• Hobbyarkitekt

Wille eller Ville?

Vilken stavning föredrar du och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Wille eller Ville?
  • FrauCasio

Wille och Ville har totalt olika uttal! Inte samma namn ens. Kan därför ej svara.

• frökenelisabeth

Föredrar "Ville" - såvida det inte ska uttalas "Ouille" (alltså med engelskt uttal på w), för då blir det såklart Wille.

Har aldrig förstått grejen med att byta ut V mot W i namn som Wera, Wilja, osv... Uttalar man namnen Ouera och Ouilja då? Tveksamt.

• Hobbyarkitekt

Jag uttalar detta namn på samma sätt, oavsett om begynnelsebokstaven är W eller V.

I Sverige uttalas bokstaven W på samma sätt som bokstaven V.

Exempel: Waxholm och Vaxholm.

Personligen gillar jag stavningen Wille bättre än Ville, då den sistnämnda stavningen även är ett ord i det svenska språket. Jag brukar ha lite svårt för namn som stavas som ord (exempel: Ville, Sten, Saga, Bo, Vilde, Vilda).

• T W

Jag tycker det är ett smeknamn och har lite svårt för båda namnen, men eftersom jag stavar william med w, så röstar jag ändå på det. I sverige uttalar man ju det likadant, i engelskspråkiga länder är väl "William" inte ett ovanligt namn, så det borde inte vara så svårt att förklara. Åker man till tyskland uttalas V som F, men det blir ju inget problem om man inte brukar åka dit:)  

• Hobbyarkitekt
    T W skrev 2014-08-02 23:00:08 följande:

Jag tycker det är ett smeknamn och har lite svårt för båda namnen, men eftersom jag stavar william med w, så röstar jag ändå på det. I sverige uttalar man ju det likadant, i engelskspråkiga länder är väl "William" inte ett ovanligt namn, så det borde inte vara så svårt att förklara. Åker man till tyskland uttalas V som F, men det blir ju inget problem om man inte brukar åka dit:)  

Precis! Det är exakt detta jag alltid menar på, i trådar där folk kritiserar stavelser som "Melwin", "Oliwer", etc. Vad spelar det för roll hur namnet, med "W", uttalas på engelska!? Bor man i Sverige och är svensk så kan man enkelt stava Melwin med W, då W uttalas precis som V i _det svenska språket_. Så på sätt och vis så gör man ju en försvenskning av namnet (om man ser tillbaka på hur vid stavade innan reformen kring 1900-talets begynnelse). ;)
  • IsDimma

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • fluu

Ville. Som andra motiverat.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mammalovis

När vi valde stavning till namnet på vår dotter, så utgick vi från betydelsen, då v eller w egentligen inte spelade så stor roll. Däremot var det två helt skilda betydelser, vild eller strid i vårt fall, så då var valet självklart. Så det är ett tips att kolla betydelser om man är osäker.

Så vad andra tycker är väl egentligen fullständigt ointressant då namnet ska passa ihop med andranamn och efternamn.

Svar på tråden Wille eller Ville?