att det är ett fult namn, men smaken är ju bekant som baken .
Jag tycker det är fint men är det ovanligt i förskola/skola där man bor skall man nog tänka sig för innan man ger det som förnamn
0
Jag heter det i andranamn om mamma i förnamn. Det uttalas på svenska Herrminn, om det går att förklara så:)
0
Som Caroline, Louise och andra franska importer då, fast man skulle kunna tänka sig
"err-minn" eftersom h inte uttalas på franska Men jag hade nog spontant sagt "herr-mine", med e på slutet, mer svensk/tysk variant.
Jag tycker det är fint men är det ovanligt i förskola/skola där man bor skall man nog tänka sig för innan man ger det som förnamn
Men jag heter det och min mamma heter det och även en kollega på Elle-redaktionen och hon uttalar det också så.
Man uttalar inte e:et, det gör man inte i svenskan. Inte på Annelie, Caroline, Louise osv.
Det gör man däremot i Norge. :)
amalie79: jo jag håller med, :). Men det är inte säkert barnen håller med. Eller det finns risk för att man blir retad.
amalie79: jo jag håller med, :). Men det är inte säkert barnen håller med. Eller det finns risk för att man blir retad.
Vi står och väger mellan Hermine och Louise. Vilket tycker ni är finast?
Louise helt klart ! Är med på min egen namnlista:) mer klassiskt tycker jag
Louise är inget favoritnamn hos mig så då föredrar jag Hermine. Håller med om att det kan bli tveksamheter om uttalet dock.
Alltid närmkag läser. Louise så tänker jag på Apan, kung Louie. :)
Ja det blir inte lättare ju fler man frågar men tackar för allas åsikter.
Man ska tänka sig för en extra gång innan man ger sitt barn ett namn som folk inte omedelbart vet hur de ska uttala.
Det är tröttsamt att gå genom livet, höra sitt namn misshandlat och behöva förklara vad man heter hela tiden.